• Kjell Präst

Fråga prästerna 5

Fortsätt fråga om den kyrkliga vigseln! Den senaste tråden hittar ni här:
    www.brollopstorget.se/Forum-1-12/m2915931.html

Redan här i trådstarten svarar jag på två av de vanligaste frågorna:
    1) Svenska kyrkans ritual för vigselgudstjänst har plats för tre psalmer. Om brudparet så önskar kan man dock välja att avstå från en och alltså bara ha två psalmer i vigselgudstjänsten.
    2) Brudöverlämning - dvs att brudens pappa överlämnar henne till brudgummen i kyrkan - är inte en svenskkyrklig tradition och det är därför oftast upp till varje enskild präst att säga ja eller nej till detta

• Svar på tråden Fråga prästerna 5
  • Kjell Präst
    GoS09 skrev 2008-09-16 21:11:07 följande:
    Visst finns det väl ngn överensstämmelse (Borgå-avtalet?) som säger att vi då får gifta oss i svenska kyrkan (Jukkasjärvi församling(iskyrkan))?
    Jag kan tyvärr inte svara på detta. Någon annan präst?
  • En till präst

Jag är osäker på om Borgåavtalet ger "rätt" till vigsel i en luthersk kyrka i ett annat land. Vet Du orsaken till att Din M2B inte är medlem i någon kyrka? Kommer ni båda från Åland?

• Jeez

Jepp, via Borgåavtalet så ska Svenska kyrkan och dess församlingar se medlemmar av de andra kyrkorna i borgågemenskapen som sina egna vilket betyder att ni har rätt till en vigsel där ni vill på samma sätt som svenska kyrkans medlemmar. Vad gäller vigseln i iskyrkan så ska alltså samma sak gälla för er som för en medlem i Svenska kyrkan (om de betalar något så ska ni göra det, om de inte betalar något så ska ni inte göra det). Vad som gäller för iskyrkan vet jag inte... Skillnaden bliri alla fall (för församlingen) att de inte har möjlighet att cleara avgiften till er hemförsamling och därmed måste stå för ev kostnader själva. Precis som om ni var svenska medborgare som bodde utomlands.

Alla församlingar vet inte om vad Borgåavtalet står för och vilka konsekvenser det har, men om de är tveksamma så be dem kontakta kyrkokansliet för information!

GoS09 skrev 2008-09-16 21:11:07 följande:
    Okej, då hoppar jag in här.. Har också en/flera frågor som jag försökt få svar på.. Så får se nu då. :)Det är så att jag är skriven i kyrkan på Åland medan min blivande man inte är skriven i ngn kyrka överhuvudtaget, vi har bott i Sverige i över 5 år... Visst finns det väl ngn överensstämmelse (Borgå-avtalet?) som säger att vi då får gifta oss i svenska kyrkan (Jukkasjärvi församling(iskyrkan))? Min syster (från Åland också) gifte sig via svenska kyrkan på Rhodos i sommar och då var det inte några problem... Men de hade en borgerlig vigsel på Åland innan och fick välsignelse över sitt äktenskap av svenska kyrkan på Rhodos.Jag vill ju inte gifta mig borgerligt utan kyrkligt och en gång "bara".
  • MissMijah

Hej igen Kjell!

Nu har min sambo och jag bokat kyrka, och datum för vår stora dag

Men när vi frågade om min pappa fick föra mig till altaret blev hon vi talade med jätteotrevlig och ilsk. Hon sa att vi nog inte var så pålästa om historien bakom en brudöverlämning.

Jag förstår inte riktigt vad hon menar. För mig är det en fin gest. Min pappa betyder oerhört mkt för mig, och det ahde varit en väldigt fin sak om han var den som fick föra mig fram till altaret.

Nu undrar jag bara, varför är det egentligen så många som är emot detta? Jag förstår inte riktigt varför man gör en så stor sak av det.

• MissMijah

Hej igen Kjell!

Nu har min sambo och jag bokat kyrka, och datum för vår stora dag

Men när vi frågade om min pappa fick föra mig till altaret blev hon vi talade med jätteotrevlig och ilsk. Hon sa att vi nog inte var så pålästa om historien bakom en brudöverlämning.

Jag förstår inte riktigt vad hon menar. För mig är det en fin gest. Min pappa betyder oerhört mkt för mig, och det ahde varit en väldigt fin sak om han var den som fick föra mig fram till altaret.

Nu undrar jag bara, varför är det egentligen så många som är emot detta? Jag förstår inte riktigt varför man gör en så stor sak av det.

• Kjell Präst
    MissMijah skrev 2008-09-17 11:50:26 följande:
    Jag vill inte att den här tråden ska bli ännu en i raden av "brudöverlämningstrådar", därav mitt uttalande i trådstarten. Jag svarar därför bara rätt kort på din fråga och kommenterar sedan inte detta ytterligare i den här tråden.

Skälen till att många, inklusive jag själv, är emot brudöverlämning, är flera. Exempelvis: Den är en rest från ett samhälle där en kvinna måste höra till en man, och saknade egenvärde. Många menar därför, lite tillspetsat, att brudöverlämning symboliserar att fadern ger sin ägodel till dess nya ägare. Ett annat skäl är ju att fokus kan anses förskjutas från att handla om brudparet till att handla om bruden. Det är inte ofta man ser bruden andäktigt stå vid altaret och vänta på den uppsnofsade brudgummen som kommer in tillsammans med sin mamma
    Detta är ett par skäl till att frågan är kontroversiell.
  • MissMijah

Tack för svaret!
    Jag ber om ursäkt för frågan , jag missade helt att du hade skrivit det i trådstarten. tack för du svarade iaf!

• didis
    MissMijah skrev 2008-09-17 12:00:11 följande:
    Tack för svaret! Jag ber om ursäkt för frågan , jag missade helt att du hade skrivit det i trådstarten. tack för du svarade iaf!
    Läs gärna de andra trådarna som specifikt handlar om brudöverlämning.

Där framkommer om inte annat att det är ett kontroversiellt ämne.
  • Madam Mim

Hej
    Jag vet inte om denna fråga redan har blivit besvarad om så är fallet ber jag om ursäkt för min lathet. (Orkar inte gå igenom hela tråden.)
    Jag och min kille vill ha en utomhus vigsel och vi trodde att det inte skulle bli något problem. Men det visade sig att man måste ha tillstånd av (ursäkta jag vet inte vad det heter) den närmsta kyrkan och det är inte alltid självklart att man får vigas utomhus. Nu är min fråga till er varför? Jag förstår verkligen inte varför man måste ha tillstånd och varför dom skulle säga nej.

• Burre Präst

Madam Mim: Det lät lite konstigt att man måste ha tillstånd av församlingen för en utomhusvigsel. Däremot kan jag tänka mig att en församling kan ha synpunkter på om och hur de egna prästerna ska officiera vid utomhusvigslar.

Poängen är att vigsel med präst är en gudstjänst enligt Svenska Kyrkans ordning oavsett lokal. Därigenom är det församlingsprästen som avgör vad som gäller.

Väljer ni att viga er borgerligt har givetvis kyrkan ingen åsikt om hur eller var det sker, så länge det inte sker i en kyrka förstås.

Svar på tråden Fråga prästerna 5