• Kjell Präst

Fråga prästerna 5

Fortsätt fråga om den kyrkliga vigseln! Den senaste tråden hittar ni här:
    www.brollopstorget.se/Forum-1-12/m2915931.html

Redan här i trådstarten svarar jag på två av de vanligaste frågorna:
    1) Svenska kyrkans ritual för vigselgudstjänst har plats för tre psalmer. Om brudparet så önskar kan man dock välja att avstå från en och alltså bara ha två psalmer i vigselgudstjänsten.
    2) Brudöverlämning - dvs att brudens pappa överlämnar henne till brudgummen i kyrkan - är inte en svenskkyrklig tradition och det är därför oftast upp till varje enskild präst att säga ja eller nej till detta

• Svar på tråden Fråga prästerna 5
  • MulleNuh

men jisses. Vad är det med mig?! Börjar nästan gråta bara jag såg de korta meningarna. Löftena alltså.
    Hur ska jag klara av en hel vigsel undrar jag.

En till präst: Har du någonsin vigt någon som gråter sig igenom hela vigseln?

En till präst skrev 2008-10-17 12:16:09 följande:

Vitt guld skrev 2008-10-17 12:09:16 följande:
    Mannen och kvinnan svara bara "ja" som svar på prästen fråga om de vill ha varandra.Däremot själva _löftena_ måste han säga med egen mun. Men det finns en äldre variant där prästen säger före mening för mening och han bara säger efter, och det brukar fungera även för blyga.Det han - och Du - ska säga (rad för rad, efter prästen) är i så fallJag, NN, tar dig, NN,nu till min hustruatt dela glädje och sorg med digoch vara dig trogentills döden skiljer oss åt.
  • En till präst
    Persianbride2009 skrev 2008-10-17 09:30:12 följande:
    Intressant fråga, jag vill också veta =)!Vi vill också ha en vigsel i kyrkan och undrar om man kan ta hela på engelska?? Hälften av mina gäster kan inte svenska heller och kommer från USA.
    Ja. Hela den svenskkyrkliga vigseln finns översatt till engelska, och de flesta präster är så pass bra på engelska att det inte brukar vara något problem. Man kan också göra vigseln på båda språken så att en del stycken läses på svenska och en del på engelska.

Viktigt för er att veta att det är just den svenskkyrkliga vigseln som översatts, så frågorna och löftena är inte precis de som era amerikanska gäster känner igen.

Tex säger man inte "I do" utan "yes" som svar på frågan om man vill ha varandra, för det är så det blir när man översätter den svenska vigselordningen.
  • En till präst
    MulleNuh skrev 2008-10-17 12:19:34 följande:
    men jisses. Vad är det med mig?! Börjar nästan gråta bara jag såg de korta meningarna. Löftena alltså. Hur ska jag klara av en hel vigsel undrar jag.En till präst: Har du någonsin vigt någon som gråter sig igenom hela vigseln?En till präst skrev 2008-10-17 12:16:09 följande:
    Nej - visst är det vanligt att både män och kvinnor gråter lite grand just vid löftena och ringväxlingen, men det är sällan något problem. Man har några näsdukar i brudgummens ficka eller i tärnans väska och så står man ju vända mot altaret så det är ingen utom prästen som ser tårarna. Och vi tar verkligen inte illa upp - tvärtom!
  • MulleNuh
    Ok.. Jag får nog lägga en toarulle under min klänning.
    En till präst skrev 2008-10-17 12:24:26 följande:
    Nej - visst är det vanligt att både män och kvinnor gråter lite grand just vid löftena och ringväxlingen, men det är sällan något problem. Man har några näsdukar i brudgummens ficka eller i tärnans väska och så står man ju vända mot altaret så det är ingen utom prästen som ser tårarna. Och vi tar verkligen inte illa upp - tvärtom!
  • En till präst
    Idefixen skrev 2008-10-17 09:44:15 följande:
    Får en pensionerad präst fortsätta viga par? Eller behöver man nått slags tillstånd/behörighet då? Eller är de bara att leta nån annan präst?
    Präst är man hela livet, så man får viga och döpa och begrava så länge man kan och vill och orkar och någon vill att man ska göra det. Har Du en pensionerad präst i vänkretsen kan h*n utan problem viga er, om ni och h*n vill.
  • Fejs

Tror ni vår präst godkänner att vi har mikrofoner vid oss i kyrkan så vi hörs? antar att de inte direkt syns utan står på sidan bakom altaret...

• En till präst
    MulleNuh skrev 2008-10-17 12:25:14 följande:
    Ok.. Jag får nog lägga en toarulle under min klänning. En till präst skrev 2008-10-17 12:24:26 följande:
    Ett paket näsdukar räcker nog Även om man själv upplever det som att man gråter ett badkar fullt så funkar det rent fysiskt så i våra kroppar att man bara gråter en viss mängd.

Och tårar vid en vigsel är aldrig något att skämmas för - det ÄR speciellt att gifta sig, och att få ge och ta emot de här stora och viktiga löftena. Somliga gråter, andra inte.
    Ingen präst blir förvånad över varken det ena eller det andra.
  • MulleNuh

Nej så är det nog.
    Ohh va jag längtar..

En till präst skrev 2008-10-17 12:34:35 följande:

Ett paket näsdukar räcker nog Även om man själv upplever det som att man gråter ett badkar fullt så funkar det rent fysiskt så i våra kroppar att man bara gråter en viss mängd.Och tårar vid en vigsel är aldrig något att skämmas för - det ÄR speciellt att gifta sig, och att få ge och ta emot de här stora och viktiga löftena. Somliga gråter, andra inte. Ingen präst blir förvånad över varken det ena eller det andra.
  • En till präst
    Fejs skrev 2008-10-17 12:33:25 följande:
    Tror ni vår präst godkänner att vi har mikrofoner vid oss i kyrkan så vi hörs? antar att de inte direkt syns utan står på sidan bakom altaret...
    Jag har aldrig fått frågan och förstår inte riktigt varför ni skulle ha det. Ska ni säga så mycket?
    De flesta brudpar säger ju bara "ja" och sen löftena.

Är det en jättestor kyrka och massor av gäster så ni verkligen tror att ni inte kommer höras ändå?

Inte för att det direkt skulle vara något fel med en mick och nog skulle jag ordna det åt ett brudpar som önskade det, men jag förstår inte riktigt varför det skulle behövas.
  • gottelina

Min präst fick det inte lätt när vi kom till löftena. Jag bröt ihop fullständigt. Vi fick ta om 3 gånger och när det väl gick så gick det undan. Gästerna trodde jag skrattade för jag hulkade så att axlarna skakade.

MulleNuh skrev 2008-10-17 12:19:34 följande:
    En till präst: Har du någonsin vigt någon som gråter sig igenom hela vigseln?En till präst skrev 2008-10-17 12:16:09 följande:
Svar på tråden Fråga prästerna 5