Inlägg från: Jeez |Visa alla inlägg
  • Jeez

Fråga prästerna 5

Mixit, prästen måste hålla i det juridiska (dvs frågorna, löftena och tillkännagivandet) men en diakon kan absolut ha en stor del i resten. Det är bara att prata med diakonen resp. prästen!

Fjällbacka08, har ni frågat på kansliet om prästen ifråga har börjat efter semstern igen? Alla har olika rutiner, men jag brukar själv försöka höra av mig innan semstern till dem som är tight inpå starten igen. Alla har inte den rutinen, eller möjligheten (finns ju alla möjliga anledningar som tex sjukskrivningar) eller viljan. Om någon tar illa upp om man ifrågasätter att inte ha fått någon som helst kontakt en dryg vecdka innan så tycker jag att de får ta det. Hör av er till expen och hör vad som händer. Om ni hittar någon att byta till sedan (om ni fortfarande vill det då) är ju en annan femma, ni har ju ingen _rätt_ att kräva att de ska fixa någon annan förutsatt att den första är tillgänglig.

• Jeez

Gå till kyrkan eller biblioteket och låna en psalmbok!

Pidis skrev 2008-08-23 16:06:48 följande:
    Hej Hittar inte texten till psalm 89 någonstans.Vet ni vart jag kan finna den??Mvh IdaKjell Präst skrev 2008-08-19 13:29:32 följande:
  • Jeez

Församlingar i Svenska kyrkan har inte rätt att ta ut en avgift från brudpar(där minst en är medlem i Svensak kyrkan)för att viga dem i deras kyrkor. Om det står så kan det vara en gammal uppgift som inte uppdaterats. Eller så har församlingarna (märkligt nog) inte koll på de regler som infördes för flera år sedan med clearing. Dock kan dte finnas kyrkor inom församlingarna som inte ägs av församlingen men nyttjas av den -och då kan det vara en annan femma.

Soon to be Mrs P skrev 2008-08-25 08:25:58 följande:

Hej!Jag har för mig att man numera inte behöver betala om man gifter sig någon annanstans än i sin hemförsamling, att det sköts intern på något sätt. Stämmer det? På många församlingars hemsidor står det nämligen kvar att man får betala 1500 kr om man inte är skriven i församlingen!
  • Jeez

lottaochalex, det är inga problem att ta med kantor! Han/hon får inte betalt av församlingen, men det är kanske inget problem alls i ert fall!

• Jeez

Det beror ju på människorsyn...

Duchess skrev 2008-09-04 13:36:55 följande:
    En till präst skrev 2008-09-02 21:07:44 följande:
    Nu blir det lite OT, men frasen "..till dem vi innerst är" kan väl inte riktigt sägas vara god teologi om man tror på läran om arvssynden? Svärfar (vår vigselpräst) föreslog att vi istället skulle sjunga "...till dem vi i dig är". Jag höll med honom om att det stämde bättre.
  • Jeez

Dels så kan man diskutera hur man ser på vad man "innerst är" och hur det kommer till uttryck och kan komma till uttryck.

Sedan kan man absolut diskutera vad arvssynden handlar om. Vi lever inte i ett paradisiskt tillstånd, men hur man ser på möjligheterna att sträva efter att ta ansvar för sina handlingar (vilket Adam och Eva i berättelsen tex inte gjorde) skiljer sig emellan toeloger, synen på konsekvenserna av att Jesus dog för oss och vad det gör med människan skiljer sig åt osv.

Duchess skrev 2008-09-04 18:18:01 följande:
    Jag utgår ju i det här fallet från att alla präster i Svenska Kyrkan tror på arvssyndsläran.
  • Jeez
    Lissdaniels skrev 2008-09-07 11:06:18 följande:
    Hej hej!Vad är skillnaden på en präst och en kykoherde? Han, framförallt, jag vill ha är en kyrkoherde i en annan församling mot den vi ska gifta oss hos (som inte heller är vår hemförsamling). Får en kyrkoherde vara i en annan församling eller är han "låst" till sin?Känner mig lite dum att jag vill fråga lite anonymt här först
    En kyrkoherde är en präst som är chef i en församling (eller ett pastorat, som kan vara flera församlingar tillsammans).

Ja, en kyrkoherde får vara i en annan kyrka, om h*n så vill, precis som alla präster.
  • Jeez
    emma08 skrev 2008-09-07 11:12:00 följande:
    Vi ska ha dop med överraskningsbröllop och jag undrar hur mycket sång får man ha med då? Hur många psalmer? Har funderat på att ha en soloartist som ska sjunga, hur många såna låtar får man ha?
    Får och får. Man brukar ha två till tre psalmer även när man sätter ihop dop- och vigselgudstjänster men man kan ju ha fler om det bara funkar tidsmässigt och prästen säger okej. Likadant med solosånger. Sen ska man självklart fundera på hur långt man "orkar", med små barn, gäster som tror att de "bara" ska på dop osv. Men två solon och trepsalmer och dop +vigsel är helt funkis tidsmässigt tycker jag i alla fall.
  • Jeez

Gissningsvis så är det en tydlig dopdel och en tydlig vigseldel i gudstjänsten. Så det funkar ju bra att låta pslamerna accentuera det! SOlon likadant! Fast det hjälper ju kanske inte i utbudet av psalmer och musik i allmänhet förstås

emma08 skrev 2008-09-07 18:48:28 följande:
    Tack för svaren jeez. Då är frågan vilka psalmer och vilka låtar man ska välja??!! Det kan ta tid att klura ut det.
  • Jeez

Menar du kanske reformerade kyrkan? Och inte Bibeln?

Bibeln har ju översatts från hebreiska och grekiska som är språken den är skriven på, men inte förändrats i övrigt.

Troll1 skrev 2008-09-09 19:59:19 följande:
    Kjell Präst skrev 2008-09-09 13:46:25 följande:
    Hade jag inte haft en bröllops-slirig hjärna så skulle jag kommit ihåg vem som "reformerade" (kanske fel uttryck, "justerade" kanske är bättre?). Ska försöka hitta det jag läste igen.
Svar på tråden Fråga prästerna 5