• a wife to be

Ska vi behöva lägga energi på detta...?

Vi har valt ett barnfritt bröllop. Våra barn kommer att vara med under vigseln och middagen, sedan kommer barnvakten att åka hem till oss med barnen. Nu har min m2b syskon, svårt att fixa barnvakt, och hans svägerska kan nästan inte acceptera att vi valt att inte bjuda barn. Hon får verkligen tycka vad hon vill, men kan väl hålla det för sig själv. Ska vi som har en hel del annat att tänka på få dåligt samvete för det här? Nä, jag tänker faktiskt inte ha det, det är vårt val och det är så vi vill ha vårt bröllop. Hörde att svägerskan hade sagt på "skoj" att hon funderade på att stanna hemma med barnen, då känner jag spontant, ja gör hellre det än kom till vårt bröllop och var sur.

Har ni oxå haft dessa problem?

• Svar på tråden Ska vi behöva lägga energi på detta...?
  • hippiefridolina

Vi har också hört några kommentarer om att vi har valt ett barnfritt bröllop.

Om alla bjudna skulle ta med sina barn skulle det bli 76 barn! Helt galet, eller hur? Det är ju omöjligt att få till då.

• chamor
    hippiefridolina skrev 2008-08-29 15:15:22 följande:
    Vi har också hört några kommentarer om att vi har valt ett barnfritt bröllop. Om alla bjudna skulle ta med sina barn skulle det bli 76 barn! Helt galet, eller hur? Det är ju omöjligt att få till då.
    Oh my!!!! :P
  • love4life

Jag vill gärna få lite feedback;
    vi har bestämt oss för att skriva följande i inbjudan:
    "Alla, stora som små, är välkomna till kyrkan, men kvällen vill vi fira tillsammans med alla er som passerat 18"
    Grejen för vår del är att min sida av släkten alltid varit alla, från spädbarn till pensionärer, på alla fester. Har dock ett gäng kusiner/kusinbarn i åldrarna 2-16, och känner precis som många andra att vi vill ha en vuxenfest. Tror dock att de flesta naturligt lämnar barn hemma, men kan tänka mig att tonåringarna och deras föräldrar kommerbli rätt irriterade...vad tycker ni som själva har barn som är mellan 10-17 år???

• Kärlek ger näring åt själen

Jag känenr så här :

Vem är det som ska ha festen och betalar för den?

De som har barn eller brudparet? Naturligtvis så är det ju brudparet. Därför så ska ju deras önskan om att ha ett barnfritt bröllop respekteras. Jag förstår inte släktingar som inte kan respektera andras viljor utan ska prompt göra som de själva vill av diverse anledningar.

Jag hade förstått det om brudparet själva haft barn men inte låtit andra komma.. Men om nu brudparet inte har egna barn och dessutom är ofrivilligt barnlösa så ska man inte behöva påminnas om att man har svårt för att få barn pga att andra inte kan respektera detta.

ts. Låt då hellre din kusin vara sur och njut av er stora dag än att låta denne komma och kanske gnälla över något annat som inte passar.

Lycka till

• kolmasken

Jag har liknande problem med min syster. När hon gifte sig var det totalförbud på barn förutom de som ammade. Man kan tänka sig att det beror på att hon och hennes man trodde att barn kan föra lite för mycket väsen, springa omkring och störa och att barnen kommer ha det skittråkigt på en vuxenfest där man måste sitta still i 5 timmar. För det är väl därför man inte vill ha med barnen?? Nu på mitt bröllop är det helt omöjligt för henne att lämna hennes tvååring hemma och hon blev jättesur när min styvpappa bad henne ta med en dvd så att ungen ska ha något att göra under tiden! Jag vet inte riktigt varför hon kommer på festen om det enda hon ska göra hela tiden är leka med 2-åringen eftersom denne tydligen inte kan få sitta själv och titta på film. För jag har mycket svårt att tänka mig att en 2-åring ska sitta snällt en hel middag igenom, lyssna uppmärksamt på alla tal och konversera artigt med bordsdamen... Så TS, jag håller med dig!!

• allehanda

Jag undrar om det verkligen är bra att man sätter en 2åring framför en dvd?Om sedan det barnet skall vara med eller ej det lägger jag mig inte i men det var en mycket dålig barnvakt den där dvdn.Ett så litet barn bör inte se film utan en vuxen.(Jo jag har barn.)

• lillabruden

kolmasken och allehanda; jag tror knappast att en 2åring sitter genom en hel DVD utan att röra sig och göra ljud.... =)

allehanda; jag tycker det är konstigt att din syster hade det barnfritt och sen inte kan lämna sin 2åring...

• ElinDLB

Ibland kan man vara glad att ens släkt är på andra sidan jordklotet hehe. Slipper en hel del i och med det... Men själv vill jag ha det så barnfritt som möjligt men vet att en av mina kompisar kommer att ha en cirka 6-7 månaders bebis vid det laget jag gifter mig så hon måste ju i stort sett ta med sig bebisen men då hoppas jag ju förstås att hon gör något när tex bebisen gråter i kyrkan och typ går undan lite... Jag vill ju höra vad prästen säger där fram och inte höra en bebis skrika för full hals...

Är det verkligen såååå svårt att acceptera vad brudparet önskar?
    Man kan ju undra hur folk har blivit uppfostrade när de inte kan respektera en önskan om barnfritt bröllop och om de inte gillar det kan de ju hålla det för sig själva...

• Brämhult

Vi är i samma sitts men vi står på oss inga andras barn mer än våra två och de som måste ha mamma för att överleva = spädbarn.
    Stå på dig och tänk på att det är er dag, det är du, din man och dina barn som ska vara i centrum inga andras barn!

• kolmasken

Min styvpappa föreslog att de ska ta med olika saker, men hon blev sur för att hon måste ta med leksaker över huvud taget. Vad jag minns från min genom barndom är att vi alltid tog med leksaker när vi skulle någonstans.

Huruvida dvd är bra eller inte: min syster har investerat i en bärbar dvd för att barnet ska ha något att roa sig med när de är på resande fot. Jag tror inte han kommer växa upp och vara traumatiserad för att föräldrarna någon gång då och då satte på en dvd för att de behövde lite utrymme att göra annat. Uppenbarligen funkar det för deras barn i vanliga fall, bara inte på mitt bröllop tydligen.

• Christino fino

Kanske ett knäppt förslag men om det nu handlar om att dom har svårt att fixa barnvakt och inte att dom tycker att det är en principsak att barnen ska med, kan ni inte kolla om er barnvakt kan ta ett/två barn till -kanske har er barnvakt någon kompis som kan hjälpa till så att era barn kan ha myskväll med sina kusiner?!

Förstår självklart att det ändå känns piss-trist

• allehanda
    lillabruden skrev 2008-08-30 14:11:43 följande:
    kolmasken och allehanda; jag tror knappast att en 2åring sitter genom en hel DVD utan att röra sig och göra ljud.... =)allehanda; jag tycker det är konstigt att din syster hade det barnfritt och sen inte kan lämna sin 2åring...
    Neeej jag tror inte heller att ett barn sitter en hel film stilla och om de nu skulle göra det som 2åringar så skulle jag bli djävligt rädd för de föräldrarna som låter detta ske.För barnets skull och inte för brudparets så hoppas jag på en barnvakt i detta fallet.
  • fluffinuff

Jag har gått igenom samma sak med mina systrar. Jag vill ha ett barnfritt bröllop, men tänkte göra undantag för våra 3 minsta syskonbarn (ett är 13 år och skulle varit tärna). Vi hade inte tänkt ha med dem på bröllopet men skulle fixa barnvakt på slottet där vi ska vara. De kunde dock absolut inte gå med på något annat än att barnen skulle vara med på både vigsel, middag och fest.

De bor båda mitt ute i skogen i norrland och de vill skydda barnen från allt ont, dvs alla andra människor än deras föräldrar så barnvakt överhuvudtaget gick ju inte an för det skulle skrämma barnen. Hur vi än försökte lösa det så blev de bara surare och surare och när vi hälsade på dem för några veckor sedan behandlade de oss som skit. De skulle dessutom ha hunden med på bröllopet. Jag bestämde mig då att jag struntade fullständigt i dem, jag ska ha barnfritt bröllop. Då bröt de kontakten med mig, vilket inte gjorde mig något. Det var en enorm lättnad. Dock så la jag och min sambo energin på dem istället för bröllopet i över ett år och det förstörde verkligen hela glädjen med det.

Nu börjar vi komma tillbaka lite grand till det, men vårt bröllop kommer ni bli väldigt litet då jag inte har några släktingar där alls (har inga föräldrar kvar och få andra släktingar) så det känns fortfarande lite jobbigt. Men mitt råd är att inte tänka på någon annan, bara vad ni vill, för det tar för mycket energi och slutet blir inte gott om du gör vad din svägerska eller nån annan vill. Hellre få mindre gäster men gäster som är nöjda än surskallar.

• Vitt guld

Så synd att folk ska ha åsikter om allt. Det är ERT bröllop, ER stora dag och NI väljer hur den ska se ut ju! De ska vara glada att de är inbjudna. Stå på er.

• erika26

Jag tycker inte det! Jag tycker man får ris och ros! Tyvärr!

Svar på tråden Ska vi behöva lägga energi på detta...?