• Kjell Präst

Fråga prästerna 5

Fortsätt fråga om den kyrkliga vigseln! Den senaste tråden hittar ni här:
    www.brollopstorget.se/Forum-1-12/m2915931.html

Redan här i trådstarten svarar jag på två av de vanligaste frågorna:
    1) Svenska kyrkans ritual för vigselgudstjänst har plats för tre psalmer. Om brudparet så önskar kan man dock välja att avstå från en och alltså bara ha två psalmer i vigselgudstjänsten.
    2) Brudöverlämning - dvs att brudens pappa överlämnar henne till brudgummen i kyrkan - är inte en svenskkyrklig tradition och det är därför oftast upp till varje enskild präst att säga ja eller nej till detta

• Svar på tråden Fråga prästerna 5
  • Kjell Präst

Heloise:
    Den så kallade nya översättningen (kom 1981 så särskilt ny är den alltså inte) används olika mycket i olika församlingar. Jag har motsatt uppfattning mot dig, använder ytterst ogärna 1917 års översättning - men att få den gamla vid en vigsel borde inte vara några som helst problem.

Ni behöver inte höra av er till hemförsamlingen om ni har fixat egen präst. Vad gäller musikerna så vet jag faktiskt inte hur det fungerar om ni vill ha en från hemförsamlingen, bäst att ni tar kontakt med dem och frågar.
    Ni ska inte betala "er" präst, präster får inte sälja kyrkliga handlingar. Är det långt för er präst att åka kan ni eventuellt erbjuda er att betala resan, men alltså ingen ersättning för själva arbetet.

• Heloise

Tack så hemskt mkt!
    Kjell Präst skrev 2008-09-22 18:01:00 följande:

Heloise:Den så kallade nya översättningen (kom 1981 så särskilt ny är den alltså inte) används olika mycket i olika församlingar. Jag har motsatt uppfattning mot dig, använder ytterst ogärna 1917 års översättning - men att få den gamla vid en vigsel borde inte vara några som helst problem.Ni behöver inte höra av er till hemförsamlingen om ni har fixat egen präst. Vad gäller musikerna så vet jag faktiskt inte hur det fungerar om ni vill ha en från hemförsamlingen, bäst att ni tar kontakt med dem och frågar.Ni ska inte betala "er" präst, präster får inte sälja kyrkliga handlingar. Är det långt för er präst att åka kan ni eventuellt erbjuda er att betala resan, men alltså ingen ersättning för själva arbetet.
  • Heloise

Glömde skriva att vi tänkte bjuda prästen och hans fru på festen, men var osäker på det med betalning.

• Duchess

Heloise:
    Ett tips är annars att ge en gåva till t ex Hela Världen (Lutherhjälpen och SKM's nya namn) som tack för att prästen viger er. Jag misstänker också att t ex en blomsterkvast, chokladask eller vinflaska funkar fint. Präster brukar gilla det som vanliga människor gillar. Jättemärkligt

• Duchess

Aaah, glömde ju ännu en sak.

Min svärfar är pensionerad präst, men är en av de som rycker in och tar många vigslar under sommaren. Han förväntar sig inte alls några gåvor, men jag vet att han tycker att det är jätteroligt de gånger han får ett tackkort från brudparet. Han har en samling bilder hemma på brudpar han vigt

• En till präst

Tackkort är jättekul, förmodligen eftersom de är så ovanliga. Därför värmer det extra. Jag sparar också alla brudparsbilder.

• En till präst

*Nyfiken* Ni andra präster; Hur ofta får ni kort på brudparen?
    Jag skulle gissa att jag får det från 1 av ca 20 par.

• Jeez

Hm... på min förra tjänst hade jag inte så många vigslar, så då hade jag rätt hög procentsats på tackkort (6 vigslar på ett år, fyra kort, sista året) Hur det blir nu på ny tjänst med fler vigsla blir spännande att se!

• Kjell Präst

En till präst skrev 2008-09-22 21:39:23 följande:

*Nyfiken* Ni andra präster; Hur ofta får ni kort på brudparen? Jag skulle gissa att jag får det från 1 av ca 20 par.
    Jag har ganska få vigslar, men av de jag har haft har en försvinnande liten del skickat kort - desto gladare blir jag när det kommer. Några kort på dopbarn har det blivit och även några kort från anhöriga efter begravningarna (som ju är avsevärt fler än vigslarna)
Svar på tråden Fråga prästerna 5