Inlägg från: GoS09 |Visa alla inlägg
  • GoS09

Fråga prästerna 5

Okej, då hoppar jag in här.. Har också en/flera frågor som jag försökt få svar på.. Så får se nu då. :)

Det är så att jag är skriven i kyrkan på Åland medan min blivande man inte är skriven i ngn kyrka överhuvudtaget, vi har bott i Sverige i över 5 år... Visst finns det väl ngn överensstämmelse (Borgå-avtalet?) som säger att vi då får gifta oss i svenska kyrkan (Jukkasjärvi församling(iskyrkan))?
    Min syster (från Åland också) gifte sig via svenska kyrkan på Rhodos i sommar och då var det inte några problem... Men de hade en borgerlig vigsel på Åland innan och fick välsignelse över sitt äktenskap av svenska kyrkan på Rhodos.
    Jag vill ju inte gifta mig borgerligt utan kyrkligt och en gång "bara".

• GoS09

Hej!
    Vill tacka för svaren jag fick.
    Vi båda är ursprungligen från Åland. Sambon skrevs sig ur kyrkan för att han inte tror på gud.. Han är mer vetenskapligt lagd och vill ha "bevis".. Men man kan ju tro på något "högre" sen vad man kallar det är ju en annan sak. Ursäkta om ni blir kränkta/provorerade.
    Iskyrkan tar 5000kr för vigseln och prästen (från Jukkasjärvi församling) är anställd av iskyrkan (20-25 minuters vigsel). Så den kostnaden borde ju täcka skulle jag tycka... Är ju många personer utan svenskt medborgarskap som gifter sig just där.

Har hört att man inte får ha löften som säger i evighet utan "endast" till döden skiljer oss åt. Stämmer det?

• GoS09

Jag kan accepterar "hela livet". Jag vill inte att äktenskapet skall definieras som slut om den andre dör. Även om man kan gå vidare i livet och ev hitta ny kärlek isf men.. jag vill inte att döden skall få välja äktenskapet slut. Förstår ni hur jag menar? Jag tror på ett liv efter detta liv.. inte för att jag tror på att jag kommer vara exakt samma person och likaså med sambon och att vi kommer bli gifta då, men ja.. vet inte hur jag ska förklarar riktigt... Jag tror inte livet är helt över när man dör.. flummigt va? :)

• GoS09

Jo, jag känner till det men undrar hur "är som änglar i himlen" då eg innebär? :D

Svar på tråden Fråga prästerna 5