• Kjell Präst

Fråga prästerna 5

Fortsätt fråga om den kyrkliga vigseln! Den senaste tråden hittar ni här:
    www.brollopstorget.se/Forum-1-12/m2915931.html

Redan här i trådstarten svarar jag på två av de vanligaste frågorna:
    1) Svenska kyrkans ritual för vigselgudstjänst har plats för tre psalmer. Om brudparet så önskar kan man dock välja att avstå från en och alltså bara ha två psalmer i vigselgudstjänsten.
    2) Brudöverlämning - dvs att brudens pappa överlämnar henne till brudgummen i kyrkan - är inte en svenskkyrklig tradition och det är därför oftast upp till varje enskild präst att säga ja eller nej till detta

• Svar på tråden Fråga prästerna 5
  • MulleNuh

Joo det var ju en idé faktiskt.. Ja vi får se hur dom gör där uppe.. Kanske inte har så värst många präster som jobbar ens..

Kjell Präst skrev 2008-11-15 17:31:48 följande:

Jag har aldrig hört talas om att man har samtal så tidigt som fyra månader före vigseln, det är inte ens säkert att man vet vilken präst som tjänstgör då. Men detta kan säkert variera. I värsta fall kan man ju ta samtalet på telefon men det är rätt värdelöst. Kanske en första kontakt per telefon och sedan eventuellt en träff dagen före vigseln (om prästen har möjlighet)?
  • Heloise
    Jeez skrev 2008-11-15 16:39:34 följande:
    Skriv frågan här så får du säkert några synpunkter från fler! Om det är av mer privat art, inboxa gärna.
    [/citat]
    Jeez skrev 2008-11-15 16:39:34 följande:
    [citat]
    Skriv frågan här så får du säkert några synpunkter från fler! Om det är av mer privat art, inboxa gärna.
    Det är så här att jag har en kompis i USA och vi har väldigt olika syn på saker och ting; just nu får jag verkligen kämpa för att försöka förstå hennes övertyglser när det gäller både propsition 8 och Preidentvalet. Hon är väldigt konservativ och djupt religiös( nu hör det ju till saken att hon är en jättegullig smart och supertrevlig tjej så det är därför jag försöker förstå hennes "point of view" även om jag aldrig kommer att hålla med henne).
    Hon menar att det går emot hennes tro att stödja äktenskap mellan homosexuella. Som jag har förstått det så gäller väl samma sak i USA som här, att homosexuella har rätt att gifta sig borgligt men inte kyrkligt.
    Rimligtvis borde det ju inte det ha något med hennes tro att göra eftersom de inte gifter sig i kyrkan.
    Hon menar att det står i biblen att det är en synd, vilket det säkerligen gör( måste erkänna att jag läst bibeln men glömt mkt)men det står väl väldigt mkt i bibeln som inte tillämpas; jag kommer ihåg att jag läste i gamla testamentet regler för hur män respektiv kvinnor skulle leva under de dagar kvinnan har mens och det efterföljs väl inte in i detalj i vanliga kristna hem. Det kanske är ett väldigt dåligt exempel men vad jag menar är att det känns väldigt subjektivt att använda "det står i bibeln" som referens när man inte bryr sig om andra saker som står. Jag menar inte att generalisera och dra all över en kam, och jag vet också att det är skillnad på Amerikanska kyrkor och Svenska kyrkan.
    Vart står Svenska kyrkan i den här debatten, jag förstår att det är delade åsikter men rent generellt.
    Vad jag har svårt att förstå är hur vissa"synder" anses förlegade medans andra inte gör det. Vem bestämmer det? Vem har företräde att tolka bibeln.
    Det är säkerligen en väldigt dum fråga men det är sådant som håller mig vaken om nätterna.

Jag tycker att det är väldigt noga och separera kyrka och stat; så då borde ju inte människor kunna åberopa "tro" när de argumenterar emot partnerskap eller? Eftersom de då vill förbjuda ngt baserat på religiösa grunder; lagarna ska väl inte påverkas av religion.
    Men detta gör även att jag inte anser att "staten skall tvinga Kyrkan att genomföra homosexualla vigslar", jag hoppas att Svenska kyrkan kommer att tillåta det men staten skall inte stifta lagar om det, separationen mellan kyrka och stat skall verka åt bägge hållen, det är iaf min personliga åsikt.
    Jag hoppas att jag inte verkar allt för korkad men jag tycker att det är viktigt att försöka förstå henne även om jag som sagt var aldrig kommer att kunna hålla med henne.
  • Kjell Präst

Heloise: Alls ingen korkad eller dum fråga, den debatten pågår som bäst(värst) i SvK just nu - och problemet är just att det inte tycks gå att nå konsensus kring denna fråga (minns att ett antal -korkade - präster fortfarande inte accepterar kvinnliga präster femtio år efter att beslutet om prästvigning av kvinnor togs). Ofta är det bibelställen man hänvisar till när man menar att homosexualitet är synd. Det finns ett par-tre stycken som kan tolkas på det sättet - men inget av dem är glasklart.
    Oavsett kyrkans skijande från staten är det alltså tro man hävdar som skäl när man vill hindra homosexuella kyrkovigslar.

För min egen del är jag absolut övertygad om att Gud inte skiljer på homo - och heterosexuell kärlek . Jag skulle gärna både välsigna och viga homosexuella. Jag är av åsikten att SvK inte frivilligt ska avsäga sig vigselrätten, men kanske är det enda chansen att komma ur detta dilemma.

Precis som du skriver har samhället förändrats rejält sedan Bibeln skrevs, och många av de gamla reglerna tillämpas inte längre. Vi stenar inte våra fiender till exempel. Självklart bör all kärlek mellan två jämbördiga människor jämställas.

• Heloise

Tack så hemskt mkt för svaret kjell präst: när du säger frivilligt avsäga sig vigselrätten så innebär det att alla vigslar blir borgliga och sedan kan man få en kyrkilig välsignelse?
    Är det inte flera länder som anv sig av det; dvs först borglig vigsel sedan en kyrklig välsignelse?

• Kjell Präst
    Heloise skrev 2008-11-15 18:25:32 följande:
    Tack så hemskt mkt för svaret kjell präst: när du säger frivilligt avsäga sig vigselrätten så innebär det att alla vigslar blir borgliga och sedan kan man få en kyrkilig välsignelse? Är det inte flera länder som anv sig av det; dvs först borglig vigsel sedan en kyrklig välsignelse?
    Ja, och jo
  • GrisRosa

fundering... vi bollar lite med tanken om bröllop. Ett litet dvs ca 15pers är helt ok för mig. Men hur blir det egentligen i kyrkan!??!?! gästerna fyller ju knappt två bänkrader. Kan det inte kännas tomt.. speciellt vid in- o utgång!?!?

hur har ni som präst(er) upplevt "små" bröllop?

• Goaste

Hej!
    Jag undrar hur präster, kantorer osv ser på annan musik att ha som in- och utmarsh än de "vanliga" klassiska? Jag har hittat en väldigt fin melodi, ledmotivet till "Forrest Gump", som jag skulle vilja ha som inmarsh. Eftersom det är ca 9 månader till bröllopet så har vi inte kunnat ta upp frågan med präst och kantor och liknande.
    Mvh!

• En till präst
    GrisRosa skrev 2008-11-15 23:14:35 följande:
    fundering... vi bollar lite med tanken om bröllop. Ett litet dvs ca 15pers är helt ok för mig. Men hur blir det egentligen i kyrkan!??!?! gästerna fyller ju knappt två bänkrader. Kan det inte kännas tomt.. speciellt vid in- o utgång!?!?hur har ni som präst(er) upplevt "små" bröllop?
    Det beror ju väldigt mycket på hur kyrkan ser ut. Är kyrkan JÄTTESTOR kan man lösa det med att gästerna inte sitter i bänkarna utan uppe i koret. Då skapar man ett "rum i rummet" och det känns istället väldigt intimt.

Jag har aldrig tyckt att det kännts konstigt med mindre vigslar. Det är bara annorlunda. Det blir ofta "närmare" på alla sätt och kan vara väldigt fint.
  • Kjell Präst

GrisRosa: Precis som "En till präst" så har jag erfarenheten att kyrkan inte alls känns tom och ödslig om man placerar gästerna -om inte i koret så i alla fall i de främsta bänkarna. Vid intåget BEHÖVER man ju inte tåga uppför hela altargången om man inte vill, kanse finns en sidogång eller man kan starta i mitten av kyrkan - om man tycker det känns konstigt att tåga förbi tomma bänkrader, alltså.

Goaste: Det är ganska vanligt med ovanlig musik Gränserna sätts egentligen bara på två ställen: Vad organisten vill och kan spela samt vad som är lämpligt i ett kyrkorum.

• capu

Hej!
    Såg att detta stod på stockholmstads hemsida:

Du som tillhör Svenska kyrkan har rätt att gifta dig i den församling som du eller din blivande make/maka tillhör. I regel kan ni även - mot en avgift - gifta er i en annan församling.

Vi kommer inte att gifta oss i vår församling, vad kostar det då att vara någon annanstans?

Svar på tråden Fråga prästerna 5