• Kjell Präst

Fråga prästerna 5

Fortsätt fråga om den kyrkliga vigseln! Den senaste tråden hittar ni här:
    www.brollopstorget.se/Forum-1-12/m2915931.html

Redan här i trådstarten svarar jag på två av de vanligaste frågorna:
    1) Svenska kyrkans ritual för vigselgudstjänst har plats för tre psalmer. Om brudparet så önskar kan man dock välja att avstå från en och alltså bara ha två psalmer i vigselgudstjänsten.
    2) Brudöverlämning - dvs att brudens pappa överlämnar henne till brudgummen i kyrkan - är inte en svenskkyrklig tradition och det är därför oftast upp till varje enskild präst att säga ja eller nej till detta

• Svar på tråden Fråga prästerna 5
  • MulleNuh

Jag har en fråga! Läste nyss i en annan tråd om detta med pussen!

Visst ger väl alla par varandra en första kyss som gifta i kyrkan? Och NÄR sker den? Efter att prästen förklarat dom som man och hustru?

• Kjell Präst
    MulleNuh skrev 2008-10-31 09:22:51 följande:
    Jag har en fråga! Läste nyss i en annan tråd om detta med pussen! Visst ger väl alla par varandra en första kyss som gifta i kyrkan? Och NÄR sker den? Efter att prästen förklarat dom som man och hustru?
    Det finns ingenting om någon kyss i vigselritualet. Enligt svensk tradition förväntas den äga rum på kyrktrappan efter vigseln. Prästen uppmanar normalt inte brudparet att kyssas utan räknar med att de redan kysst varandra både en och två gånger...
  • En till präst

Den där första kyssen som man och hustru inne i kyrkan kommer från amerikanska filmer, och har inga rötter i Sverige.
    I Sverige har "brudkyssen" av tradition ägt rum på kyrktrappan.
    Så om någon frågar mig är det detta jag rekomenderar.

Men eftersom en kyss inte är "stötande" eller motsäger den kristna tron på något sätt (snarare tvärtom) så ser jag inte heller något hinder för att brudparet kysser varandra efter att de blivit förklarade man och hustru.

Däremot skulle jag aldrig i livet säga något fånigt amerikaniserat "Nu går det bra att kyssa bruden" eller så.
    Det har väl paret gjort förut utan att be mig eller nån annan om lov .

• MulleNuh

haha nä inte borde det vara emot någon tro. Och inte är det speciellt stötande. Ja det beror ju kanske på HUR man pussas!

• MulleNuh

klart man har kysst varandra innan men aldrig som man och hustru!

Kjell Präst skrev 2008-10-31 10:32:46 följande:

Det finns ingenting om någon kyss i vigselritualet. Enligt svensk tradition förväntas den äga rum på kyrktrappan efter vigseln. Prästen uppmanar normalt inte brudparet att kyssas utan räknar med att de redan kysst varandra både en och två gånger...
  • Kjell Präst

Jag är i alla fall glad så länge det inte regleras i något vigselritual när brudparet får kyssa varandra

• MulleNuh

hur menar du?

Kjell Präst skrev 2008-10-31 10:44:34 följande:

Jag är i alla fall glad så länge det inte regleras i något vigselritual när brudparet får kyssa varandra
  • Ore

En till präst skrev 2008-10-31 10:37:01 följande:

Däremot skulle jag aldrig i livet säga något fånigt amerikaniserat "Nu går det bra att kyssa bruden" eller så.Det har väl paret gjort förut utan att be mig eller nån annan om lov .
    Vår präst sa det... Det var inget vi frågade om, men när vi gick igenom vigselceremonin någon vecka innan så sa hon att "här kan det ju vara trevligt med en liten kyss". Och när vi (såklart...) inte kom ihåg detta på vigseln så sa hon något om att "och det var nu ni får pussas" eller något sådant. Minns inte exakt... Men det var ju inget i stil med "yoy may now kiss the bride" som en del i ceremonin, som i USA. Men det blev väldigt bra ändå...
  • MulleNuh

alltså inte vill jag låta hård eller så, men om man som präst tycker att det är en dum och jobbig grej att ha på en vigsel och inte vill att det ska ske helst så KANSKE man tänka om lite?!
    Det är en PUSS som tar 3 sekunder. Det kan väl omöjligt vara något man som präst stör sig på?!?

Svar på tråden Fråga prästerna 5