• Kjell Präst

Fråga prästerna 5

Fortsätt fråga om den kyrkliga vigseln! Den senaste tråden hittar ni här:
    www.brollopstorget.se/Forum-1-12/m2915931.html

Redan här i trådstarten svarar jag på två av de vanligaste frågorna:
    1) Svenska kyrkans ritual för vigselgudstjänst har plats för tre psalmer. Om brudparet så önskar kan man dock välja att avstå från en och alltså bara ha två psalmer i vigselgudstjänsten.
    2) Brudöverlämning - dvs att brudens pappa överlämnar henne till brudgummen i kyrkan - är inte en svenskkyrklig tradition och det är därför oftast upp till varje enskild präst att säga ja eller nej till detta

• Svar på tråden Fråga prästerna 5
  • SnuttisSessan

Accepterar alla präster att man gifter sig hemma i trädgården eller finns det dem som inte vill viga utanför kyrkan?

En annan fråga som inte har med en första att göra. Om jag skulle vilja ha en präst som arbetar i en församling på min förre detta hemmort ca 70 mil från där bröllopet skulle hållas, hur går man tillväga då?

• Duchess

Jag utgår ju i det här fallet från att alla präster i Svenska Kyrkan tror på arvssyndsläran.

Jeez skrev 2008-09-04 18:10:18 följande:
    Det beror ju på människorsyn...
  • Burre Präst

SnuttisSessan: De flesta präster tror jag går med på att hålla vigslar på andra platser än i kyrkan.

Vi ni ha en präst från en annan ort så får antingen denne ordna så att h*n blir tillfälligt anställd av er hemförsamling (krångligt) eller så gör h*n det i sin ordinarie tjänst (tveksamt) eller så får h*n göra det på sin fritid.

Det man under inga förhållanden får göra är att bli betalad svart. Möjligen kan man tänka sig en slant till bensin, anser jag

• Vill nu

Vilken superbra tråd!!! Stort tack till prästerna!!!

Vi kommer att ha en pensionerad präst (hon döpte vår dotter förra året), från vår hemförsamling, på vårt bröllop, och har förstått här på BT att prästen inte får ta betalt för det...
    Hur gör man då, för v i känner att det känns konstigt att inte ge henne någon sorts ersättning/uppskattning, för att hon ställer upp med sin fritid, trots att vi inte känner varandra privat?!

• Kjell Präst

Vill nu skrev 2008-09-04 20:56:28 följande:

Vilken superbra tråd!!! Stort tack till prästerna!!!Vi kommer att ha en pensionerad präst (hon döpte vår dotter förra året), från vår hemförsamling, på vårt bröllop, och har förstått här på BT att prästen inte får ta betalt för det...Hur gör man då, för v i känner att det känns konstigt att inte ge henne någon sorts ersättning/uppskattning, för att hon ställer upp med sin fritid, trots att vi inte känner varandra privat?!
    Kanske en blomma eller en bok?
  • Troll1

Vi ha samma "dilemma", fast vår jobbar i en annan församling. Har ingen aning...

• Jeez

Dels så kan man diskutera hur man ser på vad man "innerst är" och hur det kommer till uttryck och kan komma till uttryck.

Sedan kan man absolut diskutera vad arvssynden handlar om. Vi lever inte i ett paradisiskt tillstånd, men hur man ser på möjligheterna att sträva efter att ta ansvar för sina handlingar (vilket Adam och Eva i berättelsen tex inte gjorde) skiljer sig emellan toeloger, synen på konsekvenserna av att Jesus dog för oss och vad det gör med människan skiljer sig åt osv.

Duchess skrev 2008-09-04 18:18:01 följande:
    Jag utgår ju i det här fallet från att alla präster i Svenska Kyrkan tror på arvssyndsläran.
  • En till präst
    Duchess skrev 2008-09-04 18:18:01 följande:
    Du har rätt - självklart tror jag på arvssyndsläran, och Din svärfars förslag till ändring av texten gjorde den bättre. Har han kontaktat CL med förslag, eller lever den där texten sitt eget liv ute i cyberrymden nu?

Det är för övrigt mitt enda frågetecken till texten, alltså själva företeelsen att en psalm sprids på det här sättet. För om då andra, som INTE är teologer knåpar i hop en egna små kärleksvisor på kända psalmmelodier och jag nekar dem att använda den som allsång i vigseln - hur ska de fatta att de inte får göra så när de sett annat spridas via internet?
  • Lissdaniels

Hej hej!
    Vad är skillnaden på en präst och en kykoherde? Han, framförallt, jag vill ha är en kyrkoherde i en annan församling mot den vi ska gifta oss hos (som inte heller är vår hemförsamling). Får en kyrkoherde vara i en annan församling eller är han "låst" till sin?
    Känner mig lite dum att jag vill fråga lite anonymt här först

• emma08

Vi ska ha dop med överraskningsbröllop och jag undrar hur mycket sång får man ha med då? Hur många psalmer? Har funderat på att ha en soloartist som ska sjunga, hur många såna låtar får man ha?

Svar på tråden Fråga prästerna 5