Inlägg från: Stardusty |Visa alla inlägg
  • Stardusty

Fråga prästerna 5

Hej präster och övriga kunniga!

Har läst om många som har "vanliga" låtar som utgångsmusik och min fråga är då på vilket sätt man arrangerar det? Alltså spelar kantorn själva melodin på orgel eller piano eller är det så att man kopplar in ngn sorts musikanläggning?

Haha dum fråga kanske, men vore kul och veta

• Stardusty

Ok, tack för svar!

Vad är brukligt att man annars har för utgångsmusik? Som jag förstått det finns det de två klassiska in- och utgångsmarcherna, men den ena tål jag helt enkelt inte, kör man samma både in och ut då eller? :-S

En till präst skrev 2008-09-14 17:24:18 följande:

Stardusty:Det är alltid musikern i församlingen som har sista ordet när det gäller musik i kyrkan.Om man ordnar fram noter kan många musiker spela "vanliga" låtar på orgel eller piano som in- eller utgångsmusik.Men man bör i så fall ha ganska god framförhållning och prata med musikern i tid. All musik fungerar inte på orgel.Men förvånansvärt mycket blir väldigt bra.De flesta församlingar vill slippa cd-musik i kyrkan, eftersom man teologiskt tänker att alllt som händer i en gudstjänst händer DÄR och DÅ. Det blir lite konstigt att spela upp musik som någon annan gjort någon annan stans då - ungefär som att sätta på en film med en präst som predikar i stället för att den präst som är på plats gör det.
  • Stardusty

Haha vad dum man känner sig nu då
    Jag ska absolut kolla detta med musikern!

....vilket leder mig in på nästa fråga; varken präst eller musiker har hört av sig till oss och det är nu en månad kvar till bröllopet. Är det meningen att vi ska ringa dit eller är vi bara ute i för god tid? Jag tänkte att de kanske inte valt vilka som ska vara vigselförrättare och musiker än...

En till präst skrev 2008-09-15 10:33:06 följande:

Nej nej! Det finns MASSOR av fin in och utgångsmusik, förutom de som oftast spelas. Och musikern blir oftast jätteglad över att få spela något annat än just det.Det som är "brukligt" är 3 låtar som av någon anledning blivit svenska folkets bröllopsmusik, men det finns hur mycket vacker, pampig orgelmusik som helst att välja mellan. Dels klassisk, dels mer nyskrivet, och dels med folkmusikkänsla (gånglåtar av olika slag).Kolla med er musiker, och hitta något som passar er.Det är en vanlig missuppfattning att man antingen ska ha mendelsson in och Trumpet volontary ut, annars finns det inget så då måste man ha årets poplåt i stället.
  • Stardusty

Oj, det hade jag inte en aning om. Hur vet man vem det är då? Ringer man till kyrkan och frågar helt enkelt eller?

Jeez - tack, man känner sig ju lite lost i alla traditioner när man inte är så kyrklig av sig...

En till präst skrev 2008-09-15 20:49:18 följande:

Fast det är bara prästen som hör av sig - vill man ha kontakt med musiker får man kontakta honom/henne själv. Kan vara bra att veta.
  • Stardusty

Jag ringde till vår kyrka igår (vi gifter oss 18 okt) och då sa prästen att han hade tänkt ringa två veckor innan, så som sagt det varierar från kyrka till kyrka
    Vi ville dock träffas ganska snart så vi ska dit på tisdag, så om du vill "ha det gjort" så tycker jag du ska ringa till kyrkan och fråga vem som tjänstgör på er bröllopsdag!

MadTezz skrev 2008-09-26 21:29:43 följande:
    Hur långt innan vigseln träffar man prästen för att diskutera själva cermonin?
  • Stardusty

Hmm, läste ett inlägg här ovan om bibelstycken, är det ngt man "måste" ha med?

• Stardusty

Oki tack

Lemmy skrev 2008-09-27 01:10:12 följande:
    Stardusty: Ett bibelstycke ingår, den ingår automatiskt, utöver det kan du välja om/vilket eler vilka ni vill ha med. Det brukar prästen ta upp under vigselsamtalet.
Svar på tråden Fråga prästerna 5