• Kjell Präst

Fråga prästerna 5

Fortsätt fråga om den kyrkliga vigseln! Den senaste tråden hittar ni här:
    www.brollopstorget.se/Forum-1-12/m2915931.html

Redan här i trådstarten svarar jag på två av de vanligaste frågorna:
    1) Svenska kyrkans ritual för vigselgudstjänst har plats för tre psalmer. Om brudparet så önskar kan man dock välja att avstå från en och alltså bara ha två psalmer i vigselgudstjänsten.
    2) Brudöverlämning - dvs att brudens pappa överlämnar henne till brudgummen i kyrkan - är inte en svenskkyrklig tradition och det är därför oftast upp till varje enskild präst att säga ja eller nej till detta

• Svar på tråden Fråga prästerna 5
  • Fairytales

Psalm 74 är min favoritpsalm men helt otänkbar på ett bröllop - "Du som gick före oss längst in i ångesten..."

• Kjell Präst

Vill nu skrev 2008-11-14 18:00:18 följande:

Hade heller aldrig hört den nya "på riktigt" förrän för ca 3 år sedan... Är också enda gången. När jag konfirmerades för sisådär en 10 år sen, och när min yngsta bror konfirmerades för 4 år sen bads den gamla versionen. Ska jag vara ärlig trodde jag att den nya översättningen var "nyare" än från 1981!
    Den första versionen kom 1981, sedan dess har några ord ändrats - men i stort är det samma översättning som gällt sedan dess.
  • Heloise

Jag skulle vilja fråga er präster ett par saker, men det har egentligen inte med bröllop att göra eller jo men inte med själva vigsel ceremonin.
    Kan jag fråga här eller vill ni hellre att jag inboxar? Jag är bara intresserad av att se hur just den Svenska kyrkan ser på detta.
    tack på förhand

• Jeez

Skriv frågan här så får du säkert några synpunkter från fler! Om det är av mer privat art, inboxa gärna.

• Kjell Präst
    Heloise skrev 2008-11-15 15:48:01 följande:
    Jag skulle vilja fråga er präster ett par saker, men det har egentligen inte med bröllop att göra eller jo men inte med själva vigsel ceremonin. Kan jag fråga här eller vill ni hellre att jag inboxar? Jag är bara intresserad av att se hur just den Svenska kyrkan ser på detta. tack på förhand
    Gör som du vill - jag svarar gärna både här och via inboxen
  • Evamarianna

Hej,
    vi ska gifta oss den 25 april, och kyrkan är bokad. När vi bokade kyrkan lade vi fram ett önskemål om en särskild präst, som vi tycker väldigt mycket om. Då fick vi reda på att vi inte kommer att få veta vilken präst som kommer att viga oss förrän tre veckor innan vigseln. Det låter väldigt sent, tycker vi. Vi skulle gärna vilja träffa prästen långt i förväg och prata igenom hur det kommer att vara under vigseln och kanske diskutera val av musik osv.

Vår fråga är: brukar det vara såhär, eller kan vi kontakta pastorsexpeditionen igen och be att få träffa prästen med lite längre framförhållning, utan att verka allt för framfusiga och "jobbiga"?

• Kjell Präst
    Evamarianna skrev 2008-11-15 17:04:59 följande:
    Hej,vi ska gifta oss den 25 april, och kyrkan är bokad. När vi bokade kyrkan lade vi fram ett önskemål om en särskild präst, som vi tycker väldigt mycket om. Då fick vi reda på att vi inte kommer att få veta vilken präst som kommer att viga oss förrän tre veckor innan vigseln. Det låter väldigt sent, tycker vi. Vi skulle gärna vilja träffa prästen långt i förväg och prata igenom hur det kommer att vara under vigseln och kanske diskutera val av musik osv. Vår fråga är: brukar det vara såhär, eller kan vi kontakta pastorsexpeditionen igen och be att få träffa prästen med lite längre framförhållning, utan att verka allt för framfusiga och "jobbiga"?
    Nog brukar man väl få veta vilken präst man ska ha tidigare är tre veckor före vigseln. Själv brukar jag kontakta brudparen ungefär en månad före vigseln (men jag vet att vissa präster ringer avsevärt senare än så). Men visst kan ni väl prova igen med expeditionen, försöka duger. Men det kan ju hända (fast det låter mysko)att de inte har bättre framförhållning än så.
  • MulleNuh

Ja detta är jag lite nervig för!!! Man har ju vigselsamtal ett par veckor innan vigseln, men vi ska gifta oss 100 mil bort.. Kommer bara vara där ca 4 månader innan och sen är det bara dagen innan vigseln. Kommer det bli svårt att få ett sådant samtal då?? Eller går det ibland att ha det så pass tidigt som 4 månader i förväg??

• Kjell Präst
    MulleNuh skrev 2008-11-15 17:27:50 följande:
    Ja detta är jag lite nervig för!!! Man har ju vigselsamtal ett par veckor innan vigseln, men vi ska gifta oss 100 mil bort.. Kommer bara vara där ca 4 månader innan och sen är det bara dagen innan vigseln. Kommer det bli svårt att få ett sådant samtal då?? Eller går det ibland att ha det så pass tidigt som 4 månader i förväg??
    Jag har aldrig hört talas om att man har samtal så tidigt som fyra månader före vigseln, det är inte ens säkert att man vet vilken präst som tjänstgör då. Men detta kan säkert variera. I värsta fall kan man ju ta samtalet på telefon men det är rätt värdelöst. Kanske en första kontakt per telefon och sedan eventuellt en träff dagen före vigseln (om prästen har möjlighet)?
Svar på tråden Fråga prästerna 5