Inlägg från: Vill nu |Visa alla inlägg
  • Vill nu

Fråga prästerna 5

Vilken superbra tråd!!! Stort tack till prästerna!!!

Vi kommer att ha en pensionerad präst (hon döpte vår dotter förra året), från vår hemförsamling, på vårt bröllop, och har förstått här på BT att prästen inte får ta betalt för det...
    Hur gör man då, för v i känner att det känns konstigt att inte ge henne någon sorts ersättning/uppskattning, för att hon ställer upp med sin fritid, trots att vi inte känner varandra privat?!

• Vill nu
    Wiimii skrev 2008-11-13 20:34:18 följande:
    Hej.Apropå Fader Vår, får man själv välja den gamla eller nya?
    Undrar jag med! Tycker den gamla är så mycket finare!
  • Vill nu

Ha ha ha, ja, då är jag nog mossig! Tycker den gamla låter så mycket högtidligare, och språket flyter finare...

Kjell Präst skrev 2008-11-13 21:15:44 följande:

Ja, det går säkert bra att välja. Själv använder jag aldrig den gamla frivilligt, men om brudpar/dopfamilj/begravningsfolk vill använda den mossiga så är det okay
  • Vill nu

Ja, det är ju oxå bra! Men jag ahr ju hört den nya, så då förstår jag väl den gamla! Nä, förstår din tanke, och det är säkert mer en vanesak också. Den man hört mest är den "riktiga" på något vis!

Kjell Präst skrev 2008-11-13 21:36:21 följande:

Vill nu skrev 2008-11-13 21:17:29 följande:
    Fast jag vill inte ha högtidlighet i bönerna, jag vill förstå vad jag ber om...
  • Vill nu

Hade heller aldrig hört den nya "på riktigt" förrän för ca 3 år sedan... Är också enda gången. När jag konfirmerades för sisådär en 10 år sen, och när min yngsta bror konfirmerades för 4 år sen bads den gamla versionen. Ska jag vara ärlig trodde jag att den nya översättningen var "nyare" än från 1981!

Vi2iJuli skrev 2008-11-14 12:59:04 följande:
    Har bara hört den "nya" versionen på TV tror jag. :/Ändå är jag 25, sonen döptes i somras å då kördes den gamla versionen. Är det inte den folk kan mest utantill, kan det vara en anledning till att man kör den fortfarande?Vill nog också ha den gamla hederliga på vårat bröllop, det är ju den å alla andra är van vid att säga.
Svar på tråden Fråga prästerna 5