• Kjell Präst

Fråga prästerna 5

Fortsätt fråga om den kyrkliga vigseln! Den senaste tråden hittar ni här:
    www.brollopstorget.se/Forum-1-12/m2915931.html

Redan här i trådstarten svarar jag på två av de vanligaste frågorna:
    1) Svenska kyrkans ritual för vigselgudstjänst har plats för tre psalmer. Om brudparet så önskar kan man dock välja att avstå från en och alltså bara ha två psalmer i vigselgudstjänsten.
    2) Brudöverlämning - dvs att brudens pappa överlämnar henne till brudgummen i kyrkan - är inte en svenskkyrklig tradition och det är därför oftast upp till varje enskild präst att säga ja eller nej till detta

• Svar på tråden Fråga prästerna 5
  • GrisRosa

hej!
    en till fråga ang präst fr annat stift.
    Planerar vigsel i sept nästa år och tänkte kontakta min gamla konf.präst.(i sthlm) Men hur "sent ute" kan man vara!? Vill ju inte att han ska vara uppbokad för annat men vi är inte riktigt hundra på datumet än...
    finns det nå generellt schema upplägg som man går efter?! tex att arbetsschemat läggs halvårsvis elelr nåt?!!?

• Jeez

GrisRosa, jag tror att de flesta har tre perioder man schemalägger, sept-januari, januari-juni och så juni-aug (dvs soomrarna). Med lite överlappning ungefär så. Där jag jobbar är vi uppe i vårplaneringen, både vad gäller speciella gudstjänster och andra happenings och schemaläggningen.

Om ni vill ha en speciell präst till sommaren så är det nog troligt att denne inte alls är schemalagd ännu och inte heller kan veta eller lova något förrän till våren. Om det gäller våren så är det nog bäst att kolla upp genast. Beroende på omständigheter kan man som präst ju önska en viss helg ledig så det är ju oavsett bra att höra av sig tidigt. Och vill man ha en särskild präst så kan det vara bra att utgå från det och vara flexibel med övrigt, tex datum och plats. Man får helt enkelt sätta nån slags prioriteringsordning på det hela.

• agtiwi

Hej! En fråga angående kyrkor. Vi bor i en liten by på landet och tillhör därför en kyrka ca 2 mil från närmsta "stad". Festen kommer vi hålla i denna "stad". Nu har vi börjat fundera kring det här med kyrkan och insett att det vore bättre att boka en kyrka i närheten av festlokalen för att gästerna ska behöva flacka och fara runt halva närke. Så frågan är då om vi kan välja en annan kyrka i vår hemkommun än den som vi egentligen "tillhör" utan att det kostar något?

• älskarlivet

Ni kan välja vilken kyrka som helst utan att det kostar er något - församlingarna clearar det mellan sig..

agtiwi skrev 2008-11-11 10:15:32 följande:
    Hej! En fråga angående kyrkor. Vi bor i en liten by på landet och tillhör därför en kyrka ca 2 mil från närmsta "stad". Festen kommer vi hålla i denna "stad". Nu har vi börjat fundera kring det här med kyrkan och insett att det vore bättre att boka en kyrka i närheten av festlokalen för att gästerna ska behöva flacka och fara runt halva närke. Så frågan är då om vi kan välja en annan kyrka i vår hemkommun än den som vi egentligen "tillhör" utan att det kostar något?
  • GrisRosa

*hrm* hoppas alla fatta att jag mena OK inte ko, hihihi

• 090704

Hej! jag undrar om man får välja vilken solo sång som helst? eller har ni vissa restrektioner om vad som är lämpligt?

• Burre Präst

090704: Man väljer musik "i samråd" med musiker och präst. Oftast har vi från kyrkan inget att invända så länge till exempel texten inte är uppenbart olämplig eller motsäger det kristna budskapet. Men det är prästen och musikern som har sista ordet i frågan. Vi är i regel tillmötesgående, men i den kyrkliga vigseln gäller inte Bröllopstorgets vanliga mantra om att göra precis som man vill.

Tänk dock på några saker:

Det är inte säkert att man kan eller får spela musik på CD i vigseln. Jag själv tillåter det inte eftersom vigseln är en gudstjänst som händer här och nu.

Musikern ska ha en rimlig chans att öva in musikstycken som önskas och det är inte alla musiker som har tid att repetera in nya musikstycken på kort varsel.

Om en solist ska sjunga, se till att denne verkligen kan sjunga! Eller välj ett stycke som ni vet att h*n klarar av. Jag har hört åtskilliga ge sig på stycken man inte riktigt klarar av och då blir det bara pinsamt.

Mitt råd är att börja med att be musikern tipsa om lämpliga stycken, h*n är ju proffs och kan väldigt mycket. Utnyttja den kunskapen.

Svar på tråden Fråga prästerna 5