• Kjell Präst

Fråga prästerna 5

Fortsätt fråga om den kyrkliga vigseln! Den senaste tråden hittar ni här:
    www.brollopstorget.se/Forum-1-12/m2915931.html

Redan här i trådstarten svarar jag på två av de vanligaste frågorna:
    1) Svenska kyrkans ritual för vigselgudstjänst har plats för tre psalmer. Om brudparet så önskar kan man dock välja att avstå från en och alltså bara ha två psalmer i vigselgudstjänsten.
    2) Brudöverlämning - dvs att brudens pappa överlämnar henne till brudgummen i kyrkan - är inte en svenskkyrklig tradition och det är därför oftast upp till varje enskild präst att säga ja eller nej till detta

• Svar på tråden Fråga prästerna 5
  • Kjell Präst
    MilosMamma skrev 2008-10-09 08:13:00 följande:
    Kjell Präst skrev 2008-10-09 08:10:05 följande:
    Ah men då, då blir det ju jättesvårt, mycket enklare med dop psalmer.Jag ska fråga prellen om man bara kan ha 2 psalmer då vi kommer ha ganska mycket sång, hur många låtar får man ha?En pastor får inte viga i kyrkan va?
    Det räcker som sagt med två psalmer enligt kyrkohandboken. Det finns ingen bestämd gräns för hur många sånger man får ha, men som någon annan präst skrev i den här tråden tidigare: Vigseln bör ju inte förvandlas till konsert. Två-tre solosånger är i alla fall inte ovanligt.

En "svenskkyrklig" kyrka får inte med självklarhet lånas ut till vigsel i ett annat samfunds ordning, vilket det väl torde bli om en pastor viger er.
  • MilosMamma

för vi tänkte ha så ist för att försöka läsa några fina löften till varandra så vill vi förmedla våra känslort med en sång som en solist ska sjunga, Jag ska välja ut en låt till min blivande man o han en till mej osom vi inte vet om innan.
    Kan man ta dom 2 och sen räcker det eller ska man ha 1 till, Jagmenar de blir massor annars då både in o utmarsch kommer bli livesång av solist då vi nu valt bort cd skiva.

• Kjell Präst
    MilosMamma skrev 2008-10-09 08:26:40 följande:
    för vi tänkte ha så ist för att försöka läsa några fina löften till varandra så vill vi förmedla våra känslort med en sång som en solist ska sjunga, Jag ska välja ut en låt till min blivande man o han en till mej osom vi inte vet om innan.Kan man ta dom 2 och sen räcker det eller ska man ha 1 till, Jagmenar de blir massor annars då både in o utmarsch kommer bli livesång av solist då vi nu valt bort cd skiva.
    Löften måste ni ju ha i alla fall, det tillhör den juridiska delen. men du menar kanske egenskrivna löften?
    Men två sånger räcker förstås, de flesta vigslar jag har haft har helt saknat solosånger, och bara haft två psalmer. Eller missförstår jag din fråga?
  • MilosMamma

Ja löften förstår ja, men jag menade egenskrivna som sagt.
    Jag tänkte om man skulle ta "kärleksförklaringslåtarna" på festen efteråt, fast samtidigt känns dom mer aktuella under vigseln, jag tänkte om det blir föör mycket med 2 sololåtar 2 psalmer o sen ska Åsa sjunga vid in o utmarsch det blir ju som 6 låtar...

• Kjell Präst
    MilosMamma skrev 2008-10-09 08:30:55 följande:
    Ja löften förstår ja, men jag menade egenskrivna som sagt.Jag tänkte om man skulle ta "kärleksförklaringslåtarna" på festen efteråt, fast samtidigt känns dom mer aktuella under vigseln, jag tänkte om det blir föör mycket med 2 sololåtar 2 psalmer o sen ska Åsa sjunga vid in o utmarsch det blir ju som 6 låtar...
    Aha! Jag tror nog inte det blir för mycket. Musik vid in - och utgång har man ju alltid, och två solosånger utöver det blir nog inte för mycket.
  • MilosMamma

Kjell Präst skrev 2008-10-09 08:32:23 följande:

Aha! Jag tror nog inte det blir för mycket. Musik vid in - och utgång har man ju alltid, och två solosånger utöver det blir nog inte för mycket.
    Åh va bra, tack så mycket, vad härligt då blir det en lycklig känslofylld vigsel, precis som jag vill ha =)
  • MilosMamma

En fråga till om prellen tillåter att min pappa går med mej in.

Jag ska ha 3 tärnor o min blivande ska ha en bestman o 2 marhalker (stavas?)
    Kan tärnorna gå in till typ en låt men bara pianomusik och sen när jag går in att man kör om den och sjunger samtidigt?

och sen ska mannens kompisar gå in med tärnorna eller ska dom stå där framme tillsammans med mannen?

Såp himla bra med en sådan här tråd, Kan inte du viga oss? ;)

• Kjell Präst
    MilosMamma skrev 2008-10-09 08:35:38 följande:
    En fråga till om prellen tillåter att min pappa går med mej in.Jag ska ha 3 tärnor o min blivande ska ha en bestman o 2 marhalker (stavas?) Kan tärnorna gå in till typ en låt men bara pianomusik och sen när jag går in att man kör om den och sjunger samtidigt?och sen ska mannens kompisar gå in med tärnorna eller ska dom stå där framme tillsammans med mannen?Såp himla bra med en sådan här tråd, Kan inte du viga oss? ;)
    Det finns inga regler för hur brudöverlämning ska gå till eftersom det inte är en svenskkyrklig tradition. Ni får rådgöra med er vigselpräst.
    Av princip viger jag inte folk som kallar präster "prellar"
  • MulleNuh

haha ja den där frågan är tydligen ganska het här inne!
    Jag vill också gå in med min pappa men MÅNGA är väldigt mycket emot det.
    Jag ringde min kyrka och frågade, och hon som svarade vågade inte säga utan sa att jag får prata med prästen som ska viga oss.

MilosMamma skrev 2008-10-09 08:35:38 följande:
    En fråga till om prellen tillåter att min pappa går med mej in.Jag ska ha 3 tärnor o min blivande ska ha en bestman o 2 marhalker (stavas?) Kan tärnorna gå in till typ en låt men bara pianomusik och sen när jag går in att man kör om den och sjunger samtidigt?och sen ska mannens kompisar gå in med tärnorna eller ska dom stå där framme tillsammans med mannen?Såp himla bra med en sådan här tråd, Kan inte du viga oss? ;)
  • MulleNuh

hahaha.. Nä det är väl samma som att kalla en frisör för Frissa!

Kjell Präst skrev 2008-10-09 08:56:21 följande:

Det finns inga regler för hur brudöverlämning ska gå till eftersom det inte är en svenskkyrklig tradition. Ni får rådgöra med er vigselpräst. Av princip viger jag inte folk som kallar präster "prellar"
Svar på tråden Fråga prästerna 5