Inlägg från: MilosMamma |Visa alla inlägg
  • MilosMamma

Fråga prästerna 5

Hej Kjell.

Måste organisten spela då när man går in i kyrkan?
    Vi kommer ha Heaven som ingångslåt. och den ska antinges spela från skiva eller på piano med en solist till.

Sen skulle vi vilja ha en 80-tals låt ut det är liksom "våran låt" och kommer finnas på skiva, kommer dom tillåta det?

• MilosMamma
    älskarlivet skrev 2008-09-28 14:21:29 följande:
    Skiva i en kyrka är inget att rekommendera!
    Nehe hur ska man göra dårå?
  • MilosMamma
    älskarlivet skrev 2008-09-28 14:23:52 följande:
    Då får ni ha solist med piano, för musik från cd blir inte bra i kyrkan p.g.a. akustik och så..
    Ja fast , Haha den låten blir inte bra om någon annan sjunger den...
    ingångslåten är ju inga problem, men utgångs, Ahh nu vart de ju helfel.
    Har dom inte högtalare o så då? för när vi sluta gymnasiet var vi i den kyrkan o då spelade ju folk upp skivor och så.
  • MilosMamma

Måste ringa och fråga dom i morgon, tillåts det inte blir det inte ett bröllop i kyrkan.

• MilosMamma
    älskarlivet skrev 2008-09-28 17:54:39 följande:
    Så allt detta hänger på om ni får spela musik på cd i kyrkan eller inte? Varför gifter ni er då i kyrkan?Jag är själv sångare och vet att den låten visst blir bra med solist!
    Vi gifter oss inte för att få gifta oss i en kyrka, men det var valet vi gjorde nu, men allt ska ju klaffa med.

Inte sjutton blir den här bra med en vek solist när den ska vara på det här sättet heller...

Men som sagt, ja ska ringa dom o höra vad som sägs.
  • MilosMamma

Då har ja en fråga till.
    FÅr man välja präst? Vi hade en sådan fantastiskt, fumlig, virrig men väldigt rolig präst när våran son döptes i Januari, nu döptes våran sonm i en kyrka utanför stan och prästen kom innifrån stan tror jag.

Får man som sagt välja?

• MilosMamma

Man vill ju gärna ha nått samband med prästen, eller iaf vi och inte bara nån som vi inte vet hur den fungerar, prästen är ju en stor del av bröllopet så allt måste ju vara perfa.

• MilosMamma

Hur många psalmer brukar man ha på ett bröllop? får man välja lite själv i dom? är det ens psalmer i ett bröllop?

• MilosMamma

Kjell Präst skrev 2008-10-09 08:10:05 följande:

Det finns ju speciella vigselpsalmer, men man kan också välja andra vackra psalmer. Det finns sisådär 700-800 att välja bland
    Ah men då, då blir det ju jättesvårt, mycket enklare med dop psalmer.
    Jag ska fråga prellen om man bara kan ha 2 psalmer då vi kommer ha ganska mycket sång, hur många låtar får man ha?

En pastor får inte viga i kyrkan va?
  • MilosMamma

för vi tänkte ha så ist för att försöka läsa några fina löften till varandra så vill vi förmedla våra känslort med en sång som en solist ska sjunga, Jag ska välja ut en låt till min blivande man o han en till mej osom vi inte vet om innan.
    Kan man ta dom 2 och sen räcker det eller ska man ha 1 till, Jagmenar de blir massor annars då både in o utmarsch kommer bli livesång av solist då vi nu valt bort cd skiva.

• MilosMamma

Ja löften förstår ja, men jag menade egenskrivna som sagt.
    Jag tänkte om man skulle ta "kärleksförklaringslåtarna" på festen efteråt, fast samtidigt känns dom mer aktuella under vigseln, jag tänkte om det blir föör mycket med 2 sololåtar 2 psalmer o sen ska Åsa sjunga vid in o utmarsch det blir ju som 6 låtar...

• MilosMamma

Kjell Präst skrev 2008-10-09 08:32:23 följande:

Aha! Jag tror nog inte det blir för mycket. Musik vid in - och utgång har man ju alltid, och två solosånger utöver det blir nog inte för mycket.
    Åh va bra, tack så mycket, vad härligt då blir det en lycklig känslofylld vigsel, precis som jag vill ha =)
  • MilosMamma

En fråga till om prellen tillåter att min pappa går med mej in.

Jag ska ha 3 tärnor o min blivande ska ha en bestman o 2 marhalker (stavas?)
    Kan tärnorna gå in till typ en låt men bara pianomusik och sen när jag går in att man kör om den och sjunger samtidigt?

och sen ska mannens kompisar gå in med tärnorna eller ska dom stå där framme tillsammans med mannen?

Såp himla bra med en sådan här tråd, Kan inte du viga oss? ;)

• MilosMamma
    MulleNuh skrev 2008-10-09 10:50:24 följande:
    haha ja den där frågan är tydligen ganska het här inne! Jag vill också gå in med min pappa men MÅNGA är väldigt mycket emot det.Jag ringde min kyrka och frågade, och hon som svarade vågade inte säga utan sa att jag får prata med prästen som ska viga oss.
    Varför har man nånting imot det, jag ser det mer som en kärlekssymbol när pappan går med in i kyrkan, åh jag blir galen om jag inte får som jag vill ;)
  • MilosMamma

Jag ska med ta det med Prästen, eller prellen eller vad han nu vill kallas, jag blir kallas florran och jag servar kunder för det.

Det finns mycket som härstammar från mindre bra saker, man man ska väl ändå lägga fokus på nutid, tycker jag.

Får höra med han/henne vad hon säger, Mannen får fokus innan bruden kommer in, bruden får fokus vin inmarsh, båda får sedan fokus, ser inget problem, framför allt inte när brudparet är överens om hur det ska vara, det anser ju jag som viktigast då det är deras dag.

eller är jag ung o dum nu med tunnelseende? =)

• MilosMamma

Inte mej imot att stå o vänta på Magnus, de skulle vara klokrent, ah va kul o se allas min, men så kanske man inte får göra?

Nu lämnar vi ämnet iaf, men min åsikt är att är paret överens ska det inte vara något att deala om, egentligen.

Hoppas bara att våran Präst, vem det nu blir går med på det, jobbigt när saker inte blir som vi vill.
    Då blir det ju inte det bröllopet man tillsammans har planerat, där allt har en tanke bakom.

• MilosMamma

Jag har en fråga.

JObbar eller har du jobbat som präst? Jättebra för våran del men du är Alltid online typ o uppe sent, förstår inte hur du orkar =)

Svar på tråden Fråga prästerna 5