• Kjell Präst

Fråga prästerna 5

Fortsätt fråga om den kyrkliga vigseln! Den senaste tråden hittar ni här:
    www.brollopstorget.se/Forum-1-12/m2915931.html

Redan här i trådstarten svarar jag på två av de vanligaste frågorna:
    1) Svenska kyrkans ritual för vigselgudstjänst har plats för tre psalmer. Om brudparet så önskar kan man dock välja att avstå från en och alltså bara ha två psalmer i vigselgudstjänsten.
    2) Brudöverlämning - dvs att brudens pappa överlämnar henne till brudgummen i kyrkan - är inte en svenskkyrklig tradition och det är därför oftast upp till varje enskild präst att säga ja eller nej till detta

• Svar på tråden Fråga prästerna 5
  • Leeeloo

När jag bokande kyrkan så sa kvinnan som jobbade i receptionen att ungefär tio dagar innan vigseln blir vi kontaktade av prästen som ska viga oss, och att vi ska bestämma ett möte för att kunna träffas och prata igenom det mesta. Om man inte kan träffa prästen förrän 2-3 dagar innan vigseln, kommer det att vara ett problem tror du?

• Kjell Präst
    Leeeloo skrev 2008-08-31 19:44:21 följande:
    När jag bokande kyrkan så sa kvinnan som jobbade i receptionen att ungefär tio dagar innan vigseln blir vi kontaktade av prästen som ska viga oss, och att vi ska bestämma ett möte för att kunna träffas och prata igenom det mesta. Om man inte kan träffa prästen förrän 2-3 dagar innan vigseln, kommer det att vara ett problem tror du?
    Jag tycker att det är alldeles för sent, men det BEHÖVER ju inte vara ett problem. För prästens del är det nog inga bekymmer, han/hon har säkert haft vigslar förr och vet hur det ska gå till, problemet är väl om ni har många egna önskemål som måste diskuteras.
  • Leeeloo

Jag tycker att det är alldeles för sent, men det BEHÖVER ju inte vara ett problem. För prästens del är det nog inga bekymmer, han/hon har säkert haft vigslar förr och vet hur det ska gå till, problemet är väl om ni har många egna önskemål som måste diskuteras.
    [/citat]

Jag förstår det, och det kommer vi ju att ha, några iaf. Men eftersom vi kommer att gifta oss i Luleå och bor i Blekinge så reser vi inte upp förrän onsdagen innan bröllopet. Vi gifter oss på lördagen. Det känns lite... krångligt bara..

• Kjell Präst
    Leeeloo skrev 2008-08-31 20:00:23 följande:
    Jag tycker att det är alldeles för sent, men det BEHÖVER ju inte vara ett problem. För prästens del är det nog inga bekymmer, han/hon har säkert haft vigslar förr och vet hur det ska gå till, problemet är väl om ni har många egna önskemål som måste diskuteras.[/citat]Jag förstår det, och det kommer vi ju att ha, några iaf. Men eftersom vi kommer att gifta oss i Luleå och bor i Blekinge så reser vi inte upp förrän onsdagen innan bröllopet. Vi gifter oss på lördagen. Det känns lite... krångligt bara..
    Det finns ingen möjlighet att ha ett första samtal med prästen på telefon?
  • ShangChina

Hur ska jag gå tillväga när jag ska boka en präst, då vi bor utomlands och ej är skrivna i Sverige? Vi ska inte gifta oss i kyrka, utan har en vigselplats utomhus..

• Kjell Präst
    ShangChina skrev 2008-09-01 00:50:58 följande:
    Hur ska jag gå tillväga när jag ska boka en präst, då vi bor utomlands och ej är skrivna i Sverige? Vi ska inte gifta oss i kyrka, utan har en vigselplats utomhus..
    Kontakta den församling som ligger närmast vigselplatsen.
  • Leeeloo

Kjell Präst skrev 2008-08-31 20:02:41 följande:

Det finns ingen möjlighet att ha ett första samtal med prästen på telefon?
    Jo, det kommer det säkert att göra. hoppas att prästen går med på det bara.
  • harthurs

Jag ar dopt, kristen och medlem i svenska kyrkan.
    Vi ska gifta oss i november och har haft samtal med prasten och allt sant, kanns toppen

Nu till min fundering... min fastmans (som ar kanadensare) mamma fragade mig harom dagen vad det ar for slags kyrka.. Lutheransk eller Katolsk... och jag blev helt stalld! Ville ju svara kristen..

Nu undrar jag om du kan hjalpa mig pa nat satt att ta reda pa det.. Kyrkan ar Ludvika Ulrika Kyrka..

Stort TACK!

• Kjell Präst

harthurts:Eftersom det är i Svenska kyrkan ni ska gifta er så är ju kyrkan protestantisk, luthersk. Kristna är ju både katoliker, ortodoxa och lutheraner eftersom vi följer Kristus.

Svar på tråden Fråga prästerna 5