• nni

Fråga prästerna 5

Hej!
    En kanske enkel fråga men jag har ingen aning.
    Kan man inte använda sig av en präst under en vigsel på allmän plats alternativt privat?

Eller måste platsen vara tillhörande kyrkan?

• nni

Okej. Tack!
    Ska kontakta och fråga specifikt. :)

• nni

Nu när jag kollar mailet som jag skrivit innan för att fråga så lät det specifikt, vart vi vill vigas.
    Har fått svar på mailet och det verkar som att prästerna inte vill viga någonstans utanför kyrkan. Just i den församlingen.

Kan man boka präst från en annan församling?
    Ska vara utanför Lund i en annan kommun så om man kontaktar Lunds församling?

Tänkte ringa runt imorgon men är ju skönt om man vet lite hur det är redan nu.

• nni

Ok. Jo vi får väl ringa runder. Tack igen!

• nni

Hej!
    Tänkte ha 2 psalmer. Kan man ha dessa framförda på stråkinstrument eller behövs de "sjungas ut"?

• nni

Kjell Präst skrev 2008-09-28 12:15:14 följande:

MulleNuh: Nix, man måste inte ha en klassisk "Bröllopsmarsch". Det som sätter gränserna är bara 1)Vad som är passande i en kyrka 2)Vad organisten kan och vill spelanni:Psalmerna ska sjungas av församlingen tillsammans, däremot kan de förstås ackompanjeras på stråkinstrument.
    Ja okej så vi och gäster ska sjunga psalmerna allihopa?
    Jo man kan ju sjunga och ha de på stråk samtidigt också väl? Eller?
  • nni

Eller så kan man endast ha de på stråk menar du? Vi vill nog ha det sistnämnda alternativet! Går det med endast stråk?

• nni
    Duchess skrev 2008-09-28 14:14:21 följande:
    Jag är inte präst, men törs ändå säga att Kjell menade att man kan ackompanjera psalmerna med stråkar istället för orgel. Det är dock ändå församlingen som ska sjunga dem.
    Tack. Men jo jag förstod det att de kan ackompanjeras på stråk istället för orgel/elpiano. Men det här med att sjunga med, jag har nog inte varit med om det. Måste det vara så? Kan man inte endast ha det på stråk?! Därför jag skrev ett inlägg till. :)
  • nni
    älskarlivet skrev 2008-09-28 14:22:07 följande:
    Nej, som prästen sa så ska det vara minst två psalmer som församlingen sjunger!
    Vill ju endast ha musik egentligen. Som sagt har för mig att det endast kan vara så men okej. Detta stämmer väl då som du säger. Jag har själv inte någon större koll.
  • nni
    Duchess skrev 2008-09-28 14:22:50 följande:
    Jag gissar att jag varit på runt 50 kyrkliga vigslar, och har själv medverkat som solist/pianist vid några av dem. En gång var jag dessutom brud Jag har aldrig varit med om att församlingen inte har sjungit psalmerna. Det är, såvitt jag förstår, obligatoriskt. Varför vill ni inte att de som är med på vigselgudstjänsten ska sjunga med i psalmerna?
    Oki. Där ser man. Då har du mer koll alltså. ;)
    Nä bara skulle tycka det var vackert om musiken talar för sig själv. Men visst det e ju fint att församlingen sjunger med också. Resten av låtarna ska dock bara vara stråk. :P
  • nni

Tack Kjell! Hade som sagt ingen vidare koll innan...men nu så!

Svar på tråden Fråga prästerna 5