Piggelinlover skrev 2008-10-25 01:43:00 följande:
En till präst skrev 2008-10-25 00:50:44 följande:Det e lite knivit med Brunneby...Den lugger utanför pastoraten som finns runtomkring, ägs av staten drivs av brunneby gård....Har hittills bara för tråkiga svar när jag ringt och hört mig för i olika församlingar....tex...."det ligger inte hos oss, du får ringa vidaare", " nej, vi är bara en präst på 3 kyrkor, så i daxläget kan vi inget säga, det är mkt under juli",En församling tyckte tom att jag skulle skippa Brunneby och ta en kyrka där man fick "hela paketet" det skulle bli billigare för alla...men vi vill så ju gärna ha Brunneby och vill ju helst inte byta....Vad gör man??
Utanför pastoraten kan den inte ligga, ett pastorat omfattar ju ett visst geografiskt område, och så länge den ligger i Sverige så hör den till något pastorat. Däremot kan det vara så att den inte ägs av något pastorat och att man därmed inte räknar in den vid planering av gudstjänster. Plus det faktum att somliga präster också vill vara lediga i juli
Men om pastoraten inte kan eller vill hålla med präst då återstår bara att ringa runt till prästerna själva och se om någon vill ställa upp på sin fritid.