• Kjell Präst

Fråga prästerna 5

Fortsätt fråga om den kyrkliga vigseln! Den senaste tråden hittar ni här:
    www.brollopstorget.se/Forum-1-12/m2915931.html

Redan här i trådstarten svarar jag på två av de vanligaste frågorna:
    1) Svenska kyrkans ritual för vigselgudstjänst har plats för tre psalmer. Om brudparet så önskar kan man dock välja att avstå från en och alltså bara ha två psalmer i vigselgudstjänsten.
    2) Brudöverlämning - dvs att brudens pappa överlämnar henne till brudgummen i kyrkan - är inte en svenskkyrklig tradition och det är därför oftast upp till varje enskild präst att säga ja eller nej till detta

• Svar på tråden Fråga prästerna 5
  • MrsNorell2b

Hejsan Kjell och Burre!

Vad är det som skiljer en vigselmässa(?) från en vanlig vigselgudstjänst förutom nattvarden?

har säkert fel på begreppen men jag hoppas att ni förstår vad jag pratar om. :D

• Kjell Präst

MrsNorell2b: Ordet "mässa" innebär just nattvard, vilket torde betyda att ingen annan skillnad finns mellan vigselmässa och vigselgudstjänst än just nattvarden. Vigsel med mässa är väldigt ovanligt, själv har jag aldrig varit med om någon sådan.

• T3ZZ

Kan man bestämma om man vill ha nattvard eller inte på bröllopet?

• Kjell Präst
    T3ZZ skrev 2008-08-21 17:53:38 följande:
    Kan man bestämma om man vill ha nattvard eller inte på bröllopet?
    Vill man ha vigselmässa, alltså vigsel med nattvard, så säger man till om det. Det är som sagt väldigt ovanligt så om man inte säger något så innebär det automatiskt att det blir vigselgudstjänst, alltså vigsel utan nattvard. Det finns en ordning för vigsel med nattvard i prästens handbok, så det ska gå att ordna.
  • T3ZZ

Okej, så det e ingen spec datum eller så som man endast använder det på?

• Mixit

Jag har en bekant som är diakon, kan han om det finns en präst närvarande hålla i vigselcermonin?

• Kjell Präst

T3ZZ: Nej, kanske kan det vara så att det bara är möjligt vissa datum därför att en vigsel med mässa ju med nödvändighet tar längre tid än en "vanlig" vigsel - om det nu är många vigslar vissa dagar.

Mixit: En diakon kan absolut ha en stor roll i vigselceremonin, men hur stor är jag osäker på. Misstänker att prästen måste hålla i den juridiska delen - men jag vet inte säkert

• Fjällbacka08

Hej!

Vi får inte tag på vår tilldelade präst pga av semester. Vi gifter oss nästa lördag och man vill ju ha klarhet i vissa av våra frågor. Kan man be om att få byta den präst man blivit tilldelad eller tar kansliet/ prästen illa vid sig då tro?

Svar på tråden Fråga prästerna 5