Inlägg från: En till präst |Visa alla inlägg
  • En till präst

Fråga prästerna 5

Kjell Präst skrev 2008-09-15 10:40:48 följande:

En till präst skrev 2008-09-15 10:33:06 följande:
    Nej, det är väl Mendelssohn in och Wagner ut som är det enda riktiga
    Så var det ju - men i sommar har vi haft en boom av Trumpet volontary. Och "För kärlekens skull" i varannan vigsel.
  • En till präst

Fast det är bara prästen som hör av sig - vill man ha kontakt med musiker får man kontakta honom/henne själv. Kan vara bra att veta.

• En till präst

Vid kombinerade dop-vigselgudstjänster brukar man skära ned på det mesta för att det ska funka för alla inblandade - även de små. Man kan sjunga färre verser på psalmerna, läsa de kortare texterna osv.

Därför undrar jag varför ni lagt till 2 solosånger?

Solosånger är väl det första man tar bort om man vill pressa tiden?

• En till präst
    T3ZZ skrev 2008-09-16 09:39:49 följande:
    Hur långt iför väg behöver präst på sej för att förbereda en vigsel? Kan kyrkan stå för vittnen? Kan man gifta sej på en söndag på en vanlig gudtjänst, eller måste det vara en vigselgudtjänst?
    Jag har varit på några högmässor med vigsel. Det är vanligast när kyrkligt aktiva människor gifter sig och vill ha med hela den gudstjänstfirande församlingen på sin stora dag.
    Det är jättefint, men kräver en del planering.
  • En till präst
    Stardusty skrev 2008-09-15 22:19:46 följande:
    Oj, det hade jag inte en aning om. Hur vet man vem det är då? Ringer man till kyrkan och frågar helt enkelt eller?Jeez - tack, man känner sig ju lite lost i alla traditioner när man inte är så kyrklig av sig... En till präst skrev 2008-09-15 20:49:18 följande:
    Man ringer till pastorsexpeditionen och kollar vilken musiker som tjänstgör det datum man gifter sig. Vanligen kan man sen nå dem via mail eller telefon.
  • En till präst

Jag är osäker på om Borgåavtalet ger "rätt" till vigsel i en luthersk kyrka i ett annat land. Vet Du orsaken till att Din M2B inte är medlem i någon kyrka? Kommer ni båda från Åland?

• En till präst

Tackkort är jättekul, förmodligen eftersom de är så ovanliga. Därför värmer det extra. Jag sparar också alla brudparsbilder.

• En till präst

*Nyfiken* Ni andra präster; Hur ofta får ni kort på brudparen?
    Jag skulle gissa att jag får det från 1 av ca 20 par.

• En till präst
    älskarlivet skrev 2008-09-30 16:47:27 följande:
    Måste bara höra en sak också.. Jag har idag propsat på att vi skulle kunna boka kyrkan till 13/6 nästa år.. Egentlgien ville de inte det, utan bad oss komma tillbaks i januari.. Men hur tänker församlingen då? Vi måste ju boka lokal, det kan vi inte göra i januari. Men när jag sa det bet det inte riktigt, men när jag sa att vi då måste se oss om efter en ny kyrka, så fick vi helt plötsligt preliminärboka och sen bekräfta efter jul..
    Vet inte hur det förhåller sig just i er församling. Men vet att somliga församlingar som har populära vigselkyrkor är restrektiva med preliminärbokningar långt i förväg, eftersom risken/chansen är stor att paret sen ändrar sig och man vill inte ha tider blockerade av par som kanske ändå inte kommer "använda" sin tid när det är stort tryck på vigseltiderna.

I stället har man i såna församlingar ofta ett "släpp" av tider en viss tid i förväg då man hoppas att de par som bokar tider verkligen ska ha tiden på riktigt.

Vår församling har en populär vigselkyrka, och vi har stora problem med att folk preliminärbokar kyrkan och sen visar det sig några månader innan vigseldatum att de bestämt sig för någon annan av de kyrkor de (också!) prel bokat. Det är då försent att ge den vigseltiden till något annat par, och då har vi kanske nobbat både ett och två par som hade velat ha den dagen.
  • En till präst
    älskarlivet skrev 2008-10-02 21:40:25 följande:
    Jo, men hur ska man kunna boka lokal om man inte vet om man får det datum man vill ha??En till präst skrev 2008-10-02 21:39:25 följande:
    Jag vet inte. Och jag vet inte hur man tänker i just den församling ni vill gifta er i. Jag sa bara varför somliga församlingar inte vill låta folk boka för långt i förväg - det har helt enkelt blivit så vanligt att folk bokar tider de ändå inte använder.

Hos oss har vi ett år i förväg som "dead-line". Ändå är det väldigt många par som avbokar sin vigseltid någon eller några månader innan den skulle vara - och då har kanske 2 par blvit nobbade vigsel den dagen, men det är ju försent att ge dem den tiden med så kort varsel.

Men en deadline på 6 månader låter lite väl snålt.
Svar på tråden Fråga prästerna 5