• dufvan

    Bjuder man pojkvänner??

    Bjuder man pojkvänner som man aldrig träffar?? Har typ träffats 1 gg och de har varit tillsammans i 2-3 månader...
    Bröllopet är i december och vi ska skicka ut inbjudningarna snart.
    Tänk om vi umgås mycket i höst och det blir jätteseriöst emellan dem!?
    Hur gör ni?

  • Svar på tråden Bjuder man pojkvänner??
  • pojomo

    min kompis hade en kille det var lite fram å tillbaks med dom men jag bjöd alla i familjen. Vi umgicks aldrig me honom. Men han kom inte på bröllopet så dom känner nog själva om dom vill komma eller inte.

  • Ayeree

    Vi kommer nog att bjuda alla (inklusive de som är singlar när inbjudan går ut) med respektive. Anledningen till att vi gör så är att vi kommer skicka ut inbjudningarna väldigt tidigt. Vi gifter oss utomlands i januari och vill skicka ut inbjudningarna medan det fortfarande finns sommarkläder i affärerna!

    På 6-7 mån hinner mycket hända. Vi funderar på att göra så att alla är välkomna men om paret har varit ihop i mindre än en viss tid (några månader) och vi inte känner den nya respektive så får h*n betala en kuvertavgift. Det känns bättre än att inte bjuda alls.

  • Vitt guld

    Jag skulle absolut bjuda respektive, även om jag aldrig träffat personen.

    Jag var på ett bröllop för några år sen och då hade bruden inte bjudit pojkvännen till en av våra gemensamma vänner, eftersom de inte hade varit ihop så länge (men de är ihop än). Hur som helst tog hon vars pojkvän inte var bjuden väldigt illa upp, gick inte på bröllopet och sen dess har de inte pratat.

    Så tänk dig för, är mitt råd.

  • Taha

    Hej!

    Vi hade en kompis som skaffade en flickvän ett kort tag innan vår förlovningsfest och henne hade vi aldrig träffat. Eftersom de inte var ihop när vi skickade ut korten så bjöd vi inte henne heller.

    När han kort innan festen ringde min pojkvän och frågade om han fick ta med henne poängterade vi att det var en fest för nära och kära och att hon var välkommen om det var seriöst.
    På så sätt förklarade vi att en date inte är välkommen men seriösa partners är välkomna.

    Han valde att ta med henne och ett år senare var vi på deras bröllop. =o)

  • Taha

    Jag hade föredragit att brudparet tog en diskussion med mig innan inbjudningarna gick ut istället för att inte bjuda min pojkvän för att de inte setts.
    Vanligtsvis har man själv vett nog och veta hur seriösa man är.

    Antagligen skulle jag inte ta ila upp om inbjudan kom ch de inte bjudit honom (om vi inte tagit diskussionen). Men om inbjudan kom och de krävde en kuvertavgift för en av oss...så skulle jag åtminstånde tycka att det är snålt..och den bilden av dem skulle jag ha med mig länge.

  • Taha

    Jag hade föredragit att brudparet tog en diskussion med mig innan inbjudningarna gick ut istället för att inte bjuda min pojkvän för att de inte setts.
    Vanligtsvis har man själv vett nog och veta hur seriösa man är.

    Antagligen skulle jag inte ta ila upp om inbjudan kom ch de inte bjudit honom (om vi inte tagit diskussionen). Men om inbjudan kom och de krävde en kuvertavgift för en av oss...så skulle jag åtminstånde tycka att det är snålt..och den bilden av dem skulle jag ha med mig länge.

  • Madam Mim

    J D skrev 2008-09-11 11:58:55 följande:


    Och om ngn av dessa är förlovade innan ett halvår då? Känns väldigt oartigt att inte bjuda ett par som dessutom ska sitta brevid varandra enligt etikett eller gör ni undantag då?Madam Mim skrev 2008-09-11 09:03:32 följande:
    Klart man avgör från fall till fall. Om någon hinner hitta en tjej/pojke och hinner förlova sig inom ett halvår gör vi nog undantag. Jag skulle verkligen vilja bjuda alla i hela värden om jag fick men tyvärr så har vi inte råd. Jag bjuder hellre en barndomsvän än en person som jag aldrig har träffat.
  • Ayeree

    Taha skrev 2008-09-11 12:57:10 följande:


    Antagligen skulle jag inte ta ila upp om inbjudan kom ch de inte bjudit honom (om vi inte tagit diskussionen). Men om inbjudan kom och de krävde en kuvertavgift för en av oss...så skulle jag åtminstånde tycka att det är snålt..och den bilden av dem skulle jag ha med mig länge.
    Antog att du syftade på mitt svar så jag ska försöka förklara tydligare. Även om en person inte har partner när vi skickar ut inbjudningskorten så skriver vi "+ eventuell respektive på inbjudan" eftersom mycket kan hända på drygt 6 mån. Om någon skaffar en ny inom 2-3 mån innan bröllopet och vi inte hunnit träffa denna person innan osa så är h*n visserligen välkommen men någonstans måste man dra gränsen eftersom vi har en ganska tight budget. Vi kommer även önska oss bidrag/hjälp med festen av våra vänner så kommer en kuvertavgift inte sticka ut så mycket.
  • Vi2alltid

    Vi drog gränsen att gifta och förlovade blev bjudna vare sig vi kände dem eller ej
    Sedan pratade vi med de övriga innan vigseln och sa som det var: vi har inte plats och vill prioritera, och hellre bjuda vår kompis utan partner än ingen alls! och de flesta var helt på på det!

    det var bara en enda person som blev lite sur, men annars tror jag att många även förstår det där.

    många säger att man inte ska dela på par, så om man har pengar och plats så tycker jag absolut man ska bjuda båda

    men samtidigt kan man inte bjuda allas "dejt för veckan" heller..

  • Vill nu

    Vi kommer att bjuda alla - även singlar - med respektive, då jag själv inte skulle tycka det var så kul att gå själv...

  • Mrs Baom

    Jag var nyligen på ett bröllop där bara jag var bjuden och inte min sambo sedan 5 år tillbaka i tiden. Jag respekterade brudparets önskan, men personligen tycker jag att man inte bara bjuder en från ett par... Jag bjuder alla respektive till mitt brölopp i sommar oavsett hur länge de varit tillsammans:)

  • MilosMamma

    Nu har vi en tajt budget och har redan valt borta vissa andra då kan jag tyvärr inte bjuda med nån man aldrig träffat bara för att.

    Det där är ett personligt val man gör tycker jag, utan att man är snål.

    vi komemr skicka ut inbjudningaar ganska tidigt och är det så att nån träffar en tjej/kille och är tillsammans i flera månader inna bröllopet (vi umgås med våra vänner ganska mycket) så lär vi träffa den personen och då är den självklart välkommen. Men annars nej.

  • ElinPierre

    En av mina bästa vänner har en pojkvän jag aldrig träffat (bor lååångt från mig) men jag kommer att bjuda honom också! Det kändes självklart när vi gick igenom gästlistan..
    Att min vän sen blev förvånad men väldigt glad- det är en annan historia.. ;o)

  • LT2B

    Etikettsmässigt är det ju fel, och även om man tycker det är löjligt så kan det ju bli som en markering mot den som inte blev bjuden. Tänk om ni kommer att umgås med dem i framtiden kan det inte bli lite konstigt då. Jag tycker att ni ska bjuda bara den som ni känner (om det rör sig om någon månad, dvs inte sambo eller ett par sedan ett år). Sen kan ni muntligt säga att den personen gärna får ta med partnern till bröllopet om den känner att det är rimligt. Det kan ju vara svårt att veta var de befinner sig i förhållandet. Att gå på bröllop ihop är ju väldigt "officiellt".

  • fidar

    en utav min fästmans bästa kompis har nyligen skaffat en ppjkvän. vi har träffat honom en gång och ingen av vill bjuda honom. han är fruktansvärt dryg och otrevlig, och det är inte bara vi som tycker det, många vänner som skall komma vill inte att han kommer. När vi träffade honom så kom han hem till oss på fest och tyckte inte ens att det var nödvändigt att hälsa på oss. Sen var han bara osoft hela kvällen. jag vill ju säga det till henne, eller vi vill men hur säger man det på bästa sätt????

  • GustAn

    klart man inte maste bjuda respektive man inte traffat eller inte har relation till.

    har en van vars kille jag aldrig traffat, men de bor tillsammans utomlands och hon ar en mycket nara van till mig. han blir alltsa bjuden. samtidigt finns det andra vars respektive jag traffat men som vi exkluderar.

    man ska bjuda de man verkligen vill ha med sig i livet i framtiden. de ska vara dar nar man startar sitt nya liv tillsammans. folk som blir sura for att respektive inte blir medbjudna, kan ju inte ha en verklighetstrogen bild av sin relation med brudparet.

    om jag blev bjuden men inte min M2B skulle jag inte bli sur, utan konstatera att det ar deras val och avvagning..

    nu blir ni kanske arga =)

  • erika26

    Min mamma kommer från finland, det är klart att man bjuder dem som man alldrig har träffat. Knyt kontakter.

  • agtiwi

    Personligen skulle jag inte klara av att gå på ett bröllop om jag inte känner brudparet eller endast träffat dessa en gång. Förstår inte vad jag skulle ha där att göra liksom...

  • Snäckan4

    Jag tycker det är självklart att man bjuder respektive. Skulle personligen inte vilja gå på ett bröllop där endast jag är bjuden och inte min partner oavsett om han aldrig träffat brudparet eller inte. Som någon skrev ovan; vänner borde tycka han är viktig när han är viktig för mig.

  • passionsblomman

    Om vännen är offentlig med att hon nu har pojkvän, är det inte repektfullt att som vän till henne visa att man tar deras förhållande på allvar, gläds med henne och välkomnar killen i "gänget"?

    Dock har jag all förståelse för dilemmat med att hålla antalet gäster nere.. Bara mina kusiner är 25 st...Det får bli utan kusiner då... Å andra sidan har M2b inte många kusiner och...bla bla...det är inte så lätt!

Svar på tråden Bjuder man pojkvänner??