Inlägg från: En till präst |Visa alla inlägg
  • En till präst

Fråga prästerna 5

Texten till "På bröllopsdagen ber vi" sprids framför allt här på BT. Den är skriven av en teolog, Christina Löwestam.
    Jag tycker själv det är en fin bön, med visserligen barnslig, men ändå god teologi, med enkla lättbegripliga ord och en mycket känd melodi.
    Allt det gör att jag _gärna_ har den med vid vigslar.

Men som Kjell påpekade: Det är ingen officiell psalm, så en präst måste inte självklart acceptera att den ska finnas istället för en psalm ur psalmboken.

Här är texten.

1.
    På bröllopsdagen ber vi
    till dig som kärlek är.
    Du lever mitt ibland oss
    i glädjen nu och här.
    Vi prisar dig som skapar
    och känner allt som sker.
    Förnyare av livet,
    till dig, vår Gud, vi ber.

2.
    Om kärlek som får djupna,
    förlåta och förstå,
    om kärlek genom dagar
    då mörkret skall förgå,
    om goda, ljusa dagar
    då lyckan vänligt ler,
    om trohet i vår kärlek,

3.
    Om kärlek och gemenskap
    som rymd och frihet bär,
    om möjlighet att växa
    till dem vi innerst är,
    om hem där barn och vänner
    oss band i livet ger,
    om glädjen i vår kärlek,

4.
    Om kärlek stark som döden
    och liv som föder liv,
    om aktning för varandra
    och nya perspektiv,
    om ömhet från ditt hjärta
    som allt med kärlek ser,
    om godhet i vår kärlek,

• En till präst
    Duchess skrev 2008-09-04 18:18:01 följande:
    Jag utgår ju i det här fallet från att alla präster i Svenska Kyrkan tror på arvssyndsläran.
    Du har rätt - självklart tror jag på arvssyndsläran, och Din svärfars förslag till ändring av texten gjorde den bättre. Har han kontaktat CL med förslag, eller lever den där texten sitt eget liv ute i cyberrymden nu?

Det är för övrigt mitt enda frågetecken till texten, alltså själva företeelsen att en psalm sprids på det här sättet. För om då andra, som INTE är teologer knåpar i hop en egna små kärleksvisor på kända psalmmelodier och jag nekar dem att använda den som allsång i vigseln - hur ska de fatta att de inte får göra så när de sett annat spridas via internet?
  • En till präst

Det enda som är självskrivet är att brud och brudgum går tillsammans. Tärnor och marsalkar kan gå in före eller efter brudparet, eller till och med stå därframme från start.

Frågan är nog bara vad tärnor och marskalk ska "vara till för"?

• En till präst

En till präst skrev 2008-09-09 22:31:10 följande:

Det enda som är självskrivet är att brud och brudgum går tillsammans. Tärnor och marsalkar kan gå in före eller efter brudparet, eller till och med stå därframme från start.Frågan är nog bara vad tärnor och marskalk ska "vara till för"?
    Inser att det där ser kryptiskt ut. Vad jag menar är att tärna/tärnor och marskalk/ar ibland har en del praktiska uppgifter: Hjälpa till med släp, hålla bukett, ringar, läsa bibeltexter osv. Ibland finns de bara med men "gör" ingenting. Deras placering avgörs ju delvis av hur det är i ert fall, om de har uppgifter eller inte.
  • En till präst
    lojeli skrev 2008-09-10 08:56:59 följande:
    Hej prästerna!Vi funderar på att boka Ulriksdals slotskapell för vår vigsel. Det kostar nästa 4000 kr att boka kapellet. Om jag förstått det rätt finns ingen präst att viga oss där, utan vi måste själva kontakta vår hemförsamling och boka en präst. Vi bor i Solna (alltså samma kommun som kapellet ligger i) så det är ingen resväg att tala om. Ersätter man prästen från hemförsamlingen eller församlingen då?Tack för hjälpen!
    Om någon av er är med i Svenska kyrkan, och er hemförsamling i Solna ger ok till att skicka en präst att viga på annan plats
    (vilket är troligt då det är nära och ni gifter er i en kyrka) då är det som vanligt. Den prästen gör sitt jobb på arbetstid och får lön för det av sin församling.
    Att slottskapellet tar ut en avgift beror förmodligen på att det är ett "privat" kapell.
  • En till präst
    parniara skrev 2008-09-09 20:31:55 följande:
    Hej prästerna!Vi är bosatta utanför sverige och fixar den juridiska delen av att gifta sig här. Vi skulle dock gärna dela denna stund i livet med nära och kära i Sverige så traditionellt som möjligt och där ingår ju kyrkbröllop. Hittade på svenska kyrkans hemsida att det finns något som heter välsignelseakt för redan ingått äktenskap. Hur går en sådan till?
    Ordningen för en välsignelseakt över borgerligt ingånget äktenskap kan troligen tillämpas i ert fall.
    Det går till så att man till stora delar följer ordningen för en vanlig vigsel, men så klart utan att man "gifter sig en gång till".

Det som tas bort ur den vanliga vigseln blir då:
    Frågorna, löftena, ringväxlingen och tillkännagivandet.

Det som är kvar är

Lovprisningen
    Inledningsorden
    Bibelläsning
    Bön över ringarna
    Förbön
    Herrens bön
    Välsignelse

Och så kan man förstås ha psalmsång och musik därtill.
  • En till präst
    Sarisen82 skrev 2008-09-09 22:36:21 följande:
    Denna frågan har kanske kommit tidigare men jag är för trött för att läsa genom hela tråden, sorry!Hur ser kyrkan på att mannen står framme vid altaret och väntar på bruden och att hon går in ensam alt. tillsammans med parets gemensamma barn? Menar alltså INTE en överlämning till m2b.
    Problemet är att det inte går att svara entydigt på Din fråga. Kyrkan som helhet har dessvärre inte enats om en gemensam linje, utan det blir ofta upp till varje präst. Dock börjar kyrkan som helhet stå för att brudöverlämning inte är förenligt med vår syn på äktenskapet, dvs att man och kvinna är jämlika och likvärdiga.

Vad det gäller Din fråga om mannen ska stå själv vid altaret och kvinnan komma själv eller med barnen kan jag bara svara personligt utifrån min tro;

Jag tror att äktenskapets mening är att skapa en ram för en man och en kvinna att leva sitt liv tillsammans.
    Huvudpersonerna i äktenskapet är mannen och kvinnan, och därmed är de och inga andra huvudpersoner också i vigseln. Och både mannen och kvinnan är lika mycket huvudperson. Lika viktiga och förtjänar lika mycket fokus. Vigseln ska avspegla deras gemensamma val att leva med varandra för gott.

Alla ritual som då vill dela på mannen och kvinnan - oftast för att man vill sätta fokus på kvinnan och hennes skönhet - blir då märkliga. De signalerar att mannen är mindre huvudperson än kvinnan som ska komma in under högtidliga former medan han bara står där som en väntande statist.
  • En till präst

Tågjäntan: De flesta präster håller nog något tal/predikan, i samband med en välsignelse över ett borgerligt ingånget äktenskap. Det skulle i alla fall jag gör!

Men det är faktiskt inte ett "måste" enligt Kyrkans handbok. Så det händer att präster INTE håller vigseltal. (Inte så vanligt, men ibland kan det vara praktiskt att göra så)

• En till präst

Stardusty:

Det är alltid musikern i församlingen som har sista ordet när det gäller musik i kyrkan.

Om man ordnar fram noter kan många musiker spela "vanliga" låtar på orgel eller piano som in- eller utgångsmusik.
    Men man bör i så fall ha ganska god framförhållning och prata med musikern i tid. All musik fungerar inte på orgel.
    Men förvånansvärt mycket blir väldigt bra.

De flesta församlingar vill slippa cd-musik i kyrkan, eftersom man teologiskt tänker att alllt som händer i en gudstjänst händer DÄR och DÅ. Det blir lite konstigt att spela upp musik som någon annan gjort någon annan stans då - ungefär som att sätta på en film med en präst som predikar i stället för att den präst som är på plats gör det.

• En till präst
    Stardusty skrev 2008-09-14 17:53:29 följande:
    Ok, tack för svar!Vad är brukligt att man annars har för utgångsmusik? Som jag förstått det finns det de två klassiska in- och utgångsmarcherna, men den ena tål jag helt enkelt inte, kör man samma både in och ut då eller? :-SEn till präst skrev 2008-09-14 17:24:18 följande:
    Nej nej!

Det finns MASSOR av fin in och utgångsmusik, förutom de som oftast spelas. Och musikern blir oftast jätteglad över att få spela något annat än just det.

Det som är "brukligt" är 3 låtar som av någon anledning blivit svenska folkets bröllopsmusik, men det finns hur mycket vacker, pampig orgelmusik som helst att välja mellan. Dels klassisk, dels mer nyskrivet, och dels med folkmusikkänsla (gånglåtar av olika slag).Kolla med er musiker, och hitta något som passar er.

Det är en vanlig missuppfattning att man antingen ska ha mendelsson in och Trumpet volontary ut, annars finns det inget så då måste man ha årets poplåt i stället.
Svar på tråden Fråga prästerna 5