• Kjell Präst

Fråga prästerna 5

Fortsätt fråga om den kyrkliga vigseln! Den senaste tråden hittar ni här:
    www.brollopstorget.se/Forum-1-12/m2915931.html

Redan här i trådstarten svarar jag på två av de vanligaste frågorna:
    1) Svenska kyrkans ritual för vigselgudstjänst har plats för tre psalmer. Om brudparet så önskar kan man dock välja att avstå från en och alltså bara ha två psalmer i vigselgudstjänsten.
    2) Brudöverlämning - dvs att brudens pappa överlämnar henne till brudgummen i kyrkan - är inte en svenskkyrklig tradition och det är därför oftast upp till varje enskild präst att säga ja eller nej till detta

• Svar på tråden Fråga prästerna 5
  • passionsblomman

Det där med "äran" kan vara värt att tänka på i fler lägen faktiskt, för just bröllop innebär för många yrkesgrupper helgarbete -dvs sk "obekväm" arbetstid och det är ju en aspekt att beakta i alla prisdiskussioner som pågår om vad som är dyrt och inte.

Sedan tror jag att de allra fleta som i sitt yrke har med brudpar att göra tar deras stora dag på största allvar och vill vara med och göra den personlig, minnesvärd och fin på alla sätt.
    Personligt engagemang och privat är ju helt olika saker.

• älskarlivet

Jo, fast den prästen vi vill ha har ju känt mig sen jag var 15.. Blir ju lite annorlunda då tycker jag..

Kjell Präst skrev 2008-09-30 14:16:45 följande:

Jag håller självklart personliga tal till alla brudpar -och hittills har jag bara känt ett enda av paren. Har inte ens något "standardtal". Det är ju delvis för att kunna göra visgeln personlig som man har vigselsamtalet.
  • Kjell Präst
    älskarlivet skrev 2008-09-30 15:49:59 följande:
    Jo, fast den prästen vi vill ha har ju känt mig sen jag var 15.. Blir ju lite annorlunda då tycker jag..Kjell Präst skrev 2008-09-30 14:16:45 följande:
    Jovisst, det förstår jag. Själv skulle jag aldrig kunna säga något personligt om någon av mina konfirmander, men det är väl olika
  • älskarlivet

Jag var ju aktiv i Svenska Kyrkans Unga och har lett barnkör och sjungit mycket i den församlingen.. Så vi har ju haft kontakt även efteråt..

Kjell Präst skrev 2008-09-30 16:11:33 följande:

Jovisst, det förstår jag. Själv skulle jag aldrig kunna säga något personligt om någon av mina konfirmander, men det är väl olika
  • älskarlivet

Måste bara höra en sak också.. Jag har idag propsat på att vi skulle kunna boka kyrkan till 13/6 nästa år.. Egentlgien ville de inte det, utan bad oss komma tillbaks i januari.. Men hur tänker församlingen då? Vi måste ju boka lokal, det kan vi inte göra i januari. Men när jag sa det bet det inte riktigt, men när jag sa att vi då måste se oss om efter en ny kyrka, så fick vi helt plötsligt preliminärboka och sen bekräfta efter jul..

• Kjell Präst
    älskarlivet skrev 2008-09-30 16:47:27 följande:
    Måste bara höra en sak också.. Jag har idag propsat på att vi skulle kunna boka kyrkan till 13/6 nästa år.. Egentlgien ville de inte det, utan bad oss komma tillbaks i januari.. Men hur tänker församlingen då? Vi måste ju boka lokal, det kan vi inte göra i januari. Men när jag sa det bet det inte riktigt, men när jag sa att vi då måste se oss om efter en ny kyrka, så fick vi helt plötsligt preliminärboka och sen bekräfta efter jul..
    Det beror väl i och för sig på vilken lokal man vill ha, jag och min fru bestämde oss i augusti för att vi skulle gifta oss i november samma år och vi fick enkelt tag i lokal. Men det är väl så att olika församlingar gör olika. Det är ju väldigt långt till den 13/6 2009 och kanske ville man helst inte boka upp kyrkan så tidigt, ifall man skulle behöva ha någon annan verksamhet i kyrkan den dagen.
  • älskarlivet

Men vi vill ha en lokal där vi får servering och allt sådant och där vi inte behöver betala 700-800 kr i kuvertavgift. Vi har redan fått svar från ett ställe där de har två lokaler och båda var redan uppbokade det datumet (+ datumet två veckor senare som vi också funderade över).

Nu har vi prelbokat i alla fall. Han trodde inte att det skulle bli problem ändå med det datumet, men gick med på prelbokning ändå.

Kjell Präst skrev 2008-09-30 16:51:09 följande:

Det beror väl i och för sig på vilken lokal man vill ha, jag och min fru bestämde oss i augusti för att vi skulle gifta oss i november samma år och vi fick enkelt tag i lokal. Men det är väl så att olika församlingar gör olika. Det är ju väldigt långt till den 13/6 2009 och kanske ville man helst inte boka upp kyrkan så tidigt, ifall man skulle behöva ha någon annan verksamhet i kyrkan den dagen.
  • Duchess

Vi fick först nej när vi försökte boka kyrkan ett år i förväg. (Vi gifte oss 21 juli förra året). Jag frågade damen på pastors när man kunde boka, och fick då till svar att de var osäkra på om de kunde ha personal på plats mitt i semestertiderna... vilket jag förstår, eftersom det är en liten landsortskyrka.

När hon fick veta att vi hade med oss egen präst och kantor gick det utmärkt att boka Så i mindre församlingar kan personalfrågorna spela en avgörande roll för hur långt i förväg man accepterar bokningar.

• Livaa

Någon som vet hur det fungerar om man vill ha sin vigsel utomhus?

Vi vill absolut ha det utomhus på stranden en bit ifrån där vi bor och vi vill ha en kyrklig vigsel, inte en borglig.

Ställer alla präster upp på det eller de vill enbart viga i kyrkan? Och ställer präster upp på att åka en bit eller de vill tvunget vara i närheten av "sin" kyrka?
    Kan man "låna" en präst från församlingen där stranden som vi vill viga oss på ligger eller hur gör vi? Jag har hört att prästerna som tillhör kyrkan på den orten för vårt drömbröllop inte ställer upp på utomhusvigslar. Ska man då "tvingas" gifta sig i kyrkan eller hur fungerar det?

• spindeln

Vi har valt ut en kyrka som vi gärna vill gifta oss i (denna kyrka ligger några mil från där vi bor).
    Jag vet inte vem som är präst i den kyrkan.

Min sambo har ett speciellt önskemål, om att det ska vara hans gamla konfirmationspräst som viger oss. Denna präst är präst nånstans i Lund.

frågan lyder:
    kan denna präst viga oss i kyrkan vi valt ut? Trots att det inte är "hans" kyrka, så att säga?
    Eller får vi, om vi vill vara i vår utvalda kyrka, snällt nöja oss med den präst som jobbar där?

Svar på tråden Fråga prästerna 5