• Kjell Präst

Fråga prästerna 5

Fortsätt fråga om den kyrkliga vigseln! Den senaste tråden hittar ni här:
    www.brollopstorget.se/Forum-1-12/m2915931.html

Redan här i trådstarten svarar jag på två av de vanligaste frågorna:
    1) Svenska kyrkans ritual för vigselgudstjänst har plats för tre psalmer. Om brudparet så önskar kan man dock välja att avstå från en och alltså bara ha två psalmer i vigselgudstjänsten.
    2) Brudöverlämning - dvs att brudens pappa överlämnar henne till brudgummen i kyrkan - är inte en svenskkyrklig tradition och det är därför oftast upp till varje enskild präst att säga ja eller nej till detta

• Svar på tråden Fråga prästerna 5
  • fjutjur brajd
    MilosMamma skrev 2008-09-28 17:57:00 följande:
    Vi gifter oss inte för att få gifta oss i en kyrka, men det var valet vi gjorde nu, men allt ska ju klaffa med.Inte sjutton blir den här bra med en vek solist när den ska vara på det här sättet heller... www.youtube.com/watchMen som sagt, ja ska ringa dom o höra vad som sägs.
    Ett tips för att höra hur det kan låta när andra (mer eller mindre duktiga) sjunger låten är att söka på "the outfield your love cover" på youtube. Då får du upp en massa videor... Kanske du på så sätt kan få en uppfattning om ifall du kan tänkas nöja dig med att någon annan än originalet sjunger...
  • MilosMamma

Då har ja en fråga till.
    FÅr man välja präst? Vi hade en sådan fantastiskt, fumlig, virrig men väldigt rolig präst när våran son döptes i Januari, nu döptes våran sonm i en kyrka utanför stan och prästen kom innifrån stan tror jag.

Får man som sagt välja?

• Kjell Präst
    MilosMamma skrev 2008-09-30 08:30:45 följande:
    Då har ja en fråga till.FÅr man välja präst? Vi hade en sådan fantastiskt, fumlig, virrig men väldigt rolig präst när våran son döptes i Januari, nu döptes våran sonm i en kyrka utanför stan och prästen kom innifrån stan tror jag.Får man som sagt välja?
    När man bokar vigselkyrka så får man så att säga prästen på köpet - under förutsättning att det inte rör sig om en kyrka som inte är tillhörig en specifik församling (det finns några sådana). Det är dock inget krav att anlita just den anvisade prästen. Om man vill "ta med sig egen präst" så går det också bra. Man bör dock komma ihåg att en präst som inte tjänstgör i den kyrka där han/hon ombeds viga någon måste antingen få kyrkoherdens tillåtelse att göra det i sin tjänst - vilket nog inte särskilt ofta tillåts - eller också göra det gratis på sin fritid. Det är alltså helt upp till den präst ni vill fråga om han/hon vill ställa upp.
  • Snoris

Vi har valt egen präst som inte "tillhör" den kyrkan vi valt att gifta oss i. Han blev jätteglad och kännde sig ärad att vi ville ha just honom. Jag vet ju förstås inte om han gör det gratis eller bett om lov.

• MilosMamma

Man vill ju gärna ha nått samband med prästen, eller iaf vi och inte bara nån som vi inte vet hur den fungerar, prästen är ju en stor del av bröllopet så allt måste ju vara perfa.

• Kjell Präst

Snoris: Det är jättebra när det fungerar så. Tyvärr kan det väl vara så att man som präst till slut inte känner sig så "ärad" om man är tvungen att jobba gratis varenda helg
    Själv ställer jag upp endast i undantagsfall.

MilosMamma: Tja, fast de allra flesta vigslar/dop/begravningar utförs ju av präster som inte känner brudparet/dopfamiljen/den avlidne och anhöriga. De flesta präster är rätt professionella och klarar detta alldeles utmärkt
    För övrigt kan man ju alltid besöka gudstjänster när den av församlingen erbjudne/a vigselprästen tjänstgör och bilda sig en uppfattning om honom/henne.

• Snoris

Nä, det är ju klart. Jag är jätteglad att han ville ställa upp, tycker han är kanon verkligen.

• älskarlivet

Fast jag vill ju t.ex. ha ett personligt vigseltal och inte bara något standardtal.. Och därför kommer vi tillfråga min konfirmationspräst, för han är sååå bra! Klart det finns många andra präster som är bra också. Men jag har en del på lager som jag känner om han inte kan..

Däremot har vi fått ok från den organist jag känner. Han ville jättegärna spela på vår vigsel!

Kjell Präst skrev 2008-09-30 12:11:07 följande:

Snoris: Det är jättebra när det fungerar så. Tyvärr kan det väl vara så att man som präst till slut inte känner sig så "ärad" om man är tvungen att jobba gratis varenda helg Själv ställer jag upp endast i undantagsfall.MilosMamma: Tja, fast de allra flesta vigslar/dop/begravningar utförs ju av präster som inte känner brudparet/dopfamiljen/den avlidne och anhöriga. De flesta präster är rätt professionella och klarar detta alldeles utmärkt För övrigt kan man ju alltid besöka gudstjänster när den av församlingen erbjudne/a vigselprästen tjänstgör och bilda sig en uppfattning om honom/henne.
  • Kjell Präst
    älskarlivet skrev 2008-09-30 13:54:34 följande:
    Fast jag vill ju t.ex. ha ett personligt vigseltal och inte bara något standardtal..
    Jag håller självklart personliga tal till alla brudpar -och hittills har jag bara känt ett enda av paren. Har inte ens något "standardtal". Det är ju delvis för att kunna göra visgeln personlig som man har vigselsamtalet.
Svar på tråden Fråga prästerna 5