• IdaÄlskarLennart

gud gör fel ? hjälp mig, vad tycker ni?

En tanke slog mig precis.
    vigsel heter det när hetrosexuella gifter sig.
    partnerskap när homosexuella gifter sig.
    men av vilken anledning?

det är väl samma sak att vara gift två män som en man och en kvinna. Det har samma betydelse för människorna i fråga och man älskar varandra på precis samma sätt. varför i hela friden ska det heta olika. precis som att det är mindre värt eller har en mindre betydelse att inleda ett äktenskap som homosexuell?.

samma sak när man pratar om att homosexuella ska eller inte ska få gifta sig i kyrka. Det är väl klart dom ska få göra det. För mig är det en självklarhet. Att gifta sig handlar om att lova varandra evig kärlek och det är väl inte fel att lova någon det även om detär till en av samma sort? Att man som homosexuell ska behöva stå lite utanför tycker jag är fel.

Det är en självklarhet att dom ska kunna adoptera också. Dom kommer med all säkerhet ge samma kärlek till sitt barn trotts att dom är två mammor eller två pappor. barnet kan få andra erfarenheter och bättre syn på jämnlikhet. Det finns för och nackdelar.. men det gör det med allt.

Jag har tänkt på en sak till.
    Folk säger (för det mesta kristna säger..) att gud skapade var och en människa som han ville ha dom. Men om gud skapade varje människa och formade varje möänniska som han ville ha dom .. varför finns de mördare, våldtecksmöän och andra ifioter .. och om det enligt det kristna är fel att vara homosexuell så är de ju lite dubbel moral då man andra sekunden påstår att gud skapade oss till det vi är .. då har ju gud begått ett fel?

kanske är jag barnslig nu .. men jag tänker på sånt ibland ..

• Svar på tråden gud gör fel ? hjälp mig, vad tycker ni?
  • Dsy04

didis
    min kompis försöker inte visa det alls för han säger att om folk märker att han är gay så kommer folk att tror sig ha rätt i att prata om honom...han jobbar i hotell han sa om nån kill arbetskamrat vet att jag är gay så kan de tycka typ..."oj varfö han tittar på mig så, är han intresserar av mig etc..." o sånt vill han skippa, han sa bara för att man är gay så tror folk att man inte har smak heheh.

tycket att det vara sorgligt när han berättade att han sambo tjutsade honom till jobbet varje morgon o när det säger hejdå på morgonene så säger "hejdå ses ikväll, o en klapp på ryggen" när för en är det själv naturlig att kunna ge en liten puss i läppar när man säger hejdå" såna ekla grejer, tabu är så stor i världen jag ser än ingen öppenhet...man har börja prata om det men inte mer.

• didis
    Dsy04 skrev 2008-08-20 09:57:47 följande:
    didis min kompis försöker inte visa det alls för han säger att om folk märker att han är gay så kommer folk att tror sig ha rätt i att prata om honom...han jobbar i hotell han sa om nån kill arbetskamrat vet att jag är gay så kan de tycka typ..."oj varfö han tittar på mig så, är han intresserar av mig etc..." o sånt vill han skippa, han sa bara för att man är gay så tror folk att man inte har smak heheh.tycket att det vara sorgligt när han berättade att han sambo tjutsade honom till jobbet varje morgon o när det säger hejdå på morgonene så säger "hejdå ses ikväll, o en klapp på ryggen" när för en är det själv naturlig att kunna ge en liten puss i läppar när man säger hejdå" såna ekla grejer, tabu är så stor i världen jag ser än ingen öppenhet...man har börja prata om det men inte mer.
    Situationen skiljer sig förståss väldigt över världen, jag tänkte främst på Sverige.

De flesta homos och bis jag känner gör just ingen större grej av det, de har sambo som alla andra och några har barn. Och jag tror inte maken kusin går klädd i rosa fluffväst på jobbet, han är fritidspedagog och idrottsledare och verkar ganska vanlig utom när han retas med släkten...
  • lillamillan

"Folk säger (för det mesta kristna säger..) att gud skapade var och en människa som han ville ha dom.
    Men om gud skapade varje människa och formade varje människa som han ville ha dom .. varför finns de mördare, våldtecksmöän och andra idioter .. och om det enligt det kristna är fel att vara homosexuell så är de ju lite dubbel moral då man andra sekunden påstår att gud skapade oss till det vi är .. då har ju gud begått ett fel?"

Man får nog skilja lite på vad en del kristna säger och påstår och vad den makt som skapade oss egentligen har tänkt.
    Alla kristna tänker inte på samma sätt, man kan vara kristen och endå tycka att alal har lika värde, homosexuella/hetrosexuella.

Jag är kristen, har dock inte så stor koll på vad som står i bibeln och sen är ju bibeln gammal och de som levde då tolkade väl Gud på sitt sätt.

Jag tror att Gud skapade oss till sin avbild, att vi alla egentligen är en helhet med ljus, värme och kärlek omgivna av ljus, värme och kärlek (Gud).
    För att kunna se oss för vad vi är så har vi fått möjligheten att vara här på jorden, för att här finns det kontraster, utan mörker kan man ju inte se ljuset...så om vi underbara skapelser är på en plats med ljus, hur ska vi då kunna se oss själva?

Nu är vi här, där det finns både ock.
    Inte Godhet och Ondska, utan Kärlek och Rädsla som motpoler.

Och vi har alla en fri vilja att vara det vi väljer att vara och göra det vi väljer att göra.

Ingen dömer oss, de som hamnat "snett" (kommit av sig på sin väg mot ljuset o värmen som vi trävar till) tar bara ltie längre tiod på sig att komma fram, men man kommer fram tillslut.
    Gud dömer inte de som gör våldsbrott och hemskheter, vi väljer själva...ingen hamnar i "helvetet" för något sådant finsn nog inte. Utan bara den där rädslan som kommer då vi glömmer bort att det egentligen bara handlar om kärlek.

Om vi fått en fri vilja vore det ju mörkligt om en gud satt och bestämde attm an inte fick det och inte fick det...för då vore det ju ignen fri vilja?
    Eller om det fanns straff för det enda och den andra....då vore det ju inte heller någon vits att ha en fri vilja.

Allt handlar nog bara om att förstå vad vi egentligen är var och en, att vi egentligen hör ihop alla...
    Någon vi egentlgien vet, men så lätt glömmer.
    Alla kommer fram till målet, det tar bara olika lång tid, därför ska man inte döma varandra.

Sen har jag en tanke till...det där med att hela världen håller på att gå under, miljöförstöringar, svält osv.
    Det är inte heller Guds verk, utan vårat..vi som lever här på jorden.
    Om INGEN ville att det skulle finnas något som svält, då skulle det inte finnas det heller (då skulle man väl fördela allt lika mellan alla)
    Om INGEN ville att det skulle finnas krig, då skulle det inte finnas det heller.
    Om ALLA tillsammans jobbade för att jorden skulle räddas, så skulle den räddas.

Det som fattas är ett samarbete där alla vill samma sak.
    Det går ju inte att beskylla Gud för det?

• BoboBaloo

Religion har ju i alla tider varit anledningar till olika åsikter på alla plan i samhället. Inom "vanliga", folk som jobbar inom kyrkor och vi kan göra listan hur lång som helst.
    Det jag kommer att tänka på är att detta har egentligen inte så mycket med kyrkan att göra utan med de "osynliga" doktrineringar som vi matas med varje dag. Förr så var det Bibeln som gav en linje för vad som skulle följas och den linjen har blivit luddig och trasig efter vägen och nu så står vi där vi står. Folk tycker si och så....
    Men jag känner att jag personligen faktiskt helt enkelt struntar i allt sånt...Jag gifter mig av kärleken till min flickvän. Inte för att visa något som att jag är annorlunda eller inte. Det är kärleken som gör att jag vill gifta mig med henne. Så matematiken borde vara ganska enkel. Finns den rena kärleken mellan två personer så borde man få gifta sig var man vill. Utan att en massa gamla böcker och skrifter och andra människors rädslor ska komma in och bromsa ett lyckligt liv för andra! Vem ger dessa människor rätten att hindra andra från att bli ett och lyckliga?? Jag vill inte ta på mig det ansvaret iaf...

//Baloo

• didis

Det är inte bara homosexuella som inte får gifta sig var man vill!

Kan på rak arm räkna upp flertal platser där jag inte får gifta mig och kristna kyrkor är bara en av de platser där de inte vill ha oss fast vi är man resp kvinna och känner ren kärlek till varandra.

• IdaÄlskarLennart

hej igen, det var ju jag som startade tråden och har med många åsikter ändrat lite uppfattning och måste ju få erkänna att jag kanske begått ett fel nu genom att diskutera om något jag aksnke inte kunde så myclet om som jag trodde. Men nu n'r jag är lite mer ingådd i ämnet så kan jag förstå situationen. förlåt alla er som tagit illa upp.

för mig är det bara en självklarhet att homosexuella ska ha samma rättigheter.

"vigsel heter det när hetrosexuella gifter sig.
    partnerskap när homosexuella gifter sig.
    men av vilken anledning?

det är väl samma sak att vara gift två män som en man och en kvinna. Det har samma betydelse för människorna i fråga och man älskar varandra på precis samma sätt. varför i hela friden ska det heta olika. precis som att det är mindre värt eller har en mindre betydelse att inleda ett äktenskap som homosexuell?."

det är något jag fortfarande undrar över .. varför heter de olika när det egentligen är samma.?

• didis
    IdaÄlskarLennart skrev 2008-08-20 11:55:11 följande:
    hej igen, det var ju jag som startade tråden och har med många åsikter ändrat lite uppfattning och måste ju få erkänna att jag kanske begått ett fel nu genom att diskutera om något jag aksnke inte kunde så myclet om som jag trodde. Men nu n'r jag är lite mer ingådd i ämnet så kan jag förstå situationen. förlåt alla er som tagit illa upp.för mig är det bara en självklarhet att homosexuella ska ha samma rättigheter."vigsel heter det när hetrosexuella gifter sig.partnerskap när homosexuella gifter sig.men av vilken anledning?det är väl samma sak att vara gift två män som en man och en kvinna. Det har samma betydelse för människorna i fråga och man älskar varandra på precis samma sätt. varför i hela friden ska det heta olika. precis som att det är mindre värt eller har en mindre betydelse att inleda ett äktenskap som homosexuell?."det är något jag fortfarande undrar över .. varför heter de olika när det egentligen är samma.?
    Jag har heller aldrig förstått varför det heter partnerskap och inte äktenskap när det ändå juridiskt är samma sak. Men just därför kan jag itne heller tycka att det är världens viktigaste fråga.
  • Duchess

Men som många debattörer skrivit tidigare (men inte fått respons på):

Det är INTE Svenska Kyrkan som själva bestämt att samkönade par inte får gifta sig i kyrkan. Lagstiftningen idag gör skillnad på samkönade och motkönade par - och det kan man inte lasta kyrkan för!

Inom kyrkorna finns det, precis som i befolkningen i allmänhet, personer som tycker att honomsexuella inte ska få gifta sig. Men det finns lika många (om inte fler) som tycker att det är helt fel att samkönade par inte får gifta sig.

Jag känner personligen många präster som verkligen ser fram emot att staten ska ändra på lagstiftningen så att samkönade par äntligen får gifta sig. Så skilj på vad som är kyrkans och statens ansvar.

• BoboBaloo

Helt klart så är det förändringar påväg. Vilket vi kan vara glada över!! Och jag håller med om att varför har de olika namn på saker som är samma sak juridiskt, det känns ju knasigt.
    Men ja jag kan väl bara säga att det är väl som det är.
    Jag gifter mig av kärleken till min flickvän och that´s it!
    Sen vad andra tycker och tänker om det är helt deras ensak.
    Men detta är ett ämne man skulle kunna prata om i tid och evighet för det finns lika många synsätt på det hela, lika många tolkningar av allt som det finns individer.

Det jag endast önskar är: Lycka åt alla och hoppas att alla får uppleva den stora kärleken, oavsett läggning eller vad man nu än är. Att vara människa räcker väl.

Ja det ska skiljas mellan kyrkans och statens ansvar. Ber om ursäkt om jag var lite "luddig" i mitt inlägg.
    Staten är ju de som stiftar lagarna.

• IdaÄlskarLennart

jag har aldrig sakt att det är kyrkans ansvar att det ehter olika ! =)
    och som jag sa innan så ber jag om ursäkt om jag trott fel saker ..

Jag vet ju att det är statens ansvar att dom inte får vigas i kyrkan, men trotts de så finns de många präster och andra som inte vill genomföra det.

Duchess skrev 2008-08-20 12:05:30 följande:
    Men som många debattörer skrivit tidigare (men inte fått respons på): Det är INTE Svenska Kyrkan som själva bestämt att samkönade par inte får gifta sig i kyrkan. Lagstiftningen idag gör skillnad på samkönade och motkönade par - och det kan man inte lasta kyrkan för!Inom kyrkorna finns det, precis som i befolkningen i allmänhet, personer som tycker att honomsexuella inte ska få gifta sig. Men det finns lika många (om inte fler) som tycker att det är helt fel att samkönade par inte får gifta sig. Jag känner personligen många präster som verkligen ser fram emot att staten ska ändra på lagstiftningen så att samkönade par äntligen får gifta sig. Så skilj på vad som är kyrkans och statens ansvar.
  • Duchess

Äh, inte behöver du be om ursäkt :) Jag ville bara klargöra vem som är ansvarig för vad.

Precis som du skriver finns det flera präster och andra inom kyrkan som är emot samkönade äktenskap. Det vill jag inte alls sopa under mattan.

Om jag minns rätt så bor du i Norrbotten? Där är Svenska Kyrkan på många ställen influerad av Laestadianismen, som är en ganska strikt kyrklig rörelse. I Västerbotten, där jag bor, är det tvärtom. Här är det EFS, en lågkyrklig rörelse, som påverkar kyrkan ganska mycket. Jag tror att det är betydligt fler präster i Norrbotten än i Västerbotten som är emot samkönade äktenskap.

IdaÄlskarLennart skrev 2008-08-20 13:29:52 följande:
    jag har aldrig sakt att det är kyrkans ansvar att det ehter olika ! =)och som jag sa innan så ber jag om ursäkt om jag trott fel saker .. Jag vet ju att det är statens ansvar att dom inte får vigas i kyrkan, men trotts de så finns de många präster och andra som inte vill genomföra det.
  • Duchess

Jag tillhör de som verkligen hoppas att vi snart får en ny lagstiftning så att man inte gör skillnad på människor utifrån deras sexuella orientering. Det är ju helt galet att det ska vara så i Sverige idag.

Allra bäst vore det om kyrkorna inte hade vigselrätt öht. Alla vigslar borde vara borgerliga, med möjlighet till kyrklig välsignelse för de som vill ha det.

BoboBaloo skrev 2008-08-20 12:41:07 följande:
    Helt klart så är det förändringar påväg. Vilket vi kan vara glada över!! Och jag håller med om att varför har de olika namn på saker som är samma sak juridiskt, det känns ju knasigt. Men ja jag kan väl bara säga att det är väl som det är.Jag gifter mig av kärleken till min flickvän och that´s it! Sen vad andra tycker och tänker om det är helt deras ensak. Men detta är ett ämne man skulle kunna prata om i tid och evighet för det finns lika många synsätt på det hela, lika många tolkningar av allt som det finns individer.Det jag endast önskar är: Lycka åt alla och hoppas att alla får uppleva den stora kärleken, oavsett läggning eller vad man nu än är. Att vara människa räcker väl.Ja det ska skiljas mellan kyrkans och statens ansvar. Ber om ursäkt om jag var lite "luddig" i mitt inlägg. Staten är ju de som stiftar lagarna.
  • IdaÄlskarLennart

ja, du har nof rätt i det angående präster i norrbotten.. =)

Svar på tråden gud gör fel ? hjälp mig, vad tycker ni?