Inlägg från: Helen och Johan |Visa alla inlägg
  • Helen och Johan

(KLICK: 688)Vår/sommarbrudar 2009 i Malmötrakten nr 3

Vad bra att du startade en ny tråd, GladaEmma!

Sitter och funderar lite på vad nästa steg i planeringen ska bli, festlokalen är bokad, vigselplatsen är utsedd och klänningen är köpt. Kanske blir nästa steg att börja titta på inbjudningskort? Catering? Skor? Musik? Hm, vet inte vad ska sätta tänderna i nu, klänningsköpet gick ju mycket snabbare än planerat :)

• Helen och Johan

Lycka till med klanningsjakten, GladaEmma! Hoppas att det gar lika smidigt som det gjorde for mig :)

Har borjat titta lite pa inbjudningskort men insag ganska snart att det ar nog tyvarr nagot som jag inte tycker ar superkul... Hur ska ni andra gora, kopa fardiga eller gora sjalv?

Skor verkar mycket roligare att titta pa, funderar lite pa om silverskor skulle vara fint. Menyn ska jag kanske ocksa borja fundera lite pa...

• Helen och Johan

Ang silverskor så har jag varit runt och kollat på lite olika nätsidor, men insåg ganska snabbt att det är mest höstskor som gäller nu. Får nog lugna mig till fram till nyår/våren :)

Jag vill också ha vitt och silver på våra inbjudningskort! Har inte helt bestämt färgtema än, men ljust nu lutar det åt vitt/silver/grönt. Tycker grönt kan passa ett vårbröllop och vitt och silver är ju så stilrent.

Helle78: Hur fungerar det med en kock? Kan man hyra in en som lagar all maten?

• Helen och Johan

Vet inte om det är klänningarna som är varma eller om det är butikerna som är varma, jag var också himla varm när jag provade... min klänning har två lager tyg, men jag tror (hoppas!) inte att den är jättevarm. Känns lite trist att klänningen befinner sig i Malmö och jag i Aberdeen, jag vill ju liksom titta på den lite då och då.

GladaEmma, hur gick det med klänningen? Var du och tittade på den igen? Det kändes lite som om jag köpte första bästa, men är det rätt så är det ju rätt :)

• Helen och Johan

Jag kan ocksa rekommendera Palm Design, jag kopte namligen min klanning dar. Efter att ha provat nagra stycken, sa hittade jag "MIN" klanning och da var det inget att tveka om, sa jag slog till direkt, aven om brollopet inte ar forran i maj. Jag vet inte riktigt hur de har det med storlek 50, men bemotandet jag fick var valdigt trevligt och proffessionellt, inte alls "snobbigt" som jag tyvarr har kant av pa andra stallen.

• Helen och Johan

Det ar faktiskt ganska langt kvar till maj :) Vi har bokat lokal och tittat ut vigselplats. Resten kommer vi nog inte att bestamma/boka forran efter nyar nar vi ar tillbaka i Malmo. Hosten far ga at till att fundera ut hur vi vill ha det!

• Helen och Johan

Tarna heter bridesmaid pa engelska, maid of honour ar "huvudtarna", tror inte att det finns nagon direkt motsvarighet till det pa svenska.

Jag kommer att ha tva tarnor, det blir nog inga brudnabbar eller liknande och sen tror jag min sambo kommer att ha en eller tva marskalk. Man kan nog ha hur manga eller hur fa personer man vill i sitt brudfolje :)

• Helen och Johan

Hur har ni funderat kring brudtarnor och framfor allt kring deras klader? Betalar ni for deras klader? Valjer tarnorna sjalva sina klader eller kommer ni att gora det gemensamt?
    Just nu har jag huvudet fullt av brittiska traditionern dar bridesmaidsdresses valjs ut av bruden och dar alla tarnorna har exakt likadana klanningar, oftast ar det stora av typen "balklanningar"...

• Helen och Johan

Måste och måste jag tycker att man ska göra det som känns bäst för en själv. Enligt traditionen ska tärnor vara ogifta, men jag tycker inte att det spelar så stor roll. Vill man ha en person som tärna så tycker inte jag att det gör någon skillnad om personen är gift eller inte. För mig innebär tärnans uppgift främst att vara till hands och vara ett stöd under själva bröllopsdagen och då måste man ju få välja den/de personer som känns bäst för den rollen, ogift eller ej.

Ett bröllop behöver ju på inga vis bli en jättedyr affär (ibland är det lätt att glömma bort när man har tittat runt lite för länge här på BT). Men det är nog bra att göra upp en budget och sen kan ni ju säkert spara ihop till en liten slant tills i juli. Jag och min sambo kommer att gifta oss i maj och vi har bokat lokal, sett ut vigselplats, och jag har köpt min klänning! Resten ska vi fundera ut i höst och sen boka när vi är tillbaka i Malmö efter nyår. Så om du har boket lokal och kyrka så har du gjort det jobbigaste, allt det andra är inte nödvändigt att boka så här långt i förväg. Förstår att du har annat att tänka på än bröllopsplanering :) Grattis!

• Helen och Johan

Vad roligt att du har provat klänningar. Jag tycker att båda är fina men kanske att nr 849 är lite finare :) Men det är svårt att bedöma en klänning på bild, de kan ju se helt annorlunda ut på dig.

Efter att jag köpt min klänning i början av augusti så tappade jag också lite planeringsenergi, så här har det inte hänt så jättemycket den senaste tiden. Just nu är det mest fokus på att jag och min sambo ska flytta tillbaka till Malmö kring jul. Men 7 1/2 månad låter ju plötsligt jättelite!! Borde börja titta på inbjudningskort så att vi har de klara till januari, då vi har tänkt skicka dem. Men jag måste erkänna att just inbjudningskort inte känns så roligt att ta tag i. Jag är inte så pysslig av mig heller. Så om någon har tips på fina inbjudningskort (utan rosetter, hjärtan eller ringar) så tar jag tacksamt emot dem!

• Helen och Johan

Lillkotten: Hoppas att du far en riktigt harligt weekend i NY!

Skane09: Hur gar det med NIXA-klannignarna, har du kommit narmare nagot beslut?

Sjalv kampar jag med design och typsnitt till vara inbjudningskort. Efter att ha letat runt pa jag vet inte hur manga olika sidor med trycksaker, kom jag fram till att det ar nog lika bra att gora de sjalv sa att de blir som vi vill ha dem. Sa nu ovar jag intensivt pa att forbattra min "pyssliga sida". Skulle ocksa vilja ha en pysslig syster.... :)

Menyn har jag ocksa borjat fundera lite pa, mamma ar sat i arbete med att kolla upp lite olika cateringfirmor i Malmo, men jag tycker att det ar jattesvart att hitta en vettig meny. Vad har ni for funderingar ang era menyer?

• Helen och Johan

Nixa 7534 är jättefin på bilden! Förstår att du har svårt att välja... :)

Var ska ni ha ert bröllop, Skåne09?

Det låter som om ni har en väldigt genomtänkt meny. Extra kul att din pappa har skapat nattamaden! Just nu har jag noll koll på vad vi ska ha. 3-rätters blir det i alla fall där vi kommer att ta huvudrätten från någon catering. Antagligen blir det någon kött-rätt trots att jag inte äter kött. Fisk hade varit ett alternativ, men nu tycker inte min sambo om fisk och när det kommer till vegetariska huvudrätter så tycker jag att det är svårt att hitta något som är festligt. Just nu funderar jag på någon form av soppa till förrätt, typ gazpacho, känns ganska enkelt att göra soppa själv och en kall soppa känns ganska vårig. Till efterrätt funderar vi på att ha ostbricka alternativt en sorbet. Håller med dig om att det känns bättre med en lite lättare efterrätt när man har tårta också. Nattamaden blir nog korv med bröd, alt. falafel för vegetarianer.

• Helen och Johan

Hej Silla69, var någonstans ska du gifta dig? Det finns t ex ett gäng bygdegårdar i Ystad-trakten, men det kanske är för långt bort? Hur många har ni tänkt bjuda?

Jag och min sambo planerar också en utomhusvigsel (hållar tummarna för underbart maj-väder), festen kommer vi att ha på Ungdomens Hus.

• Helen och Johan

Skåne09: Tranåsgården ser jättefin ut, den var faktiskt mitt förstahands val innan vi hittade Ungdomens Hus (mitt inne i Malmö) och Haväng är så underbart vackert!! Hoppas det blir fint väder så att ni (och vi och alla andra) kan ha utomshusvigsel. Vi kommer att ha en borgerlig vigsel så vi borde också ta tag i att fixa vigselförättare. Fotograf och band kommer vi att ordna via familj och vänner. Men jag är lite kluven till det, å ena sidan blir det billigare, men å andra sidan så får man ju vad man betalar för och jag kan tänkta mig att det blir mer "professionellt" om man bokar en fotograf utifrån, som kan sina saker.

Silla69: Här är en lista över alla Skånes bygdegårdar. Hoppas att den kan vara till nytta. www.bygdegardarna.se/lmspec.htm

• Helen och Johan

Hej Jeffa, du verkar ju kommit jättelångt i planeringen! Lokalen är bokad och klänning är köpt, just nu håller jag på att försöka bestämma mig för vilken av alla 100 versioner av inbjudningskort vi ska ha vilket är lättare sagt än gjort :)

Silla69: Hur går det med lokalletandet?

• Helen och Johan

Har tyvarr inga fotograftips att ge... Vi ska formodligen anlita en bekant som fotograf, men inget ar helt bestamt an.

Vad trakigt med inbrott! Hoppas att det inte var mycket som blev stulet/forstort. Usch, sant far en verkligen att tappa lusten till det mesta, men vad skont att du har fatt lite goda nyheter ocksa! Ibland far jag kanslan att nar man fragar familjen/slakten om hjalp med brollopet sa tycker de nastan att det ar lite jobbigt, men fragar man nagon utomstaende sa kanns det nastan som om de blir lite hedrade over att bli tillfragade! Lite konstigt faktiskt...

• Helen och Johan

Hallo... har var det lite dott! Hur gar det for alla? Silla69 har du hittat nagon lokal an? Hur gar det med fotograf, Skane09? Kampar du fortfarande med inbjudningarna Jeffa?

Svar på tråden (KLICK: 688)Vår/sommarbrudar 2009 i Malmötrakten nr 3