• Kjell Präst

Fråga prästerna 5

Fortsätt fråga om den kyrkliga vigseln! Den senaste tråden hittar ni här:
    www.brollopstorget.se/Forum-1-12/m2915931.html

Redan här i trådstarten svarar jag på två av de vanligaste frågorna:
    1) Svenska kyrkans ritual för vigselgudstjänst har plats för tre psalmer. Om brudparet så önskar kan man dock välja att avstå från en och alltså bara ha två psalmer i vigselgudstjänsten.
    2) Brudöverlämning - dvs att brudens pappa överlämnar henne till brudgummen i kyrkan - är inte en svenskkyrklig tradition och det är därför oftast upp till varje enskild präst att säga ja eller nej till detta

• Svar på tråden Fråga prästerna 5
  • 13september2008

Har en vän som föreslog att vi strax före vi går ut (alltså när utgångsmusiken börjat) ska ge en blomma till vardera svärmor (min man till min mamma och vice versa).
    Vad anses om detta?

• Kjell Präst
    13september2008 skrev 2008-08-27 23:49:29 följande:
    Har en vän som föreslog att vi strax före vi går ut (alltså när utgångsmusiken börjat) ska ge en blomma till vardera svärmor (min man till min mamma och vice versa).Vad anses om detta?
    Ska jag vara uppriktig tycker jag sådant är ganska larvigt... Men det är min högst personliga uppfattning, "kyrkan" har ingen som helst uppfattning i den frågan. Skulle inte tro att prästen bråkar om ni vill göra så.
  • 13september2008

Vad tycker du om brudöverlämning Tillåter inte alla präster det
    (detta är ju alltid ett sätt att puffa på tråden)

• Kjell Präst
    13september2008 skrev 2008-08-29 16:11:12 följande:
    Vad tycker du om brudöverlämning Tillåter inte alla präster det (detta är ju alltid ett sätt att puffa på tråden)
    Hahahahaha! Puffar är alltid välkomna!
  • MissMijah

Hejsan!

Jag och min sambo vill helst inte ha den vanliga "inlednings marschen musiken" när vi gifter oss. vi har en låt som är vår, som vi verkligen vill ha spelad på piano som intro. Hur brukar ni ställa er till det?
    Vi har en god vän som är pianist som vi gärna vill ska spela åt oss, brukar sådant vara okej?

Tack!

• didis

Hur känns det som präst att viga par som inte är troende utan använder kyrkan för att det "är en vacker lokal"?

Jag har förstått att en del par till och med ber om att tona ner det som har med gud att göra och vill göra vigseln så profan som möjligt. Hur känner man som präst och troende inför ett sådant önskemål och en sådan vigsel?

Har du aldrig haft lust att säga till dem att antingen gifter ni er inför gud och är troende annars kan ni gå härifrån?

• Kjell Präst

MissMijah: Ja, det brukar vara okay under förutsättning att det är en låt som inte går tvärtemot kyrkans budskap eller så.

didis: Om det verkligen bara är lokalen man vill ha så är det förstås trist för mig. Om någon ber mig tona ner det religiösa så säger jag nej. Den kyrkliga vigseln är en gudstjänst, där kompromissar jag aldrig. Men det kan ju också vara så att man inte kallar sig själv troende eller kristen men ändå menar att det är något speciellt med kyrkan, kanske är man öppen för att det KAN finnas något som är större än vi själva. I så fall har jag inga invändningar. Skulle vi bara viga folk som är aktiva i kyrkan skulle vi få alltför lite att göra.

Svar på tråden Fråga prästerna 5