Ska vi behöva lägga energi på detta...?
Jag har gått igenom samma sak med mina systrar. Jag vill ha ett barnfritt bröllop, men tänkte göra undantag för våra 3 minsta syskonbarn (ett är 13 år och skulle varit tärna). Vi hade inte tänkt ha med dem på bröllopet men skulle fixa barnvakt på slottet där vi ska vara. De kunde dock absolut inte gå med på något annat än att barnen skulle vara med på både vigsel, middag och fest.
De bor båda mitt ute i skogen i norrland och de vill skydda barnen från allt ont, dvs alla andra människor än deras föräldrar så barnvakt överhuvudtaget gick ju inte an för det skulle skrämma barnen. Hur vi än försökte lösa det så blev de bara surare och surare och när vi hälsade på dem för några veckor sedan behandlade de oss som skit. De skulle dessutom ha hunden med på bröllopet. Jag bestämde mig då att jag struntade fullständigt i dem, jag ska ha barnfritt bröllop. Då bröt de kontakten med mig, vilket inte gjorde mig något. Det var en enorm lättnad. Dock så la jag och min sambo energin på dem istället för bröllopet i över ett år och det förstörde verkligen hela glädjen med det.
Nu börjar vi komma tillbaka lite grand till det, men vårt bröllop kommer ni bli väldigt litet då jag inte har några släktingar där alls (har inga föräldrar kvar och få andra släktingar) så det känns fortfarande lite jobbigt. Men mitt råd är att inte tänka på någon annan, bara vad ni vill, för det tar för mycket energi och slutet blir inte gott om du gör vad din svägerska eller nån annan vill. Hellre få mindre gäster men gäster som är nöjda än surskallar.