Inlägg från: Piggelinlover |Visa alla inlägg
  • Piggelinlover

Fråga prästerna 5

Jag måste be om ett råd...
    det är så att jag försöker få tag på den präst som döpt mig (för 24 år sedan)och har nu äntligen lyckats hitta ett nummer till honom(hans fru handlade skor av min mamma som då talade om att vi skulle gifta oss och då tyckte hon att det skulle vara trevligt om hennes man ville viga oss).

Nu till mig fråga...
    Vad ska jag säga när jag ringer?
    Hur ska jag börja för att inte röra ihop det??
    Hur ställer jag frågan om ev arvode? Det är så att han jobbar för att annat stift och kommer (om han går med på det) viga oss när han e ledig..

• Piggelinlover

Kjell Präst skrev 2008-10-23 19:07:53 följande:

Börja med att presentera dig, berätta att han döpt dig och fråga om han har lust att viga er. Svårare än så behöver det inte vara. Något arvode ska prästen inte ha, han väljer själv om han vill göra detta eller inte och vi har inte rätt att sälja kyrkliga tjänster. Däremot kan du ju erbjuda dig att betala eventuella resekostnader.
    Hej..
    Gjorde precis som du skrev, och han tyckte att det var jättekul att jag ringde, och han kom tom ihåg mig...=)...
    Men tyvärr kunde han inte då han e bortrest då..=(....tråkigt...
    så nu e det bara att leta vidare...

Ingen präst här inne som känner ngn som kan viga i Brunneby Kyrka 11 juli 2009....(helst kl 15 lr senare)...//Elin..
  • Piggelinlover

En till präst skrev 2008-10-25 00:50:44 följande:

Men Brunneby kyrka måste väl ha präster? När man bokar en vigsel finns det i alla fall i de församlingar jag jobbat i alltid ett "paket" - kyrka, musiker, vaktmästare och präst. Så den församlingen måste kunna ordna en präst åt er.
    Det e lite knivit med Brunneby...
    Den lugger utanför pastoraten som finns runtomkring, ägs av staten drivs av brunneby gård....
    Har hittills bara för tråkiga svar när jag ringt och hört mig för i olika församlingar....
    tex...."det ligger inte hos oss, du får ringa vidaare", " nej, vi är bara en präst på 3 kyrkor, så i daxläget kan vi inget säga, det är mkt under juli",
    En församling tyckte tom att jag skulle skippa Brunneby och ta en kyrka där man fick "hela paketet" det skulle bli billigare för alla...
    men vi vill så ju gärna ha Brunneby och vill ju helst inte byta....
    Vad gör man??
  • Piggelinlover

Burre Präst skrev 2008-10-25 02:13:45 följande:

Utanför pastoraten kan den inte ligga, ett pastorat omfattar ju ett visst geografiskt område, och så länge den ligger i Sverige så hör den till något pastorat. Däremot kan det vara så att den inte ägs av något pastorat och att man därmed inte räknar in den vid planering av gudstjänster. Plus det faktum att somliga präster också vill vara lediga i juli Men om pastoraten inte kan eller vill hålla med präst då återstår bara att ringa runt till prästerna själva och se om någon vill ställa upp på sin fritid.
    "När det gäller Brunneby kyrka, hör den inte till vårt pastorat, utan är en fristående kyrka, som ägs av staten och sköts genom Brunneby gård.Det betyder att man själv får tillfråga valfri präst, komma överens med henne/honom om ersättning - eftersom det inte sker i en kyrka som drivs av Svenska Kyrkan eller någon av dess församlingar. Och likadant med kantorer: det ingår inte i våra kantorers tjänst att spela där. Om de gör det, sker det på fritiden och kan då ta betalt.Så är det. Det är en privatkyrka och då ligger det utanför vårt område."
    Detta var det svar jag fick när jag kontaktade en församling som ligger ca 2 km därifrån....eftersom jag fick fram att det var den som låg närmanst geografiskt sätt...
  • Piggelinlover

har redan frågat om det finns några pensionerade, och hittills har jag inte fått ngt svar, lr ngt telefonnummer att ringa...

• Piggelinlover

Burre Präst skrev 2008-10-27 11:58:49 följande:

Var ligger detta Brunneby? Om det är utanför Borensberg så är det väl inte så farligt långt från Linköping, där det bör finnas gott om pensionerade präster. Bor du själv långt från Brunneby? Annars kan du ju fråga i ditt hempastorat om någon präst där kan tänka sig att viga er i Brunneby.
    Det ligger ca 2 km från borensberg, den texten jag la in om att det inte tillhör deras pastorat(så skrev iaf Kyrkoherden där till mig)
    Jag bor ca 2 mil från Brunneby och jag har frågat den församlingen som jag tillgör nu om det finns ngn präst att tillgå, men fick bara svarat NEJ...sedan frågade jag om pensionerad präst, och då svarade hon i receptionen att de inte kunde ge ut numret till dem....
    har tom frågar den församling jag e uppvuxen i då jag känner flera av dem, men de har bara 1 präst över sommaren och bara 1 präst som de har som är pensionrad och som brukar kunna ställa upp, dock ej vårt datum...
    Suck, känns som om vi måste byta datum...
Svar på tråden Fråga prästerna 5