• Kjell Präst

Fråga prästerna 5

Fortsätt fråga om den kyrkliga vigseln! Den senaste tråden hittar ni här:
    www.brollopstorget.se/Forum-1-12/m2915931.html

Redan här i trådstarten svarar jag på två av de vanligaste frågorna:
    1) Svenska kyrkans ritual för vigselgudstjänst har plats för tre psalmer. Om brudparet så önskar kan man dock välja att avstå från en och alltså bara ha två psalmer i vigselgudstjänsten.
    2) Brudöverlämning - dvs att brudens pappa överlämnar henne till brudgummen i kyrkan - är inte en svenskkyrklig tradition och det är därför oftast upp till varje enskild präst att säga ja eller nej till detta

• Svar på tråden Fråga prästerna 5
  • Fairytales

Först beröm till Kjell och övriga präster som svarar så snabbt och bra på alla möjliga frågor!

Och så min fråga: jag och min fästman har tänkt gifta oss i historiska finkläder (1700-tal) istället för nutida högtidsdräkt, p.g.a. intresse och smak. Är detta något som från präst och kyrka ses som maskeradutstyrsel snarare än det vi vill åstadkomma, något vackert, personligt och uppklätt?

• LillEm

Hej Kjell,

Verkligen jättebra att man kan få chansen att ställa frågor till en präst!

Jag och min blivande man ska gifta oss den 22 maj nästa år i Borgholms slottsruin på Öland. Jag har redan ringt och pratat med Borgholms församling om att vi skulle behöva en präst till vigseln och det verkade inte vara några problem. Men nu har jag fått ett mail där de säger att de har brist på präster och att jag själv ska ringa till pensionerade präster och be om hjälp. De säger också att de bara sköter vigslar i kyrkan.
    Så nu är jag lite villrådig, är det meningen att jag ska ringa runt och be om hjälp? Vad händer om jag inte får fatt i någon präst? Även om slottet inte är en kyrka så gifter vi oss i slottskapellet.

Med vänliga hälsningar / LillEm

• Kjell Präst

Fairytales: Jag skulle absolut inte ha något emot det, och jag tror att de flesta präster tänker som jag i det här fallet. Det viktiga är ju att ni inte "vanhelgar" gudstjänsten och det gör ni ju definitivt inte genom att ha vackra kläder, låt vara från en annan tid.

LillEm: Jag vet inte hur det är i just det här aktuella fallet, men normalt är det ju så att församlingen med automatik står för präst om man gifter sig i församlingskyrkan på de tider som finns avsatta för vigslar. Vill man gifta sig någon annanstans än i kyrkan så kan det ju vara så att församlingen i tider av prästbrist väljer att prioritera vigslar som sker enligt den normala mallen så att säga. Det innebär ju i så fall att brudparet själva kan behöva ordna fram en präst som är beredd att förrätta vigseln på den plats och tid som brudparet önskar.

Vad som i ert fall händer om ni inte får fatt i någon präst är ju att det inte kan äga rum någon kyrklig vigsel just där och just då - men kanske finns det någon präst i någon grannförsamling som kan ställa upp? Eller någon ni känner tills edan tidigare?

• Robina67

Hej präster!
    Jag undrar vad den psalmen heter som har bröllopstext men melodin är Den blomstertid nu kommer. I vilken bok kan man hitta texten?
    Tacksam för hjälp

• Kjell Präst
    Robina67 skrev 2008-09-02 15:24:07 följande:
    Hej präster!Jag undrar vad den psalmen heter som har bröllopstext men melodin är Den blomstertid nu kommer. I vilken bok kan man hitta texten?Tacksam för hjälp
    Tror den heter "På bröllopsdagen ber vi". Det är ingen officiell psalm så i pslamboken finns den inte- det är heller inte självklart att den får användas, just därför att den inte är officiell. Var man kan hitta den vet jag inte.
  • En till präst

Texten till "På bröllopsdagen ber vi" sprids framför allt här på BT. Den är skriven av en teolog, Christina Löwestam.
    Jag tycker själv det är en fin bön, med visserligen barnslig, men ändå god teologi, med enkla lättbegripliga ord och en mycket känd melodi.
    Allt det gör att jag _gärna_ har den med vid vigslar.

Men som Kjell påpekade: Det är ingen officiell psalm, så en präst måste inte självklart acceptera att den ska finnas istället för en psalm ur psalmboken.

Här är texten.

1.
    På bröllopsdagen ber vi
    till dig som kärlek är.
    Du lever mitt ibland oss
    i glädjen nu och här.
    Vi prisar dig som skapar
    och känner allt som sker.
    Förnyare av livet,
    till dig, vår Gud, vi ber.

2.
    Om kärlek som får djupna,
    förlåta och förstå,
    om kärlek genom dagar
    då mörkret skall förgå,
    om goda, ljusa dagar
    då lyckan vänligt ler,
    om trohet i vår kärlek,

3.
    Om kärlek och gemenskap
    som rymd och frihet bär,
    om möjlighet att växa
    till dem vi innerst är,
    om hem där barn och vänner
    oss band i livet ger,
    om glädjen i vår kärlek,

4.
    Om kärlek stark som döden
    och liv som föder liv,
    om aktning för varandra
    och nya perspektiv,
    om ömhet från ditt hjärta
    som allt med kärlek ser,
    om godhet i vår kärlek,

• Duchess

En till präst skrev 2008-09-02 21:07:44 följande:

Jag tycker själv det är en fin bön, med visserligen barnslig, men ändå god teologi, med enkla lättbegripliga ord och en mycket känd melodi.
    Nu blir det lite OT, men frasen "..till dem vi innerst är" kan väl inte riktigt sägas vara god teologi om man tror på läran om arvssynden? Svärfar (vår vigselpräst) föreslog att vi istället skulle sjunga "...till dem vi i dig är". Jag höll med honom om att det stämde bättre.
  • Jeez

Det beror ju på människorsyn...

Duchess skrev 2008-09-04 13:36:55 följande:
    En till präst skrev 2008-09-02 21:07:44 följande:
    Nu blir det lite OT, men frasen "..till dem vi innerst är" kan väl inte riktigt sägas vara god teologi om man tror på läran om arvssynden? Svärfar (vår vigselpräst) föreslog att vi istället skulle sjunga "...till dem vi i dig är". Jag höll med honom om att det stämde bättre.
Svar på tråden Fråga prästerna 5