• Kjell Präst

Fråga prästerna 5

Fortsätt fråga om den kyrkliga vigseln! Den senaste tråden hittar ni här:
    www.brollopstorget.se/Forum-1-12/m2915931.html

Redan här i trådstarten svarar jag på två av de vanligaste frågorna:
    1) Svenska kyrkans ritual för vigselgudstjänst har plats för tre psalmer. Om brudparet så önskar kan man dock välja att avstå från en och alltså bara ha två psalmer i vigselgudstjänsten.
    2) Brudöverlämning - dvs att brudens pappa överlämnar henne till brudgummen i kyrkan - är inte en svenskkyrklig tradition och det är därför oftast upp till varje enskild präst att säga ja eller nej till detta

• Svar på tråden Fråga prästerna 5
  • Oktober4

Ja, den ena solosången kanske ryker - men den andra är en sång som Gudmor ska sjunga för lille Tage och den är så himla fin så den vill jag inte ta bort... Prins Noel heter den och passar vår lille prins perfekt. Som nr 4 i barnaskaran är han "inte först, inte störst, men väldigt speciell..."

• 1700tal

Tack till er präster för denna mycket givande tråd! Håll den levande..

Jag undrar om man kan ha en psalm som in- och utgångsmusik? Är väldigt förtjust i nr 333 och det skulle kännas speciellt att "höra änglarna sjunga" med detta glada och lite spralliga stycke.

Sen vill jag fråga hur vanligt det är att man efterfrågar församlingens (som man gifter sig i) kör att medverka vid psalmerna och kanske ytterligare sång av kören istället för solosång.

Anledningen till detta är att jag gärna skulle vilja ha med psalmer som står mig nära, om man kan säga så, men som jag vet att våra gäster inte har hört förut. Och då brukar en kör vara lite hjälp på traven och därmed hjälpa till att bära fram budskapet i psalmen. Det känns ju roligt för oss om kyrkobesökarna/våra gäster vågar sjunga med och vi kan då välja psalmer med omsorg och inte bara ta dem som alla kan. Och om man har en kör med, brukar det innefatta någon sorts ekonomisk ersättning eller tack på annat sätt.

Tack på förhand, kommer nog att komma på fler frågor...

• Kjell Präst
    1700tal skrev 2008-09-16 00:01:24 följande:
    Jag undrar om man kan ha en psalm som in- och utgångsmusik? Är väldigt förtjust i nr 333 och det skulle kännas speciellt att "höra änglarna sjunga" med detta glada och lite spralliga stycke.Sen vill jag fråga hur vanligt det är att man efterfrågar församlingens (som man gifter sig i) kör att medverka vid psalmerna och kanske ytterligare sång av kören istället för solosång. Och om man har en kör med, brukar det innefatta någon sorts ekonomisk ersättning eller tack på annat sätt.
    Visst kan man ha en psalm som in -och utgångsmusik. Och varför inte den härliga psalm 333!
    När det gäller körmedverkan så har jag själv aldrig varit med om det, men frågan är ju fri. Jag vet att detta har diskuterats tidigare här på BT men eftersom jag är en orimligt gammal man så minns jag inte vad man då kom fram till
    Fråga i din församling, helt enkelt. Det finns inget givet svar.
  • T3ZZ

Hur långt iför väg behöver präst på sej för att förbereda en vigsel? Kan kyrkan stå för vittnen? Kan man gifta sej på en söndag på en vanlig gudtjänst, eller måste det vara en vigselgudtjänst?

• T3ZZ

Ifall man e med i Svenska kyrkan så får man väl gifta sej i alla kyrkor i hela Sverige eller?

• Kjell Präst

T3ZZ: Hur lång tid? Menar du i förberedelsearbetet eller precis inför vigseln? Man brukar ju ha ett vigselsamtal, men när det är gjort så är det ju egentligen bara vigseltalet som ska förberedas. Och på själva vigseldagen brukar jag vara där en timme innan vigseln börjar, om det var det du menade. Kort sagt: Det tar inte lång tid för en präst att förbereda sig inför en vigsel, oavsett hur du menade med din fråga.

Ja,kyrkan kan stå för vittnen om man inte har några gäster närvarande. Jag har haft vigslar där musiker och vaktmästare varit vittnen.

I Svenska kyrkan tror jag att det är oerhört ovanligt att man gifter sig i en vanlig högmässa/gudstjänst - men helt omöjligt är det kanske inte? Detta kan nog din vigselförsamling bäst svara på.

Om någon i brudparet är medlem i Svenska kyrkan så kan ni, normalt, kostnadsfritt gifta er i vilken FÖRSAMLING ni vill i hela Sverige. Däremot kan det vara så att vissa KYRKOR inte hör till någon församling och då kan det vara förenat med en kostnad.

• En till präst
    T3ZZ skrev 2008-09-16 09:39:49 följande:
    Hur långt iför väg behöver präst på sej för att förbereda en vigsel? Kan kyrkan stå för vittnen? Kan man gifta sej på en söndag på en vanlig gudtjänst, eller måste det vara en vigselgudtjänst?
    Jag har varit på några högmässor med vigsel. Det är vanligast när kyrkligt aktiva människor gifter sig och vill ha med hela den gudstjänstfirande församlingen på sin stora dag.
    Det är jättefint, men kräver en del planering.
  • En till präst
    Stardusty skrev 2008-09-15 22:19:46 följande:
    Oj, det hade jag inte en aning om. Hur vet man vem det är då? Ringer man till kyrkan och frågar helt enkelt eller?Jeez - tack, man känner sig ju lite lost i alla traditioner när man inte är så kyrklig av sig... En till präst skrev 2008-09-15 20:49:18 följande:
    Man ringer till pastorsexpeditionen och kollar vilken musiker som tjänstgör det datum man gifter sig. Vanligen kan man sen nå dem via mail eller telefon.
  • GoS09

Okej, då hoppar jag in här.. Har också en/flera frågor som jag försökt få svar på.. Så får se nu då. :)

Det är så att jag är skriven i kyrkan på Åland medan min blivande man inte är skriven i ngn kyrka överhuvudtaget, vi har bott i Sverige i över 5 år... Visst finns det väl ngn överensstämmelse (Borgå-avtalet?) som säger att vi då får gifta oss i svenska kyrkan (Jukkasjärvi församling(iskyrkan))?
    Min syster (från Åland också) gifte sig via svenska kyrkan på Rhodos i sommar och då var det inte några problem... Men de hade en borgerlig vigsel på Åland innan och fick välsignelse över sitt äktenskap av svenska kyrkan på Rhodos.
    Jag vill ju inte gifta mig borgerligt utan kyrkligt och en gång "bara".

Svar på tråden Fråga prästerna 5