• Kjell Präst

Fråga prästerna 5

Fortsätt fråga om den kyrkliga vigseln! Den senaste tråden hittar ni här:
    www.brollopstorget.se/Forum-1-12/m2915931.html

Redan här i trådstarten svarar jag på två av de vanligaste frågorna:
    1) Svenska kyrkans ritual för vigselgudstjänst har plats för tre psalmer. Om brudparet så önskar kan man dock välja att avstå från en och alltså bara ha två psalmer i vigselgudstjänsten.
    2) Brudöverlämning - dvs att brudens pappa överlämnar henne till brudgummen i kyrkan - är inte en svenskkyrklig tradition och det är därför oftast upp till varje enskild präst att säga ja eller nej till detta

• Svar på tråden Fråga prästerna 5
  • LadyLuck

Nej församlingen har inget uttalat förbud. När vi pratade med kyrkan om detta tidigare så var svaret " att dom aldrig sagt nej förut..." men det var ju varken ett ja eller nej svar. Okidoki men då vet jag ang präster och församling o så, tack för hjälpen. Ok du tillhör Sthlms stift men vilken församling? Eller vi säger såhär - norr elller söder om stan eller city? Vi ska vigas söder om Sthlm. ca 3 mil söder om söder :)

• Duchess

Men är det inte just Caroline Krook som gått ut och avrått prästerna i stiftet från att tillåta brudöverlämning? Jag trodde att Stockholms stift var ett av de stift där rekommendationen emot var tydlig...

Kjell Präst skrev 2008-10-31 15:14:46 följande:

Visst kan ni ta en annan präst, behöver ju inte vara från något annat stift, räcker med en annan församling. Normalt har församlingen ingenting emot att man tar med egen präst. Möjligen kan det bli kompicerat om ni ska vigas i en församling som har ett uttalat "förbud" mot brudöverlämning - kanske man då bråkar...men jag tror faktiskt inte det.Men nu kan i alla fall ingen misstänka mig för att försöka bli er vigselpräst - eftersom jag inte tillåter brudöverlämning
  • LadyLuck

Det visste jag ej. Kankse är det mer ett råd från henne än "en order". Om du förstår mig rätt. Vi får se vad dom säger. I värsta fall får vi byta präst, kyrka, församling o stift. Allt går att ordna ! :)

• Duchess

Jag bor inte i Stockholms stift själv, så jag är osäker på hur rekommendationerna ser ut. Det går säkert att hitta nån präst som tillåter brudöverlämning. Men varför är det just den detaljen du vill ha med dig från den brittiska traditionen?

LadyLuck skrev 2008-10-31 15:35:24 följande:
    Det visste jag ej. Kankse är det mer ett råd från henne än "en order". Om du förstår mig rätt. Vi får se vad dom säger. I värsta fall får vi byta präst, kyrka, församling o stift. Allt går att ordna ! :)
  • LadyLuck

Jag älskar min pappa så oerhört mycket o han o jag har varit igenom så mycket ihop och det här är det allra finaste jag kan tänka mig mellan en dotter o en far. Jag ser det inget som helst om makt eller att äga. Det är den finaste, vänaste handling jag kan tänka mig mellan dotter o far. har inget med amerikansk tv att göra. Jag vill inte ha några arga mail eller svar. Jag vill göra detta för att vi, min blivande, jag o min far tycker att detta är mycket vackert. Min blivande o min far är mkt goda vänner. Tack

• Kjell Präst
    Duchess skrev 2008-10-31 15:32:06 följande:
    Men är det inte just Caroline Krook som gått ut och avrått prästerna i stiftet från att tillåta brudöverlämning? Jag trodde att Stockholms stift var ett av de stift där rekommendationen emot var tydlig...Kjell Präst skrev 2008-10-31 15:14:46 följande:
    Jo, biskop Caroline avråder från brudöverlämning - men det är ju så att det biskopen säger bara är rekommendationer, inte order. Hon kan alltså (tyvärr)inte förbjuda samtliga präster att säga nej till brudöverlämning - vilket lägger all press på den enskilda/e prästen.
  • MulleNuh

haha tror folk det??
    Ragga vigslar! Det var kul!

Kjell Präst skrev 2008-10-31 14:57:46 följande:

Jag jobbar i Stockholms stift, men vill inte närmare gå in på vilken församling eller kyrka ( men det är den bästa i Stockholm ). Det har förekommit misstankar om att vi präster är här på BT för att "ragga vigslar" och ta betalt för det, och därför vill jag inte lämna ut uppgifter så att någon kan misstänka mig för att försöka få folk att anlita mig.
  • Kjell Präst
    MulleNuh skrev 2008-10-31 16:16:31 följande:
    haha tror folk det?? Kjell Präst skrev 2008-10-31 14:57:46 följande:
    Jäpp!
  • Pidis

Hej
    Vi träffade en underbar präst som tillhör en annan församling än den vi ska gifta oss i.
    Vi frågade om hon ville viga oss och det vill hon gärna. MEN honn är inte i tjänst den dagen vi ska vigas. SÅ hon sa att hon inte får göra det då.
    Om vi vill ha henne, måste vi betala då???

• Kjell Präst
    Pidis skrev 2008-11-03 08:54:42 följande:
    HejVi träffade en underbar präst som tillhör en annan församling än den vi ska gifta oss i.Vi frågade om hon ville viga oss och det vill hon gärna. MEN honn är inte i tjänst den dagen vi ska vigas. SÅ hon sa att hon inte får göra det då.Om vi vill ha henne, måste vi betala då???
    Alltså, hon FÅR göra det, men inte i sin tjänst. Hon måste alltså göra det på sin fritid. Hon har inte rätt att ta betalt för att genomgöra vigseln, ska hon medverka måste hon göra det gratis - och det är kanske det hon inte vill?
Svar på tråden Fråga prästerna 5