Inlägg från: didis |Visa alla inlägg
  • didis

Fråga prästerna 5

Hur känns det som präst att viga par som inte är troende utan använder kyrkan för att det "är en vacker lokal"?

Jag har förstått att en del par till och med ber om att tona ner det som har med gud att göra och vill göra vigseln så profan som möjligt. Hur känner man som präst och troende inför ett sådant önskemål och en sådan vigsel?

Har du aldrig haft lust att säga till dem att antingen gifter ni er inför gud och är troende annars kan ni gå härifrån?

• didis

Kjell Präst skrev 2008-08-31 14:24:47 följande:

Skulle vi bara viga folk som är aktiva i kyrkan skulle vi få alltför lite att göra.
    Det är skillnad på att vara aktiv i kyrkan och på att vara troende. Jag var troende förut men aldrig aktiv i kyrkan.

Personligen tycker jag det är respektlöst att använda kyrkor för att det är vackra platser om man inte själv tror på gud. Många håller inte med mig, det vet jag, många är som en av mmina kusienr som är konfirmerad, kyrkligt gift och har döpt sina barn men inte är ett dugg troende, det är bara så "mysigt i kyrkor".

Barndop förstår jag mig överhuvudtaget mig inte på (inte ens som troende valde jag att döpa mina barn) och inte heller har jag någonsin varit mogen att ta nattvarden. Tror du som präst att folk är medvetna om vad traditionella ritualer gentligen innebär eller är det bara slentrian?
  • didis

Ja alla är vi olika. Jag kände mig aldrig redo att äta jesus kropp eller dricka hans blod - faktum är att jag inte ens som troende hade någon relation till jesus. Uppvuxen i Jönköping som jag är är jesus "förstörd" av pingstkyrkan.

Tror du inte kyrkan biter sig själv i svansen när man säger att "mysigt" är samma sak som guds närvaro? Att religionen blir urvattnad när inte dop eller nattvard har någon djupare innebörd?

Varför inte stå för att trosbekännelsen faktiskt har en innebörd (mer än att få moped) och att det innebär ett löfte till en gud?

Jag kan gå in i moskéer och fascineras över den fantastiska miljön och jag kan respektera andras tro på olika gudar men att erkänna min tro på någon gud bara för att få presenter är för mig höjden av hyckleri.

• didis
    MissMijah skrev 2008-09-17 12:00:11 följande:
    Tack för svaret! Jag ber om ursäkt för frågan , jag missade helt att du hade skrivit det i trådstarten. tack för du svarade iaf!
    Läs gärna de andra trådarna som specifikt handlar om brudöverlämning.

Där framkommer om inte annat att det är ett kontroversiellt ämne.
  • didis

Aldrig varit på Gotland...? ;)

Kjell Präst skrev 2008-09-26 10:18:54 följande:

... och tydligen går det bra i kyrkoruiner också, var det nu finns sådana...
  • didis

Virrade också in mig bland alla axelbandslösa klänningar...

På Gotland kan det tom finnas flera kyrkoruiner brevid varandra, i Visby finns tex en uteservering i två brevidliggande (men där kankse man inte vill gifta sig, bland saftsörplande och kokosbollstuggande cafégäster).

När det gäller axelbandslöst känns det för mig självklart att täcka axlarna/inte ha shorts etc vare sig jag går in i en kyrka eller moské och vare sig jag går in för att fira gudstjänst eller som turist.

Utanför kyrkan får man förståss vara hur sexig som helst...

Kjell Präst skrev 2008-09-26 21:25:13 följande:

så konstigt det blev. Näpp, jag har aldrig varit på Gotland.
Svar på tråden Fråga prästerna 5