• Kjell Präst

Fråga prästerna 5

Fortsätt fråga om den kyrkliga vigseln! Den senaste tråden hittar ni här:
    www.brollopstorget.se/Forum-1-12/m2915931.html

Redan här i trådstarten svarar jag på två av de vanligaste frågorna:
    1) Svenska kyrkans ritual för vigselgudstjänst har plats för tre psalmer. Om brudparet så önskar kan man dock välja att avstå från en och alltså bara ha två psalmer i vigselgudstjänsten.
    2) Brudöverlämning - dvs att brudens pappa överlämnar henne till brudgummen i kyrkan - är inte en svenskkyrklig tradition och det är därför oftast upp till varje enskild präst att säga ja eller nej till detta

• Svar på tråden Fråga prästerna 5
  • esset50

Kjell Präst skrev 2008-10-01 17:59:42 följande:

Nej, det "lyser" inte längre för folk i kyrkan. I undantagsfall berättas i efterhand att en vigsel ägt rum (har varit emd om det en enda gång). Så hur man ska få kontakt med fler som ska gifta sig samma dag vet jag faktiskt inte.
    Hos oss så läses namnen upp i samband med förbönen nästkommande söndag. (Efter vigsen, alltså)
  • En till präst
    älskarlivet skrev 2008-10-02 21:53:36 följande:
    Ja, de sa att de inte hade någon kalender för nästa år än och bad oss återkomma efter jul... MEn nu lyckades vi prelboka ändå..Ett år i förväg låter mer rimligt att man får boka..En till präst skrev 2008-10-02 21:52:10 följande:
    Tja - jag vet inte vad som skulle vara bäst...
    Det är helt klart ett problem med alla par som prelbokar vigseltider och sen inte ska ha dem.
  • älskarlivet

Jo, men 5 månader i förväg? Det är kort tid! Och de som vill gifta sig i februari, kan inte de boka förrän i januari då heller liksom?

En till präst skrev 2008-10-02 21:56:44 följande:

Tja - jag vet inte vad som skulle vara bäst...Det är helt klart ett problem med alla par som prelbokar vigseltider och sen inte ska ha dem.
  • En till präst
    älskarlivet skrev 2008-10-02 21:57:34 följande:
    Jo, men 5 månader i förväg? Det är kort tid! Och de som vill gifta sig i februari, kan inte de boka förrän i januari då heller liksom?En till präst skrev 2008-10-02 21:56:44 följande:
    Jo, det låter väldigt snävt. Antar att vi pratar om en kyrka med extremt högt tryck på sina vigseltider.
  • älskarlivet

Nej, jag tror inte det är särskilt högt tryck på vigslarna där.. Det har jag svårt att tänka mig, eftersom det är i Malmö och här finns många fina kyrkor...

En till präst skrev 2008-10-02 22:02:21 följande:

Jo, det låter väldigt snävt. Antar att vi pratar om en kyrka med extremt högt tryck på sina vigseltider.
  • En till präst
    älskarlivet skrev 2008-10-02 22:03:22 följande:
    Nej, jag tror inte det är särskilt högt tryck på vigslarna där.. Det har jag svårt att tänka mig, eftersom det är i Malmö och här finns många fina kyrkor...En till präst skrev 2008-10-02 22:02:21 följande:
    Hm. Fast även på en plats med många fina kyrkor kan någon av dessa av någon anledning vara mest populär. Jag jobbade i Uppsala förut, och där fanns massor av vackra kyrkor, men ändå var det ett närmast löjligt hårt tryck på Gamla Uppsala Kyrka och Helga Trefalidhet inne i centrum, med följden att där var det en vigsel i timmen under sommarmånaderna, medan andra, minst lika fina kyrkor kanske hade en vigsel per lördag.

Nej, jag har ingen förklaring till varför det är som det är just i Din församling, och jag kan bara beklaga er. Enda rådet om ni blir stressade av att inte kunna boka NU är att vända er till en annan församling.
  • älskarlivet

Det var det jag sa till församlingen, att om vi inte kunde prelboka så måste vi tyvärr söka oss till annan kyrka.. Och då helt plötsligt gick det... Så nu har vi bokat..

En till präst skrev 2008-10-02 22:15:43 följande:

Hm. Fast även på en plats med många fina kyrkor kan någon av dessa av någon anledning vara mest populär. Jag jobbade i Uppsala förut, och där fanns massor av vackra kyrkor, men ändå var det ett närmast löjligt hårt tryck på Gamla Uppsala Kyrka och Helga Trefalidhet inne i centrum, med följden att där var det en vigsel i timmen under sommarmånaderna, medan andra, minst lika fina kyrkor kanske hade en vigsel per lördag.Nej, jag har ingen förklaring till varför det är som det är just i Din församling, och jag kan bara beklaga er. Enda rådet om ni blir stressade av att inte kunna boka NU är att vända er till en annan församling.
  • En till präst
    älskarlivet skrev 2008-10-02 22:17:26 följande:
    Det var det jag sa till församlingen, att om vi inte kunde prelboka så måste vi tyvärr söka oss till annan kyrka.. Och då helt plötsligt gick det... Så nu har vi bokat..En till präst skrev 2008-10-02 22:15:43 följande:
    Ok, men då är väl allt löst?
  • älskarlivet

Ja, och det var det redan när du började skriva i tråden om det, det hade du sett om du läst lite längre upp..

En till präst skrev 2008-10-02 22:22:38 följande:

Ok, men då är väl allt löst?
  • En till präst
    älskarlivet skrev 2008-10-02 22:24:03 följande:
    Ja, och det var det redan när du började skriva i tråden om det, det hade du sett om du läst lite längre upp..En till präst skrev 2008-10-02 22:22:38 följande:
    Jo, jag såg det. Men jag försökte svara på Din fråga om hur församlingen tänker... eller rättare sagt hur församlingar KAN tänka i de fall man inte är så pigga på att lägga in bokningar alltför långt i förväg. (Nu tycker jag verkligen inte ett halvår i förväg är "alltför lånngt i förväg", men som princip).
Svar på tråden Fråga prästerna 5