• Kjell Präst

Fråga prästerna 5

Fortsätt fråga om den kyrkliga vigseln! Den senaste tråden hittar ni här:
    www.brollopstorget.se/Forum-1-12/m2915931.html

Redan här i trådstarten svarar jag på två av de vanligaste frågorna:
    1) Svenska kyrkans ritual för vigselgudstjänst har plats för tre psalmer. Om brudparet så önskar kan man dock välja att avstå från en och alltså bara ha två psalmer i vigselgudstjänsten.
    2) Brudöverlämning - dvs att brudens pappa överlämnar henne till brudgummen i kyrkan - är inte en svenskkyrklig tradition och det är därför oftast upp till varje enskild präst att säga ja eller nej till detta

• Svar på tråden Fråga prästerna 5
  • Jeez
    Lissdaniels skrev 2008-09-07 11:06:18 följande:
    Hej hej!Vad är skillnaden på en präst och en kykoherde? Han, framförallt, jag vill ha är en kyrkoherde i en annan församling mot den vi ska gifta oss hos (som inte heller är vår hemförsamling). Får en kyrkoherde vara i en annan församling eller är han "låst" till sin?Känner mig lite dum att jag vill fråga lite anonymt här först
    En kyrkoherde är en präst som är chef i en församling (eller ett pastorat, som kan vara flera församlingar tillsammans).

Ja, en kyrkoherde får vara i en annan kyrka, om h*n så vill, precis som alla präster.
  • Jeez
    emma08 skrev 2008-09-07 11:12:00 följande:
    Vi ska ha dop med överraskningsbröllop och jag undrar hur mycket sång får man ha med då? Hur många psalmer? Har funderat på att ha en soloartist som ska sjunga, hur många såna låtar får man ha?
    Får och får. Man brukar ha två till tre psalmer även när man sätter ihop dop- och vigselgudstjänster men man kan ju ha fler om det bara funkar tidsmässigt och prästen säger okej. Likadant med solosånger. Sen ska man självklart fundera på hur långt man "orkar", med små barn, gäster som tror att de "bara" ska på dop osv. Men två solon och trepsalmer och dop +vigsel är helt funkis tidsmässigt tycker jag i alla fall.
  • emma08

Tack för svaren jeez. Då är frågan vilka psalmer och vilka låtar man ska välja??!! Det kan ta tid att klura ut det.

• Jeez

Gissningsvis så är det en tydlig dopdel och en tydlig vigseldel i gudstjänsten. Så det funkar ju bra att låta pslamerna accentuera det! SOlon likadant! Fast det hjälper ju kanske inte i utbudet av psalmer och musik i allmänhet förstås

emma08 skrev 2008-09-07 18:48:28 följande:
    Tack för svaren jeez. Då är frågan vilka psalmer och vilka låtar man ska välja??!! Det kan ta tid att klura ut det.
  • Lissdaniels

Tack tack! Mailade honom igår och håller nu tummar och tår

Jeez skrev 2008-09-07 12:01:27 följande:
    En kyrkoherde är en präst som är chef i en församling (eller ett pastorat, som kan vara flera församlingar tillsammans).Ja, en kyrkoherde får vara i en annan kyrka, om h*n så vill, precis som alla präster.
  • Troll1

"Till livets slut"... Jag tror inte att livet tar slut. Däremot kan döden skilja en åt. Jag är ändå kluven till den sista raden. Var på bröllop i helgen och den meningen är svår tycker jag. Jag förstår varför man säger den, men har svårt med formuleringen trots allt.

• Kjell Präst
    Troll1 skrev 2008-09-08 23:43:29 följande:
    "Till livets slut"... Jag tror inte att livet tar slut. Däremot kan döden skilja en åt. Jag är ändå kluven till den sista raden. Var på bröllop i helgen och den meningen är svår tycker jag. Jag förstår varför man säger den, men har svårt med formuleringen trots allt.
    I kyrkan tror vi att livet tar slut, och att döden alltså skiljer oss åt. Någon reinkarnationstro ryms inte inom kristendomen. Däremot är det ju många som tror att vi på något sätt åter får möta våra kära efter döden - dock på ett något annorlunda sätt. Jesus säger i Markusevangeliet: "När de har uppstått gifter de sig inte och blir inte bortgifta utan är som änglar i himlen"
  • Troll1

Reinkarnationstron försvann när Bibeln reformerades (när kommer jag inte ihåg), så det är nog lite en tolkningsfråga (som ganska mkt för övrigt är i bibeln). Det finns ett liv efter döden enligt kristen tro.
    Jaja, det är inget stort "problem" för mig. Bara lite funderingar.

• Kjell Präst

Jo, att kristendomen lär att det finns liv efter döden är vi nog överens om, men reinkarnation, dvs att man återföds som något annat finns däremot inte. Men du menar att det en gång har funnits? Det har jag i så fall inte hört talas om. Vad menar du med att "Bibeln reformerades"?

• Taha

Jag ser nedan vad du skrivit om psalmer men menar du verkligen att det är obligatoriskt att ha minst två psalmer i kyrkan när man gifter sig?

Jag har varit på utomhusbröllop och då var det inga psalmer. Har även varit på bröllop i en katolsk kyrka och inte heller där var det psalmer. Är detta en svensk eller en protestantisk tradition?

Om man får välja skulle jag hellre be någon läsa något ur bibeln. De psalmer jag hör låter gammeldagsa och känns som de komponerats för andra generationer.
    Jag har full förståelse i att man inte kan vara inne och ändra allt efter egen vilja. Väljer man att gifta sig i kyrkan måste man ju förstå att det är en kristen ceremoni. Men bara för att det varit tradition i Sverige med psalmer betyder det ju inte att det är en grundläggande kristen handling.

Eller är jag ute och cyklar?

Kjell Präst skrev 2008-08-19 08:38:14 följande:

Fortsätt fråga om den kyrkliga vigseln! Den senaste tråden hittar ni här: www.brollopstorget.se/Forum-1-12/m2915931.htm... Redan här i trådstarten svarar jag på två av de vanligaste frågorna:1) Svenska kyrkans ritual för vigselgudstjänst har plats för tre psalmer. Om brudparet så önskar kan man dock välja att avstå från en och alltså bara ha två psalmer i vigselgudstjänsten.2) Brudöverlämning - dvs att brudens pappa överlämnar henne till brudgummen i kyrkan - är inte en svenskkyrklig tradition och det är därför oftast upp till varje enskild präst att säga ja eller nej till detta
Svar på tråden Fråga prästerna 5