• Kjell Präst

Fråga prästerna 5

Fortsätt fråga om den kyrkliga vigseln! Den senaste tråden hittar ni här:
    www.brollopstorget.se/Forum-1-12/m2915931.html

Redan här i trådstarten svarar jag på två av de vanligaste frågorna:
    1) Svenska kyrkans ritual för vigselgudstjänst har plats för tre psalmer. Om brudparet så önskar kan man dock välja att avstå från en och alltså bara ha två psalmer i vigselgudstjänsten.
    2) Brudöverlämning - dvs att brudens pappa överlämnar henne till brudgummen i kyrkan - är inte en svenskkyrklig tradition och det är därför oftast upp till varje enskild präst att säga ja eller nej till detta

• Svar på tråden Fråga prästerna 5
  • älskarlivet

Fast jag har också varit med om organister som inte kan spela det solisten ska sjunga och det har varit fruktansvärt pinsamt också..

Burre Präst skrev 2008-11-12 08:52:23 följande:

090704: Man väljer musik "i samråd" med musiker och präst. Oftast har vi från kyrkan inget att invända så länge till exempel texten inte är uppenbart olämplig eller motsäger det kristna budskapet. Men det är prästen och musikern som har sista ordet i frågan. Vi är i regel tillmötesgående, men i den kyrkliga vigseln gäller inte Bröllopstorgets vanliga mantra om att göra precis som man vill.Tänk dock på några saker:Det är inte säkert att man kan eller får spela musik på CD i vigseln. Jag själv tillåter det inte eftersom vigseln är en gudstjänst som händer här och nu.Musikern ska ha en rimlig chans att öva in musikstycken som önskas och det är inte alla musiker som har tid att repetera in nya musikstycken på kort varsel.Om en solist ska sjunga, se till att denne verkligen kan sjunga! Eller välj ett stycke som ni vet att h*n klarar av. Jag har hört åtskilliga ge sig på stycken man inte riktigt klarar av och då blir det bara pinsamt.Mitt råd är att börja med att be musikern tipsa om lämpliga stycken, h*n är ju proffs och kan väldigt mycket. Utnyttja den kunskapen.
  • Pippuri

En fråga angående det här med CD och att inte få spela under vigseln - hur ser det ut _innan_ vigseln? Jag skulle så gärna vilja att det spelades nånting fint under tiden som gästerna går in i kyrkan och väntar på att vigseln ska börja. Är det mer okej än att spela upp en CD under gudstjänsten?

• MulleNuh

Alltså som jag förstått det så är det inte så många kyrkor som har en cd-anläggning alls.

Pippuri skrev 2008-11-12 09:52:51 följande:
    En fråga angående det här med CD och att inte få spela under vigseln - hur ser det ut _innan_ vigseln? Jag skulle så gärna vilja att det spelades nånting fint under tiden som gästerna går in i kyrkan och väntar på att vigseln ska börja. Är det mer okej än att spela upp en CD under gudstjänsten?
  • Kjell Präst

Pippuri: Jag har aldrig varit med om det, men det låter väl inte orimligt - det blir lite "platt" med burkad musik under själva gudstjänsten (jag har alltså ett lite annorlunda argument än Burre) men innan vigseln börjar skulle man väl kunna tänka sig att spela CD-skiva. Dock inte som ingångsmusik!

MulleNuh: Jag har personligen aldrig träffat på en kyrka som INTE har CD-anläggning. Å andra sidan jobbar jag i Stockholm, kanske är det annorlunda i små kyrkor på landet

• allehanda

Jag jobbar i de där små och stora kyrkorna på landet och det är helt rätt vi har inte en cd spelare i någon av våra 5 kyrkor.Förresten så hade de på länsstyrelsen fått dåndimpen om vi hade velat placera apparaten fast i våra medeltida kyrkor!Här i min arbetsförsamling så är det musikerna som bestämmer om det får spelas inspelad musik, just av den anledningen att det är deras arbete som kommer i kläm.
    pippuri. det är faktiskt inte alls ovanligt att man kan få sin musiker till att spela "samlingsmusik" helt live!

• MulleNuh

Jo ja de jag har lyssnat med inkl vissa här hade det inte iaf..
    MEN dom visste iofs inte hur det skulle vara till sommaren då vi gängar oss.

Kjell Präst skrev 2008-11-12 15:51:29 följande:

Pippuri: Jag har aldrig varit med om det, men det låter väl inte orimligt - det blir lite "platt" med burkad musik under själva gudstjänsten (jag har alltså ett lite annorlunda argument än Burre) men innan vigseln börjar skulle man väl kunna tänka sig att spela CD-skiva. Dock inte som ingångsmusik!MulleNuh: Jag har personligen aldrig träffat på en kyrka som INTE har CD-anläggning. Å andra sidan jobbar jag i Stockholm, kanske är det annorlunda i små kyrkor på landet
  • MulleNuh

Men var det inte du som sa detta till mig en gång i tiden? Att det inte så ofta fanns..

Kjell Präst skrev 2008-11-12 15:51:29 följande:

Pippuri: Jag har aldrig varit med om det, men det låter väl inte orimligt - det blir lite "platt" med burkad musik under själva gudstjänsten (jag har alltså ett lite annorlunda argument än Burre) men innan vigseln börjar skulle man väl kunna tänka sig att spela CD-skiva. Dock inte som ingångsmusik!MulleNuh: Jag har personligen aldrig träffat på en kyrka som INTE har CD-anläggning. Å andra sidan jobbar jag i Stockholm, kanske är det annorlunda i små kyrkor på landet
  • Kjell Präst
    MulleNuh skrev 2008-11-12 17:57:51 följande:
    Men var det inte du som sa detta till mig en gång i tiden? Att det inte så ofta fanns..Kjell Präst skrev 2008-11-12 15:51:29 följande:
    Nej, det tror jag inte. Däremot har jag kanske sagt att det inte ALLTID finns. Dessutom kan det ju finnas anläggningar som är så dåliga att de inte är värda att användas.
    Hursomhelst är förstås levande musik alltid att föredra.
  • MulleNuh

Jo.. Jag har iaf pratat med en kille som verkar vara ansvarig för musiken i "vår" kyrka.. Han sa att där låter inte musiken alls lika fin med inspelat. Så jag tar honom på ordet. Men han tyckte vi skulle hitta noter till den sång vi ville ha och så skulle han sätta deras mest proffsiga "spelare" till vår vigsel.. Så det var ju snällt!

Kjell Präst skrev 2008-11-12 20:40:43 följande:

Nej, det tror jag inte. Däremot har jag kanske sagt att det inte ALLTID finns. Dessutom kan det ju finnas anläggningar som är så dåliga att de inte är värda att användas.Hursomhelst är förstås levande musik alltid att föredra.
  • Blivande präst

Jag har haft gudstjänst i kyrkor utan ljudanläggning eller enbart med teleslinga, så då funkar det definitivt inte med en CD-spelare... :)

Svar på tråden Fråga prästerna 5