• Kjell Präst

Fråga prästerna 5

Fortsätt fråga om den kyrkliga vigseln! Den senaste tråden hittar ni här:
    www.brollopstorget.se/Forum-1-12/m2915931.html

Redan här i trådstarten svarar jag på två av de vanligaste frågorna:
    1) Svenska kyrkans ritual för vigselgudstjänst har plats för tre psalmer. Om brudparet så önskar kan man dock välja att avstå från en och alltså bara ha två psalmer i vigselgudstjänsten.
    2) Brudöverlämning - dvs att brudens pappa överlämnar henne till brudgummen i kyrkan - är inte en svenskkyrklig tradition och det är därför oftast upp till varje enskild präst att säga ja eller nej till detta

• Svar på tråden Fråga prästerna 5
  • Kjell Präst
    nni skrev 2008-09-28 14:41:31 följande:
    Tack Kjell! Hade som sagt ingen vidare koll innan...men nu så!
    Varsågod, det var så lite så
  • MulleNuh

Ok tack.. Men finns det inte någon "cd-spelare" med högtalare?
    Kanske också är olika från kyrka till kyrka?

Kjell Präst skrev 2008-09-28 12:15:14 följande:

MulleNuh: Nix, man måste inte ha en klassisk "Bröllopsmarsch". Det som sätter gränserna är bara 1)Vad som är passande i en kyrka 2)Vad organisten kan och vill spelanni:Psalmerna ska sjungas av församlingen tillsammans, däremot kan de förstås ackompanjeras på stråkinstrument.
  • Kjell Präst
    MulleNuh skrev 2008-09-28 14:50:33 följande:
    Ok tack.. Men finns det inte någon "cd-spelare" med högtalare?Kanske också är olika från kyrka till kyrka?Kjell Präst skrev 2008-09-28 12:15:14 följande:
    Se exempelvis inlägg 334
  • MulleNuh

ok.. Man får fråga den församlingen då.

• MilosMamma

Måste ringa och fråga dom i morgon, tillåts det inte blir det inte ett bröllop i kyrkan.

• älskarlivet

Så allt detta hänger på om ni får spela musik på cd i kyrkan eller inte? Varför gifter ni er då i kyrkan?

Jag är själv sångare och vet att den låten visst blir bra med solist!

MilosMamma skrev 2008-09-28 17:43:47 följande:
    Måste ringa och fråga dom i morgon, tillåts det inte blir det inte ett bröllop i kyrkan.
  • passionsblomman

Det finns kyrkor som har rätt avncerade musikanläggningar, m mixerbord osv. Men om de inte har det där ni tänkt vara så kan det nog bli meckigt att ordna med det själv.
    En enkel cd-spelare tror jag inte på. Ta reda på så fort som möjligt.
    Kan annars inte den där speciella låten spelas som en del i middagen? Där finns ju också plats för mycket känslor.

Vänner till mig gifte sig på en båt ute på havet och sparade en av sina låtar till festen, eftersom den dels gjorde sig bättre med komp och dels riskerade att inte höras i vågskvalp och vind. Det blev en jättefin och rörande stund!

• MilosMamma
    älskarlivet skrev 2008-09-28 17:54:39 följande:
    Så allt detta hänger på om ni får spela musik på cd i kyrkan eller inte? Varför gifter ni er då i kyrkan?Jag är själv sångare och vet att den låten visst blir bra med solist!
    Vi gifter oss inte för att få gifta oss i en kyrka, men det var valet vi gjorde nu, men allt ska ju klaffa med.

Inte sjutton blir den här bra med en vek solist när den ska vara på det här sättet heller...

Men som sagt, ja ska ringa dom o höra vad som sägs.
  • älskarlivet

En "vek" solist?? Visst alla skulle inte klara det, men många skulle.. Dessutom får man ju räkna med att det inte alltid blir som originalet så klart!

MilosMamma skrev 2008-09-28 17:57:00 följande:
    Vi gifter oss inte för att få gifta oss i en kyrka, men det var valet vi gjorde nu, men allt ska ju klaffa med.Inte sjutton blir den här bra med en vek solist när den ska vara på det här sättet heller... www.youtube.com/watchMen som sagt, ja ska ringa dom o höra vad som sägs.
  • allehanda

passionsblomman har helt rätt ,visst finns det kyrkor med avancerade ljudanläggningar som är anpassade till musik och sång sjungen och spelad i kyrkolokalen live.Om inte jag har helt fel så är det väl upp till kyrkoherden OCH tjänstgörande musiker att godkänna inspelad musik.Det kan funka med en cd-spelare men hur tråkigt ljud blir det inte då,åtminstone blir det så i "vår" mest lämpade musikkyrka.Jag som jobbar inne i kyrkan kan rekommendera att ni kollar upp musikprogrammen på gymnasiet för det finns massor av ungdomar som kan sjunga och spela helt otroligt bra( i min kommun finns det även musikspår på högstadienivå och deras lärare vet oftast precis vem de kan ge ett sådant uppdrag).

Svar på tråden Fråga prästerna 5