Inlägg från: Burre Präst |Visa alla inlägg
  • Burre Präst

Fråga prästerna 5

linnéa81: Förutsatt det är en lokal som passar för en gudstjänst så bör det inte vara något problem, men det är den enskilde prästen som avgör.

Jag skulle personligen inte ha en vigsel på en pub eller i ett buddhistiskt tempel, för att ta ett par exempel.

Men det är som sagt den tjänstgörande prästen som avgör. Vigsel med en präst från Svenska Kyrkan är för övrigt kyrklig och skall hållas enligt kyrkohandboken oavsett var den hålls.

• Burre Präst

Robina67: Jag tycker det vore en bra idé om ni kontaktade pastorsexp och bad att få komma i kontakt med musikern och prästen.

Visserligen är de flesta kyrkomusiker erfarna, men hen uppskattar nog att få tid på sig om det är speciella önskemål om musik.

• Burre Präst

SnuttisSessan: De flesta präster tror jag går med på att hålla vigslar på andra platser än i kyrkan.

Vi ni ha en präst från en annan ort så får antingen denne ordna så att h*n blir tillfälligt anställd av er hemförsamling (krångligt) eller så gör h*n det i sin ordinarie tjänst (tveksamt) eller så får h*n göra det på sin fritid.

Det man under inga förhållanden får göra är att bli betalad svart. Möjligen kan man tänka sig en slant till bensin, anser jag

• Burre Präst

Madam Mim: Det lät lite konstigt att man måste ha tillstånd av församlingen för en utomhusvigsel. Däremot kan jag tänka mig att en församling kan ha synpunkter på om och hur de egna prästerna ska officiera vid utomhusvigslar.

Poängen är att vigsel med präst är en gudstjänst enligt Svenska Kyrkans ordning oavsett lokal. Därigenom är det församlingsprästen som avgör vad som gäller.

Väljer ni att viga er borgerligt har givetvis kyrkan ingen åsikt om hur eller var det sker, så länge det inte sker i en kyrka förstås.

• Burre Präst
    MadTezz skrev 2008-09-26 21:29:43 följande:
    Hur långt innan vigseln träffar man prästen för att diskutera själva cermonin?
    I regel omkring en månad innan, men det varierar från präst till präst. Om ni känner er stressade så kan ni kontakta pastorsexpeditionen och säga att ni gärna vill träffa prästen så snart som möjligt.
  • Burre Präst
    Piggelinlover skrev 2008-10-25 01:43:00 följande:
    En till präst skrev 2008-10-25 00:50:44 följande:Det e lite knivit med Brunneby...Den lugger utanför pastoraten som finns runtomkring, ägs av staten drivs av brunneby gård....Har hittills bara för tråkiga svar när jag ringt och hört mig för i olika församlingar....tex...."det ligger inte hos oss, du får ringa vidaare", " nej, vi är bara en präst på 3 kyrkor, så i daxläget kan vi inget säga, det är mkt under juli",En församling tyckte tom att jag skulle skippa Brunneby och ta en kyrka där man fick "hela paketet" det skulle bli billigare för alla...men vi vill så ju gärna ha Brunneby och vill ju helst inte byta....Vad gör man??
    Utanför pastoraten kan den inte ligga, ett pastorat omfattar ju ett visst geografiskt område, och så länge den ligger i Sverige så hör den till något pastorat. Däremot kan det vara så att den inte ägs av något pastorat och att man därmed inte räknar in den vid planering av gudstjänster. Plus det faktum att somliga präster också vill vara lediga i juli

Men om pastoraten inte kan eller vill hålla med präst då återstår bara att ringa runt till prästerna själva och se om någon vill ställa upp på sin fritid.
  • Burre Präst
    MiaAnd skrev 2008-10-26 00:12:14 följande:
    Jag har förstått att man ska ha två psalmer, men hur många låtar kan man ha under en vigsel? Jag är medlem i en kör och vill att de ska sjunga under vigseln. Hur mycket finns det utrymme för utan att det blir för långt?
    Två eller tre stycken (om de inte är för långa) är det inga problem att ha med en vigsel tycker jag.
  • Burre Präst

kiane:

Hur församlingar tillåter andra samfund att hålla vigslar i den egna kyrkan varierar. Det är inte (som i fallet med borgerlig vigsel) förbjudet, men det betyder inte att man har "rätt" till det.

Du får vända dig till domkyrkoförsamlingen och fråga helt enkelt. Det hela förutsätter förstås att din släkting har vigselrätt genom sitt samfund förstås.

Vad som skiljer Svenska Kyrkan från frikyrkorna är ämne för en större utredning än vad som kan rymmas här.

• Burre Präst
    Piggelinlover skrev 2008-10-27 11:48:40 följande:
    har redan frågat om det finns några pensionerade, och hittills har jag inte fått ngt svar, lr ngt telefonnummer att ringa...
    Var ligger detta Brunneby? Om det är utanför Borensberg så är det väl inte så farligt långt från Linköping, där det bör finnas gott om pensionerade präster.

Bor du själv långt från Brunneby? Annars kan du ju fråga i ditt hempastorat om någon präst där kan tänka sig att viga er i Brunneby.
  • Burre Präst

090704: Man väljer musik "i samråd" med musiker och präst. Oftast har vi från kyrkan inget att invända så länge till exempel texten inte är uppenbart olämplig eller motsäger det kristna budskapet. Men det är prästen och musikern som har sista ordet i frågan. Vi är i regel tillmötesgående, men i den kyrkliga vigseln gäller inte Bröllopstorgets vanliga mantra om att göra precis som man vill.

Tänk dock på några saker:

Det är inte säkert att man kan eller får spela musik på CD i vigseln. Jag själv tillåter det inte eftersom vigseln är en gudstjänst som händer här och nu.

Musikern ska ha en rimlig chans att öva in musikstycken som önskas och det är inte alla musiker som har tid att repetera in nya musikstycken på kort varsel.

Om en solist ska sjunga, se till att denne verkligen kan sjunga! Eller välj ett stycke som ni vet att h*n klarar av. Jag har hört åtskilliga ge sig på stycken man inte riktigt klarar av och då blir det bara pinsamt.

Mitt råd är att börja med att be musikern tipsa om lämpliga stycken, h*n är ju proffs och kan väldigt mycket. Utnyttja den kunskapen.

Svar på tråden Fråga prästerna 5