Inlägg från: allehanda |Visa alla inlägg
  • allehanda

Fråga prästerna 5

Jobbade på en vigsel tidigare i år där brudparets gäster kom från ett flertal europeiska länder.De hade ett vigselprogram som bara översatte så här vigseltal-wedding speach osv.Jag hörde med dem innan om utländska gäster skulle ha ett annat program men de resonerade som så att man fick ta seden dit man kom,vigsel i sverige sker på svenska och inte mer med det.(bröllopet gick på minst 400.000kr så det handlade inte om att det blev dyrt att översätta i alla fall)

• allehanda

Ni skall inte byta sida när ni går ut bruden går in på norra sidan i kyrkan och det blirtill vänster om brudgummen sedan vänder ni er om och då går bruden ut till höger om brudgummen men fortfarande på norra sidan i kyrkan.Alltså så vänder ni er på stället där ni står.

• allehanda

Bara axlar i kyrkan är enligt etiketten inget man har i kyrkan men de som läser här på BT vet ju att etiketten följer man bara när det passar. Detta är att jämställa med att man inte bär svart på en vigsel eller tex att man inte går in i en kyrka barbent.
    Om man tittar på kungligheter så tror jag inte att en enda som gift sig haft en axelbandslös klänning.

• allehanda

passionsblomman har helt rätt ,visst finns det kyrkor med avancerade ljudanläggningar som är anpassade till musik och sång sjungen och spelad i kyrkolokalen live.Om inte jag har helt fel så är det väl upp till kyrkoherden OCH tjänstgörande musiker att godkänna inspelad musik.Det kan funka med en cd-spelare men hur tråkigt ljud blir det inte då,åtminstone blir det så i "vår" mest lämpade musikkyrka.Jag som jobbar inne i kyrkan kan rekommendera att ni kollar upp musikprogrammen på gymnasiet för det finns massor av ungdomar som kan sjunga och spela helt otroligt bra( i min kommun finns det även musikspår på högstadienivå och deras lärare vet oftast precis vem de kan ge ett sådant uppdrag).

• allehanda

Kan man börja jobba kl 5 för att ha julotta kl 7 så skulle åtminstone jag kunna masa mig ur sängen och ha kyrkan öppen för er.

• allehanda

Tyvärr, Österlen var det här.(vaktmästare)

• allehanda

Jag jobbar i de där små och stora kyrkorna på landet och det är helt rätt vi har inte en cd spelare i någon av våra 5 kyrkor.Förresten så hade de på länsstyrelsen fått dåndimpen om vi hade velat placera apparaten fast i våra medeltida kyrkor!Här i min arbetsförsamling så är det musikerna som bestämmer om det får spelas inspelad musik, just av den anledningen att det är deras arbete som kommer i kläm.
    pippuri. det är faktiskt inte alls ovanligt att man kan få sin musiker till att spela "samlingsmusik" helt live!

• allehanda

Blivande präst skrev 2008-11-12 22:13:45 följande:

Jag har haft gudstjänst i kyrkor utan ljudanläggning eller enbart med teleslinga, så då funkar det definitivt inte med en CD-spelare... :)
    Jag småskrattade när jag läste ditt inlägg, det "hörs" precis som att du varit kolossalt långt borta när du var i en kyrka med endast teleslinga,detta är verklighet i väldigt många församlingar.Jag bor och jobbar på Österlen där väldigt många väljer att gifta sig och det är nog inte ens hälften av Österlens kyrkor som har ett högtalarsystem, mycket pga man inte får tillstånd att placera avancerad teknik i en kyrka från 1200-talet
Svar på tråden Fråga prästerna 5