• Kjell Präst

Fråga prästerna 5

Fortsätt fråga om den kyrkliga vigseln! Den senaste tråden hittar ni här:
    www.brollopstorget.se/Forum-1-12/m2915931.html

Redan här i trådstarten svarar jag på två av de vanligaste frågorna:
    1) Svenska kyrkans ritual för vigselgudstjänst har plats för tre psalmer. Om brudparet så önskar kan man dock välja att avstå från en och alltså bara ha två psalmer i vigselgudstjänsten.
    2) Brudöverlämning - dvs att brudens pappa överlämnar henne till brudgummen i kyrkan - är inte en svenskkyrklig tradition och det är därför oftast upp till varje enskild präst att säga ja eller nej till detta

• Svar på tråden Fråga prästerna 5
  • MulleNuh

Kjell, jobbar du aldrig? Du är ju alltid här!
    Och det är ju iofs bra för oss med 1000 frågor!

• Kjell Präst
    MulleNuh skrev 2008-09-23 09:42:58 följande:
    Kjell, jobbar du aldrig? Du är ju alltid här! Och det är ju iofs bra för oss med 1000 frågor!
    Säg inget till kyrkoherden!
  • nni

Hej!
    En kanske enkel fråga men jag har ingen aning.
    Kan man inte använda sig av en präst under en vigsel på allmän plats alternativt privat?

Eller måste platsen vara tillhörande kyrkan?

• Kjell Präst
    nni skrev 2008-09-23 12:23:56 följande:
    Hej!En kanske enkel fråga men jag har ingen aning. Kan man inte använda sig av en präst under en vigsel på allmän plats alternativt privat?Eller måste platsen vara tillhörande kyrkan?
    Det går bra - om man hittar en präst som ställer upp på detta. Inte alla präster vill ha vigslar på andra platser än i kyrkan. Men formellt behöver alltså inte vigselplatsen vara tillhörig kyrkan.
  • nni

Okej. Tack!
    Ska kontakta och fråga specifikt. :)

• nni

Nu när jag kollar mailet som jag skrivit innan för att fråga så lät det specifikt, vart vi vill vigas.
    Har fått svar på mailet och det verkar som att prästerna inte vill viga någonstans utanför kyrkan. Just i den församlingen.

Kan man boka präst från en annan församling?
    Ska vara utanför Lund i en annan kommun så om man kontaktar Lunds församling?

Tänkte ringa runt imorgon men är ju skönt om man vet lite hur det är redan nu.

• Fenixx

jag är också nyfiken på den frågan om från annan församling...vi ska ju ha vigseln utomhus vid en slottsruin, tänkte ifall ingen av prästerna i den församlingen skulle vilja.

• Kjell Präst
    nni skrev 2008-09-23 12:53:42 följande:
    Kan man boka präst från en annan församling?
    Javisst, formellt finns inga hinder för detta. Här tillkommer ju dock ytterligare ett "om", dvs OM en präst från en anna församling vill viga er och OM denne/a präst vill viga utanför kyrkan
  • nni

Ok. Jo vi får väl ringa runder. Tack igen!

Svar på tråden Fråga prästerna 5