• Kjell Präst

Fråga prästerna 5

Fortsätt fråga om den kyrkliga vigseln! Den senaste tråden hittar ni här:
    www.brollopstorget.se/Forum-1-12/m2915931.html

Redan här i trådstarten svarar jag på två av de vanligaste frågorna:
    1) Svenska kyrkans ritual för vigselgudstjänst har plats för tre psalmer. Om brudparet så önskar kan man dock välja att avstå från en och alltså bara ha två psalmer i vigselgudstjänsten.
    2) Brudöverlämning - dvs att brudens pappa överlämnar henne till brudgummen i kyrkan - är inte en svenskkyrklig tradition och det är därför oftast upp till varje enskild präst att säga ja eller nej till detta

• Svar på tråden Fråga prästerna 5
  • älskarlivet

Håller med dig!

Duchess skrev 2008-09-23 18:48:39 följande:
    Jag blir faktiskt ledsen när jag hör sådana saker. Söka efter psalmer utan mycket om Gud och Jesus?Jag tillhör inte de som menar att man måste vara kristen för att få gifta sig i kyrkan. Däremot tillhör jag de som menar att man måste kunna acceptera att vigseln är en gudstjänst, och inte försöka ducka för allt det kyrkliga. Jag förstår faktiskt inte varför ni vill ha en kyrklig vigsel om du/ni vill slippa allt som har med Gud och Jesus att göra.
  • gottelina

Men varken texten till i denna ljuva sommartid eller den blomstertid nu kommer, är ju utan gud. (Men vad konstigt den meningen lät. ) Det jag menar är att de liksom är lite mer fokuserade på äktenskapet utan att de utesluter gud. Katten vad svårt det ska vara att formulera vad jag menar... Hoppas nån förstår.

• Heloise

Tack så mkt för den länken; hittade en så fin psalm, nr 82, den blir det tillsammans med någon av 199. 200 el 201

Pumpkin skrev 2008-09-23 17:37:59 följande:
    Här finns vackra psalmer som är vanliga vid vigsel (vigselpsalmer och någon sommarpsalm): www.svenskakyrkan.se/trollhattan/psalmer/visg...
  • älskarlivet

I denna ljuva sommartid och Den blomstertid nu kommer är ju inte alls fokuserade på äktenskapet.. Det är ju "bara" fina sommarpsalmer, som handlar om det Gud skapat..

gottelina skrev 2008-09-23 18:54:16 följande:
    Men varken texten till i denna ljuva sommartid eller den blomstertid nu kommer, är ju utan gud. (Men vad konstigt den meningen lät. ) Det jag menar är att de liksom är lite mer fokuserade på äktenskapet utan att de utesluter gud. Katten vad svårt det ska vara att formulera vad jag menar... Hoppas nån förstår.
  • Kjell Präst
    Marie88 skrev 2008-09-23 18:16:30 följande:
    Jag vill ju heller inte hyckla när det står "Tack, Fader, för den kärlek som gjorde dem till ett" m.m. Jag menar, det var knappast Gud som gjorde det, vi hittade varann och blev kära!
    Ehh..jo, det är just det kyrkan menar- att det var Gud som såg till att ni hittade varandra och blev kära.
  • gottelina

Jag menar de alternativa texterna. Jag har faktiskt valt den alternativa I denna ljuva sommartid för jag gifter mig på lördag och orginaltexten passar inte riktigt årstiden. Annars hade jag valt orginalet för det är min favortit.

älskarlivet skrev 2008-09-23 18:55:20 följande:
    I denna ljuva sommartid och Den blomstertid nu kommer är ju inte alls fokuserade på äktenskapet.. Det är ju "bara" fina sommarpsalmer, som handlar om det Gud skapat..
  • Jeez

Orginal och orginal...men iaf den mest kända texten till melodin (messerschmittar lite eftersom man förr ofta skrev alternativa texter på melodier -och en många texter fick dessutom olika melodier beroende på var i landet man var!)

gottelina skrev 2008-09-23 18:59:21 följande:
    Jag menar de alternativa texterna. Jag har faktiskt valt den alternativa I denna ljuva sommartid för jag gifter mig på lördag och orginaltexten passar inte riktigt årstiden. Annars hade jag valt orginalet för det är min favortit.
  • Marie88

Jag vill inte göra folk upprörda, det har aldrig varit min mening. Men jag tycker som jag gör och har försökt förklara på bästa sätt hur vi känner det angående gudstjänsten. Självklart tar jag "seden dit jag kommer", men jag känner ändå som jag gör. Får hålla på min åsikt även om det är många emot mig, för jag tycker att kärlek och äktenskap går före och det är det jag vill förmedla när vi gifter oss. Ingen i min sällskapskrets är särskilt religiös, utan uppskattar atmosfären, känslan och stämningen i kyrkan, liksom jag.

Lycka till på lördag, Gottelina!

• Kjell Präst
    Marie88 skrev 2008-09-23 21:58:49 följande:
    Jag vill inte göra folk upprörda, det har aldrig varit min mening. Men jag tycker som jag gör och har försökt förklara på bästa sätt hur vi känner det angående gudstjänsten. Jag tycker att kärlek och äktenskap går före och det är det jag vill förmedla när vi gifter oss.
    Jag förstår nog hur du menar, vill bara i retur ge kyrkans syn på saken: Att kärlek och äktenskap har sin grund i Gud, att Gud rentav är kärleken. Det är därför svårt att hitta psalmer i psalmboken som handlar enbart om kärleken mellan människor utan att Gud är inblandad.
  • Kjell Präst
    mammys skrev 2008-09-23 17:09:49 följande:
    hej !vi vill gifta oss ithailand april 09 men det verkar svårt att kunna göra det lagligt...vet du ngt om svenska kyrkan ska öppna sin filial i phuket oktober 08 eller ?om vi väljer att gifta oss borgligt i sverige för att sedan ha cermonin i phuket.. vad ska vi ta med för papper i så fall
    Kan tyvärr absolut ingenting om vigsel utomlands. Kanske din församling kan hjälpa dig?
Svar på tråden Fråga prästerna 5