• Kjell Präst

Fråga prästerna 5

Fortsätt fråga om den kyrkliga vigseln! Den senaste tråden hittar ni här:
    www.brollopstorget.se/Forum-1-12/m2915931.html

Redan här i trådstarten svarar jag på två av de vanligaste frågorna:
    1) Svenska kyrkans ritual för vigselgudstjänst har plats för tre psalmer. Om brudparet så önskar kan man dock välja att avstå från en och alltså bara ha två psalmer i vigselgudstjänsten.
    2) Brudöverlämning - dvs att brudens pappa överlämnar henne till brudgummen i kyrkan - är inte en svenskkyrklig tradition och det är därför oftast upp till varje enskild präst att säga ja eller nej till detta

• Svar på tråden Fråga prästerna 5
  • Kjell Präst

Jag tror inte att det har med ålder att göra - jag är född 1967 och är uppväxt med 1981 års översättning (vilket avslöjar att jag inte började gå i kyrkan förrän efter år 1981

• Heloise

nä vi hade en väldigt "gammal" präst hon föredrog säkert den äldre översättningen

• Vi2iJuli

Har bara hört den "nya" versionen på TV tror jag. :/
    Ändå är jag 25, sonen döptes i somras å då kördes den gamla versionen. Är det inte den folk kan mest utantill, kan det vara en anledning till att man kör den fortfarande?
    Vill nog också ha den gamla hederliga på vårat bröllop, det är ju den å alla andra är van vid att säga.

• Kjell Präst
    Vi2iJuli skrev 2008-11-14 12:59:04 följande:
    Är det inte den folk kan mest utantill, kan det vara en anledning till att man kör den fortfarande?
    Visst är det så. Det är också därför 98% av alla begravningar innehåller psalmerna "Blott en dag" och "Härlig är jorden". Folk kan inga andra Det innebär inte att vi därför ska ge upp, och alltid sjunga de psalmerna.
  • Wiggy

Många psalmer är så entoniga och tråkiga. Gud måste vrida sig i svårmod när han hör en del psalmer, jag menar ta den där "helig, helig, helig"... *GAH!* Härlig är jorden och Blott en dag har i alla fall en vacker melodi.

• MulleNuh

haha..

Wiggy skrev 2008-11-14 14:30:11 följande:
    Många psalmer är så entoniga och tråkiga. Gud måste vrida sig i svårmod när han hör en del psalmer, jag menar ta den där "helig, helig, helig"... *GAH!* Härlig är jorden och Blott en dag har i alla fall en vacker melodi.
  • Kjell Präst
    Wiggy skrev 2008-11-14 14:30:11 följande:
    Vet inte vilken du menar ("helig" ingår ju i en hel del psalmer, om man säger så) men visst finns det dåliga psalmer, precis som det finns massor av dålig "profan" musik. Men nog finns det fler bra psalmer bland psalmbokens ungefär 800 än just "Blott en dag" och "Härlig är jorden"
  • Duchess

Själv gillar jag melodin på psalm 74, "Du som gick före oss"

• Kjell Präst
    Duchess skrev 2008-11-14 16:26:49 följande:
    Själv gillar jag melodin på psalm 74, "Du som gick före oss"
    Som sagt, smaken är olika
  • Vill nu

Hade heller aldrig hört den nya "på riktigt" förrän för ca 3 år sedan... Är också enda gången. När jag konfirmerades för sisådär en 10 år sen, och när min yngsta bror konfirmerades för 4 år sen bads den gamla versionen. Ska jag vara ärlig trodde jag att den nya översättningen var "nyare" än från 1981!

Vi2iJuli skrev 2008-11-14 12:59:04 följande:
    Har bara hört den "nya" versionen på TV tror jag. :/Ändå är jag 25, sonen döptes i somras å då kördes den gamla versionen. Är det inte den folk kan mest utantill, kan det vara en anledning till att man kör den fortfarande?Vill nog också ha den gamla hederliga på vårat bröllop, det är ju den å alla andra är van vid att säga.
Svar på tråden Fråga prästerna 5