Jeez skrev 2008-11-15 16:39:34 följande:
Skriv frågan här så får du säkert några synpunkter från fler! Om det är av mer privat art, inboxa gärna.
[/citat]
Jeez skrev 2008-11-15 16:39:34 följande:
[citat]
Skriv frågan här så får du säkert några synpunkter från fler! Om det är av mer privat art, inboxa gärna.
Det är så här att jag har en kompis i USA och vi har väldigt olika syn på saker och ting; just nu får jag verkligen kämpa för att försöka förstå hennes övertyglser när det gäller både propsition 8 och Preidentvalet. Hon är väldigt konservativ och djupt religiös( nu hör det ju till saken att hon är en jättegullig smart och supertrevlig tjej så det är därför jag försöker förstå hennes "point of view" även om jag aldrig kommer att hålla med henne).
Hon menar att det går emot hennes tro att stödja äktenskap mellan homosexuella. Som jag har förstått det så gäller väl samma sak i USA som här, att homosexuella har rätt att gifta sig borgligt men inte kyrkligt.
Rimligtvis borde det ju inte det ha något med hennes tro att göra eftersom de inte gifter sig i kyrkan.
Hon menar att det står i biblen att det är en synd, vilket det säkerligen gör( måste erkänna att jag läst bibeln men glömt mkt)men det står väl väldigt mkt i bibeln som inte tillämpas; jag kommer ihåg att jag läste i gamla testamentet regler för hur män respektiv kvinnor skulle leva under de dagar kvinnan har mens och det efterföljs väl inte in i detalj i vanliga kristna hem. Det kanske är ett väldigt dåligt exempel men vad jag menar är att det känns väldigt subjektivt att använda "det står i bibeln" som referens när man inte bryr sig om andra saker som står. Jag menar inte att generalisera och dra all över en kam, och jag vet också att det är skillnad på Amerikanska kyrkor och Svenska kyrkan.
Vart står Svenska kyrkan i den här debatten, jag förstår att det är delade åsikter men rent generellt.
Vad jag har svårt att förstå är hur vissa"synder" anses förlegade medans andra inte gör det. Vem bestämmer det? Vem har företräde att tolka bibeln.
Det är säkerligen en väldigt dum fråga men det är sådant som håller mig vaken om nätterna.
Jag tycker att det är väldigt noga och separera kyrka och stat; så då borde ju inte människor kunna åberopa "tro" när de argumenterar emot partnerskap eller? Eftersom de då vill förbjuda ngt baserat på religiösa grunder; lagarna ska väl inte påverkas av religion.
Men detta gör även att jag inte anser att "staten skall tvinga Kyrkan att genomföra homosexualla vigslar", jag hoppas att Svenska kyrkan kommer att tillåta det men staten skall inte stifta lagar om det, separationen mellan kyrka och stat skall verka åt bägge hållen, det är iaf min personliga åsikt.
Jag hoppas att jag inte verkar allt för korkad men jag tycker att det är viktigt att försöka förstå henne även om jag som sagt var aldrig kommer att kunna hålla med henne.