Inlägg från: LadyLuck |Visa alla inlägg
  • LadyLuck

Fråga prästerna 5

Hej! Kan man vigas på en vardag i svenska kyrkan eller är det vigsel bara på vissa dagar?? Mycket tacksam för svar

• LadyLuck

Hej, tack för ditt fina svar! Jag ringde just "vår" kyrka o talade med vaktmästaren och han trodde det gick bra! Och du med, härligt! Vi har bokat kyrkan till 15 aug men tyvärr så har tärnans kusin oxå bokat 15 aug så nu letar vi alt datum och för oss spelar det inte lika stor roll vilket datum. Kan ju rentutav vara skönare med en vardag, toppen!! Tack! Vilket kyrka är du präst i?

• LadyLuck

Oki :) Det är i Sthlms stift vi ska viga oss. När jag ändå har dig på tråden....brudöverlämning...(Jag är halvbrittiska o vill ta med mig lite av min kultur - så det handlar inte om ngn amerikansk film) Om prästen säger nej kan vi då ta in en annan präst från ett annat stift? Kan kyrkan vi ska viga oss säga nej till att vi tar in en annan präst som acepterar brudöverlämning? Tack

• LadyLuck

Nej församlingen har inget uttalat förbud. När vi pratade med kyrkan om detta tidigare så var svaret " att dom aldrig sagt nej förut..." men det var ju varken ett ja eller nej svar. Okidoki men då vet jag ang präster och församling o så, tack för hjälpen. Ok du tillhör Sthlms stift men vilken församling? Eller vi säger såhär - norr elller söder om stan eller city? Vi ska vigas söder om Sthlm. ca 3 mil söder om söder :)

• LadyLuck

Det visste jag ej. Kankse är det mer ett råd från henne än "en order". Om du förstår mig rätt. Vi får se vad dom säger. I värsta fall får vi byta präst, kyrka, församling o stift. Allt går att ordna ! :)

• LadyLuck

Jag älskar min pappa så oerhört mycket o han o jag har varit igenom så mycket ihop och det här är det allra finaste jag kan tänka mig mellan en dotter o en far. Jag ser det inget som helst om makt eller att äga. Det är den finaste, vänaste handling jag kan tänka mig mellan dotter o far. har inget med amerikansk tv att göra. Jag vill inte ha några arga mail eller svar. Jag vill göra detta för att vi, min blivande, jag o min far tycker att detta är mycket vackert. Min blivande o min far är mkt goda vänner. Tack

Svar på tråden Fråga prästerna 5