• Kjell Präst

Fråga prästerna 5

Fortsätt fråga om den kyrkliga vigseln! Den senaste tråden hittar ni här:
    www.brollopstorget.se/Forum-1-12/m2915931.html

Redan här i trådstarten svarar jag på två av de vanligaste frågorna:
    1) Svenska kyrkans ritual för vigselgudstjänst har plats för tre psalmer. Om brudparet så önskar kan man dock välja att avstå från en och alltså bara ha två psalmer i vigselgudstjänsten.
    2) Brudöverlämning - dvs att brudens pappa överlämnar henne till brudgummen i kyrkan - är inte en svenskkyrklig tradition och det är därför oftast upp till varje enskild präst att säga ja eller nej till detta

• Svar på tråden Fråga prästerna 5
  • linnéa81

Hej Kjell!

Vi ska gifta oss i maj nästa år. Av praktiska skäl skulle vi vilja bli vigda i en annan lokal än en kyrka.
    Jag vet att präster viger par utomhus, men hur ställer ni er till andra lokaler inomhus?

• Burre Präst

linnéa81: Förutsatt det är en lokal som passar för en gudstjänst så bör det inte vara något problem, men det är den enskilde prästen som avgör.

Jag skulle personligen inte ha en vigsel på en pub eller i ett buddhistiskt tempel, för att ta ett par exempel.

Men det är som sagt den tjänstgörande prästen som avgör. Vigsel med en präst från Svenska Kyrkan är för övrigt kyrklig och skall hållas enligt kyrkohandboken oavsett var den hålls.

• Timba

Hej prästerna!
    I helgen var jag på ett bröllop där brudparet räknat fel på tiden och gästerna fick lite för lång mingeltid innan middagen. De hade alltså räknat att vigseln skulle ta längre tid. Detta misstag vill jag, såklart, inte göra om och jag undrar därför hur lång tid en normal vigselakt brukar ta? Jag hade tänkt mig 2 psalmer och 2 solosånger (om det godkänns förståss ).

Jag ska gifta mig på hösten och antar att det inte är "högsäsong" för min församlingskyrka just då, om det nu har betydelse för hur snabbt akten måste ta

Tack på förhand! Och tack för att ni finns och orkar svara på alla frågor från oss yra brudar

• Pidis

Hej prästerna.

Kan man ha förutom psalmerna och solosång, en sång som ligger brudparet varmt om hjärtat.
    Min m2b vill ha "Vi ska gå hand i hand genom livet du och jag"
    Vad tycker ni eller kyrkan om det??

Mvh Ida

• Pidis

En fråga till som poppade upp.
    Vet ni några glada psalmer som inte är så vanliga???

• Kjell Präst

Timba: Två psalmer och två solosånger, jag skulle gissa att vigselakten tar ca 35-40 minuter.

Pidis: Jag skulle inte ha något emot den.

• Pebble

Hej prästerna,

Jag och fästmannen vill gifta oss uppe i Bohuslän där jag har spenderat somrarna men vi bor nere i Malmö nu.
    Dock hade vi velat ha en speciell präst till vigseln och jag undrar om ni tror att det skulle vara något problem för prästen som tillhör församlingen/kyrkan där vi vill gifta oss. Och även funderar vi lite över vad åsikterna är kring detta då det inte är en präst från vår hemförsamling.

MvH

Karin

• Kjell Präst
    Pidis skrev 2008-08-19 11:48:16 följande:
    En fråga till som poppade upp.Vet ni några glada psalmer som inte är så vanliga???
    Varför inte nr 89 "Se jag vill bära ditt budskap Herre" och/eller nr 333 "Änglarna sjunger i himlen". Särskilt den senare är väldigt svängig och glad. Svårt att sitta stilla när den spelas...!

Pebble: Formellt är det inga problem, och jag tror inte heller att prästen i er vigselförsamling skulle ta illa upp. Däremot kan det ju bli praktiska problem - om det nu är så att den vigselpräst ni vill ha måste resa långt. Den prästen måste ju i så fall utföra vigseln gratis, på sin fritid. Men, som sagt, formellt är det inga problem.
Svar på tråden Fråga prästerna 5