• a wife to be

Ska vi behöva lägga energi på detta...?

Vi har valt ett barnfritt bröllop. Våra barn kommer att vara med under vigseln och middagen, sedan kommer barnvakten att åka hem till oss med barnen. Nu har min m2b syskon, svårt att fixa barnvakt, och hans svägerska kan nästan inte acceptera att vi valt att inte bjuda barn. Hon får verkligen tycka vad hon vill, men kan väl hålla det för sig själv. Ska vi som har en hel del annat att tänka på få dåligt samvete för det här? Nä, jag tänker faktiskt inte ha det, det är vårt val och det är så vi vill ha vårt bröllop. Hörde att svägerskan hade sagt på "skoj" att hon funderade på att stanna hemma med barnen, då känner jag spontant, ja gör hellre det än kom till vårt bröllop och var sur.

Har ni oxå haft dessa problem?

• Svar på tråden Ska vi behöva lägga energi på detta...?
  • trampetroll

Ja!
    Jag brukar säga när jag får chansen till de som säger något till mig eller som det oftast är bakom ryggen lite på "skoj" som du beskriver, så brukar jag tänka "så länge som ingen bidrar ekonomiskt till vårt bröllop som kostar 80 000 kr så ska folk bara skita i att ha åsikter. Pasaar det inte, kan man stanna hemma". Högt brukar jag bara meddlea vad vårt bröllop kostar för det räcker för att de ska få dåligt samvete med att komma med respektlösa frågor och önskningar på vår dag.

Jag kan säga dig att den här barnbiten är för mig en jäkla pärs, jag blir galen på mina släktingar snart. Stanna hemma om det ska vara så jäkla besvärligt men hur kan de tro att vi ska anpassa oss på vår bröllopsdag för deras behov? Det är väl för sjutton bara två gånger i sitt loiv man får bestämma vad som helst och det är på sitt bröllop och sin begravning-

• JSGJ

Vi har också valt att ha barnfritt... Våra egna barn kommer att vara med, senare på kvällen går dom hem med mormor... Det är faktiskt skillnad på dom och andra barn... Det är deras mamma och pappa som gifter sig... Vi har valt att göra så för det är vår dag, och inte ett barnkalas... Det är ditt och din blivade mans bröllop.... och ingen annans... Kom i håg det.... Stå på dig... och ha inte dåligt samvete... Det är er dag och låt inget förstöra den....

• trampetroll

Märkte att jag lät lite hård och vill bara förtydliga att jag har fått kämpa med släkten om alla möjliga krav från olika håll om gästlistan, barnfritt osv och jag pallar nsart inte mer. Det tar bort hela glädjen med att gifta sig kan jag tycka ibland. Men jag tycker ändå inte att brudparet ska anpassa sig efter andra, de ska få fritt bestämma hur de vill fira sin dag. Det är ju samma sak som att om ett brudpar bestämmer sig för att gifta sig utomlands, man kan kanske inte räkna med att alla gäster kan komma då vid ett visst önskemål för alla har olika förutsättningar och det är helt okey, men man kan inte då heller kräva att brudparet ska ha sitt bröllop hemma då heller. Antingen passar det, elelr så passar det inte.

• a wife to be

Jag håller med! Dom vill ta med sig barnen från Stockhoml till Skåne för att kusinerna ska träffas. Det är ju inte så himla viktigt tycker jag. Då är det ju bättre att barnen stannar hemma och blir passade av sin farmor, så får dom träffa sina kusiner en annan gånr.suck.

• a wife to be

Vi vet fortfarande inte om alla kommer. Hur kan man ringa och strula med detta sista vecka, jag fattar inte det.Nu har min m2b legat sömnlös nästan hela natten för att samtalet med hans syster inte blev så roligt i går kväll Jag blir rent ut sagt förbannad. Hon sa att då får väl hennes man gå så hon kan stanna hemma hos barnen, MEN HALLÅ då får väl han stanna hemma, det är ju min m2b syster hon om någon ska väl komma. Varför ´är alltid släkten värst? Sitter här och vet inte om jag ska ändra i festprogrammet eller inte, ska jag börja att sätta ihop dom eller inte, j#vla skit.

• skille

Jeg ville sagt NEI. Det skal ikke være ditt problem at de ikke kan løse barnevakt situajonen.

• a wife to be

Nej, precis. Det har vi klart och tydligt sagt. Problemet som kvarstår är hur många som tänker komma!

• IdaÄlskarLennart

ja, jag hade ett liknande problem.. Men inte gällande barn. För oss var det tvärt om. Vi ville ha barn med oss och ville inte ha fest med alkohol utan valde att någon timme sitta och surra, dricka saft, kaffe, te och fika.

min mans brorsa sa "Va, bröllop utan stor fyllefest.. då kommer inte jag" ... nähä, stanna hemma då.... å de gjorde han.. stanna hemma alltså. Vi valde till och med att ha festen i en EFS lokal där det är strängt alkohol förbud.

Men det är inte erat fel att dom inte kan fixa barnvakt.

• a wife to be

Det kommer nog tyvärr sluta med att systern stannar hemma men hennes man kommer! Förstår verkligen inte hur dom resoneran. Just nu bryr vi oss inte, vill bara veta vem som kommer så vi kan fixa till progammet.

• Pidis

Jäkla släktingar.
    Min syster är helt tvärt om.
    Då vi inte har barn så ska vi inte bjuda några heller.
    Men mina syskonbarn är välkomna då de ska var näb och brudnäbbar. Men då sa syrran Men deras farföräldrar kan ju ta dem vid kyrkan För dem har inte roligt på festen i alla fall.
    Men har en vännina som reagerade starkt när jag sa barnfritt. Hennes komentar var att de är ju en familj och att hela familjen borde bjudas. Hur knasigt låter inte det.

Svar på tråden Ska vi behöva lägga energi på detta...?