• Kjell Präst

Fråga prästerna 5

Fortsätt fråga om den kyrkliga vigseln! Den senaste tråden hittar ni här:
    www.brollopstorget.se/Forum-1-12/m2915931.html

Redan här i trådstarten svarar jag på två av de vanligaste frågorna:
    1) Svenska kyrkans ritual för vigselgudstjänst har plats för tre psalmer. Om brudparet så önskar kan man dock välja att avstå från en och alltså bara ha två psalmer i vigselgudstjänsten.
    2) Brudöverlämning - dvs att brudens pappa överlämnar henne till brudgummen i kyrkan - är inte en svenskkyrklig tradition och det är därför oftast upp till varje enskild präst att säga ja eller nej till detta

• Svar på tråden Fråga prästerna 5
  • Kjell Präst
    emma08 skrev 2008-09-28 13:28:05 följande:
    Vad ska den blivande maken ha för färg på slipsen?Och vår son?
    Vilka färger gillar ni Det finns från kyrkans sida inga regler för detta.
  • nni

Kjell Präst skrev 2008-09-28 12:15:14 följande:

MulleNuh: Nix, man måste inte ha en klassisk "Bröllopsmarsch". Det som sätter gränserna är bara 1)Vad som är passande i en kyrka 2)Vad organisten kan och vill spelanni:Psalmerna ska sjungas av församlingen tillsammans, däremot kan de förstås ackompanjeras på stråkinstrument.
    Ja okej så vi och gäster ska sjunga psalmerna allihopa?
    Jo man kan ju sjunga och ha de på stråk samtidigt också väl? Eller?
  • Duchess

Jomenkomigennu. Bör inte slipsarna matcha den liturgiska färgen för nästkommande söndag?

Kjell Präst skrev 2008-09-28 13:52:07 följande:

Vilka färger gillar ni Det finns från kyrkans sida inga regler för detta.
  • nni

Eller så kan man endast ha de på stråk menar du? Vi vill nog ha det sistnämnda alternativet! Går det med endast stråk?

• Duchess

Jag är inte präst, men törs ändå säga att Kjell menade att man kan ackompanjera psalmerna med stråkar istället för orgel. Det är dock ändå församlingen som ska sjunga dem.

nni skrev 2008-09-28 14:07:47 följande:
    Eller så kan man endast ha de på stråk menar du? Vi vill nog ha det sistnämnda alternativet! Går det med endast stråk?
  • MilosMamma

Hej Kjell.

Måste organisten spela då när man går in i kyrkan?
    Vi kommer ha Heaven som ingångslåt. och den ska antinges spela från skiva eller på piano med en solist till.

Sen skulle vi vilja ha en 80-tals låt ut det är liksom "våran låt" och kommer finnas på skiva, kommer dom tillåta det?

• nni
    Duchess skrev 2008-09-28 14:14:21 följande:
    Jag är inte präst, men törs ändå säga att Kjell menade att man kan ackompanjera psalmerna med stråkar istället för orgel. Det är dock ändå församlingen som ska sjunga dem.
    Tack. Men jo jag förstod det att de kan ackompanjeras på stråk istället för orgel/elpiano. Men det här med att sjunga med, jag har nog inte varit med om det. Måste det vara så? Kan man inte endast ha det på stråk?! Därför jag skrev ett inlägg till. :)
  • älskarlivet

Skiva i en kyrka är inget att rekommendera!

MilosMamma skrev 2008-09-28 14:17:32 följande:
    Hej Kjell.Måste organisten spela då när man går in i kyrkan?Vi kommer ha Heaven som ingångslåt. och den ska antinges spela från skiva eller på piano med en solist till.Sen skulle vi vilja ha en 80-tals låt ut det är liksom "våran låt" och kommer finnas på skiva, kommer dom tillåta det?
  • älskarlivet

Nej, som prästen sa så ska det vara minst två psalmer som församlingen sjunger!

nni skrev 2008-09-28 14:17:56 följande:
    Tack. Men jo jag förstod det att de kan ackompanjeras på stråk istället för orgel/elpiano. Men det här med att sjunga med, jag har nog inte varit med om det. Måste det vara så? Kan man inte endast ha det på stråk?! Därför jag skrev ett inlägg till. :)
  • Duchess

Jag gissar att jag varit på runt 50 kyrkliga vigslar, och har själv medverkat som solist/pianist vid några av dem. En gång var jag dessutom brud Jag har aldrig varit med om att församlingen inte har sjungit psalmerna. Det är, såvitt jag förstår, obligatoriskt.

Varför vill ni inte att de som är med på vigselgudstjänsten ska sjunga med i psalmerna?

nni skrev 2008-09-28 14:17:56 följande:
Svar på tråden Fråga prästerna 5