• Kjell Präst

Fråga prästerna 5

Fortsätt fråga om den kyrkliga vigseln! Den senaste tråden hittar ni här:
    www.brollopstorget.se/Forum-1-12/m2915931.html

Redan här i trådstarten svarar jag på två av de vanligaste frågorna:
    1) Svenska kyrkans ritual för vigselgudstjänst har plats för tre psalmer. Om brudparet så önskar kan man dock välja att avstå från en och alltså bara ha två psalmer i vigselgudstjänsten.
    2) Brudöverlämning - dvs att brudens pappa överlämnar henne till brudgummen i kyrkan - är inte en svenskkyrklig tradition och det är därför oftast upp till varje enskild präst att säga ja eller nej till detta

• Svar på tråden Fråga prästerna 5
  • MadTezz

Hur långt innan vigseln träffar man prästen för att diskutera själva cermonin?

• Burre Präst
    MadTezz skrev 2008-09-26 21:29:43 följande:
    I regel omkring en månad innan, men det varierar från präst till präst. Om ni känner er stressade så kan ni kontakta pastorsexpeditionen och säga att ni gärna vill träffa prästen så snart som möjligt.
  • Stardusty

Jag ringde till vår kyrka igår (vi gifter oss 18 okt) och då sa prästen att han hade tänkt ringa två veckor innan, så som sagt det varierar från kyrka till kyrka
    Vi ville dock träffas ganska snart så vi ska dit på tisdag, så om du vill "ha det gjort" så tycker jag du ska ringa till kyrkan och fråga vem som tjänstgör på er bröllopsdag!

MadTezz skrev 2008-09-26 21:29:43 följande:
  • Stardusty

Hmm, läste ett inlägg här ovan om bibelstycken, är det ngt man "måste" ha med?

• Lemmy

Stardusty: Ett bibelstycke ingår, den ingår automatiskt, utöver det kan du välja om/vilket eler vilka ni vill ha med. Det brukar prästen ta upp under vigselsamtalet.

• Heloise

Svårt att välja bibelstycke vill ju ha korintier brevet, ska fråga vår präst om han kan väva in lite från Rut och den fina delen om lås/nykel, hjälp mig vilket kapitel/bok/vers är det? Jag läste det här på BT någonstans och nu kan jag inte hitta på tråden(jag hade tänkt markera det i bibeln). Men en av prästerna svarade i den tråden.
    Funderar oxå över om vi ska ha psalm 82 eller 84 båda är vackra( vilken föredrar ni präster?) men vill ha med I Denna Ljuva Sommartid samt en solist.
    Finns så mkt vackert att välja mellan vilket I-lands problem!

• Stardusty

Oki tack

Lemmy skrev 2008-09-27 01:10:12 följande:
    Stardusty: Ett bibelstycke ingår, den ingår automatiskt, utöver det kan du välja om/vilket eler vilka ni vill ha med. Det brukar prästen ta upp under vigselsamtalet.
  • älskarlivet

Behöver man betala något om man gifter sig i en annan församling än sin hemförsamling? Och sen om vi vill ha präst och organist från en tredje församling, kostar det?

• MulleNuh

Jag bor i sthlm och ska gifta mig i luleå. Nej det kostar inget.. Men som jag har förstått det kan det variera från kommun till kommun?!

älskarlivet skrev 2008-09-27 08:06:43 följande:
    Behöver man betala något om man gifter sig i en annan församling än sin hemförsamling? Och sen om vi vill ha präst och organist från en tredje församling, kostar det?
  • Snoris

Har läst i några bröllopstidningar att man måste skaffe en sjal om man har en axelbar klänning för det accepteras inte i kyrkan. Stämmer det verkligen?

Svar på tråden Fråga prästerna 5