• Kjell Präst

Fråga prästerna 5

Fortsätt fråga om den kyrkliga vigseln! Den senaste tråden hittar ni här:
    www.brollopstorget.se/Forum-1-12/m2915931.html

Redan här i trådstarten svarar jag på två av de vanligaste frågorna:
    1) Svenska kyrkans ritual för vigselgudstjänst har plats för tre psalmer. Om brudparet så önskar kan man dock välja att avstå från en och alltså bara ha två psalmer i vigselgudstjänsten.
    2) Brudöverlämning - dvs att brudens pappa överlämnar henne till brudgummen i kyrkan - är inte en svenskkyrklig tradition och det är därför oftast upp till varje enskild präst att säga ja eller nej till detta

• Svar på tråden Fråga prästerna 5
  • En till präst
    Piggelinlover skrev 2008-10-24 16:44:25 följande:
    Kjell Präst skrev 2008-10-23 19:07:53 följande:
    Hej..Gjorde precis som du skrev, och han tyckte att det var jättekul att jag ringde, och han kom tom ihåg mig...=)...Men tyvärr kunde han inte då han e bortrest då..=(....tråkigt...så nu e det bara att leta vidare...Ingen präst här inne som känner ngn som kan viga i Brunneby Kyrka 11 juli 2009....(helst kl 15 lr senare)...//Elin..
    Men Brunneby kyrka måste väl ha präster? När man bokar en vigsel finns det i alla fall i de församlingar jag jobbat i alltid ett "paket" - kyrka, musiker, vaktmästare och präst.
    Så den församlingen måste kunna ordna en präst åt er.
  • Piggelinlover

En till präst skrev 2008-10-25 00:50:44 följande:

Men Brunneby kyrka måste väl ha präster? När man bokar en vigsel finns det i alla fall i de församlingar jag jobbat i alltid ett "paket" - kyrka, musiker, vaktmästare och präst. Så den församlingen måste kunna ordna en präst åt er.
    Det e lite knivit med Brunneby...
    Den lugger utanför pastoraten som finns runtomkring, ägs av staten drivs av brunneby gård....
    Har hittills bara för tråkiga svar när jag ringt och hört mig för i olika församlingar....
    tex...."det ligger inte hos oss, du får ringa vidaare", " nej, vi är bara en präst på 3 kyrkor, så i daxläget kan vi inget säga, det är mkt under juli",
    En församling tyckte tom att jag skulle skippa Brunneby och ta en kyrka där man fick "hela paketet" det skulle bli billigare för alla...
    men vi vill så ju gärna ha Brunneby och vill ju helst inte byta....
    Vad gör man??
  • Burre Präst
    Piggelinlover skrev 2008-10-25 01:43:00 följande:
    En till präst skrev 2008-10-25 00:50:44 följande:Det e lite knivit med Brunneby...Den lugger utanför pastoraten som finns runtomkring, ägs av staten drivs av brunneby gård....Har hittills bara för tråkiga svar när jag ringt och hört mig för i olika församlingar....tex...."det ligger inte hos oss, du får ringa vidaare", " nej, vi är bara en präst på 3 kyrkor, så i daxläget kan vi inget säga, det är mkt under juli",En församling tyckte tom att jag skulle skippa Brunneby och ta en kyrka där man fick "hela paketet" det skulle bli billigare för alla...men vi vill så ju gärna ha Brunneby och vill ju helst inte byta....Vad gör man??
    Utanför pastoraten kan den inte ligga, ett pastorat omfattar ju ett visst geografiskt område, och så länge den ligger i Sverige så hör den till något pastorat. Däremot kan det vara så att den inte ägs av något pastorat och att man därmed inte räknar in den vid planering av gudstjänster. Plus det faktum att somliga präster också vill vara lediga i juli

Men om pastoraten inte kan eller vill hålla med präst då återstår bara att ringa runt till prästerna själva och se om någon vill ställa upp på sin fritid.
  • Kjell Präst
    Piggelinlover skrev 2008-10-24 16:44:25 följande:
    Kjell Präst skrev 2008-10-23 19:07:53 följande:
    Ingen präst här inne som känner ngn som kan viga i Brunneby Kyrka 11 juli 2009....(helst kl 15 lr senare)...//Elin..
    Lite långt bort från mig tyvärr, annars hade jag kommit
  • Duchess

Ett tips är att ringa till pastorsexpeditionen i det pastorat som Brunneby tillhör (för det måste tillhöra ett pastorat) och fråga om de har tips på några pensionerade präster i området. Kyrkan skulle inte klara sig utan sina emeriti (pensionerade) under sommaren

• Piggelinlover

Burre Präst skrev 2008-10-25 02:13:45 följande:

Utanför pastoraten kan den inte ligga, ett pastorat omfattar ju ett visst geografiskt område, och så länge den ligger i Sverige så hör den till något pastorat. Däremot kan det vara så att den inte ägs av något pastorat och att man därmed inte räknar in den vid planering av gudstjänster. Plus det faktum att somliga präster också vill vara lediga i juli Men om pastoraten inte kan eller vill hålla med präst då återstår bara att ringa runt till prästerna själva och se om någon vill ställa upp på sin fritid.
    "När det gäller Brunneby kyrka, hör den inte till vårt pastorat, utan är en fristående kyrka, som ägs av staten och sköts genom Brunneby gård.Det betyder att man själv får tillfråga valfri präst, komma överens med henne/honom om ersättning - eftersom det inte sker i en kyrka som drivs av Svenska Kyrkan eller någon av dess församlingar. Och likadant med kantorer: det ingår inte i våra kantorers tjänst att spela där. Om de gör det, sker det på fritiden och kan då ta betalt.Så är det. Det är en privatkyrka och då ligger det utanför vårt område."
    Detta var det svar jag fick när jag kontaktade en församling som ligger ca 2 km därifrån....eftersom jag fick fram att det var den som låg närmanst geografiskt sätt...
  • MiaAnd

Jag har förstått att man ska ha två psalmer, men hur många låtar kan man ha under en vigsel? Jag är medlem i en kör och vill att de ska sjunga under vigseln. Hur mycket finns det utrymme för utan att det blir för långt?

• Burre Präst
    MiaAnd skrev 2008-10-26 00:12:14 följande:
    Jag har förstått att man ska ha två psalmer, men hur många låtar kan man ha under en vigsel? Jag är medlem i en kör och vill att de ska sjunga under vigseln. Hur mycket finns det utrymme för utan att det blir för långt?
    Två eller tre stycken (om de inte är för långa) är det inga problem att ha med en vigsel tycker jag.
  • kiane

Jag och min sambo gifter oss i Juli 2009 i domkyrkan här i stan. Har en i släkten(min sambos styvbror) som vi vill ska viga oss och han har tackat ja. Vi är jätteglada, men han kommer för det första inte från samma stad som oss och så är han en frikyrklig präst(eller pastor som han nu kallar sig). Finns det ändå möjlighet att han kan viga oss i den kyrka vi har bokat? Vad är det som skiljer svenska kyrkan från frikyrkorna egentligen?

Svar på tråden Fråga prästerna 5