Inlägg från: älskarlivet |Visa alla inlägg
  • älskarlivet

Fråga prästerna 5

Min kompis läser till präst och jag skulle vilja ha henne delaktig i vår vigsel. Är det så att vi kan ha två präster, dvs en vigd och en präststuderande, och att min kompis får göra allt utom löftena?

Är detta något som ses som konstigt av de präster som är vigda? Vad tycker du som är präst?

• älskarlivet

Förlåt, men vill du gifta dig i kyrkan får du acceptera att det är en GUDstjänst..

Marie88 skrev 2008-09-23 17:46:25 följande:
    Tack så mycket Pumpkin.Någon som har fler förslag, kanske lite mindre kyrkliga?
  • älskarlivet

Men om du inte vill hyckla genom att sjunga psalmer, så tycker jag det är hyckleri att vara i kyrkan över huvud taget... Hur tror du löftena är utformade? Och bönerna etc?

Marie88 skrev 2008-09-23 18:16:30 följande:
    Det förstår allt jag med, men jag vill ju heller inte hyckla när det står "Tack, Fader, för den kärlek som gjorde dem till ett" m.m. Jag menar, det var knappast Gud som gjorde det, vi hittade varann och blev kära! Det jag vill ha sagt var att det finns psalmer med mer eller mindre tal om Gud och hans stordåd, och då vill jag hellre ha en med mindre tal om det och mer om kärleken till varann.Hoppas jag är tydlig nu om jag inte var det förr.
  • älskarlivet

Men de allra flesta som gifter sig i kyrkan och gör det av tradition köper paketet med att det är en GUDstjänst! Det är det jag tycker är skillnaden! Min sambo gifter sig av tradition, men han accepterar att det är mycket om Gud i kyrkan..

Marie88 skrev 2008-09-23 18:26:00 följande:
    Det tycker inte jag, jag tycker att det är väldigt vackert, rofullt och har haft många fina upplevelser i en kyrka. Självklart är löftena/bönerna utformade till den kristna tron vi är uppfostrade till att ha, MEN FÖR DET kan jag tycka att jag vill ha den upprymda stämningen och inte en massa böner om Gud, utan om oss och det fina med äktenskap. Jag vet att jag inte är ensam om detta, det är inte så fruktansvärt ovanligt.Så därför känner jag att det inte är hyckleri att behålla en fin tradition om att gifta sig i kyrkan när jag inte är så värst kyrklig själv.
  • älskarlivet

Men jag vet också präster som säger nej till vigslar där brudparet vill ta bort sådant som handlar om Gud..

Jag är troende och det är därför vi gifter oss i kyrkan, min sambo hade nog lika gärna kunnat göra det borgerligt..

Marie88 skrev 2008-09-23 18:34:04 följande:
    Det är det som är skillnaden på mig och din sambo isåfall - jag vet att det finns bröllop där det inte har varit så "mycket om Gud i kyrkan". Självklart är det om Gud, men man behöver fortfarande inte ha SÅ MYCKET om Gud, utan det ÄR fritt att ha egna önskemål - i vårt fall koncentrerar vi oss hellre på kärlek och äktenskap.
  • älskarlivet

Håller med dig!

Duchess skrev 2008-09-23 18:48:39 följande:
    Jag blir faktiskt ledsen när jag hör sådana saker. Söka efter psalmer utan mycket om Gud och Jesus?Jag tillhör inte de som menar att man måste vara kristen för att få gifta sig i kyrkan. Däremot tillhör jag de som menar att man måste kunna acceptera att vigseln är en gudstjänst, och inte försöka ducka för allt det kyrkliga. Jag förstår faktiskt inte varför ni vill ha en kyrklig vigsel om du/ni vill slippa allt som har med Gud och Jesus att göra.
  • älskarlivet

I denna ljuva sommartid och Den blomstertid nu kommer är ju inte alls fokuserade på äktenskapet.. Det är ju "bara" fina sommarpsalmer, som handlar om det Gud skapat..

gottelina skrev 2008-09-23 18:54:16 följande:
    Men varken texten till i denna ljuva sommartid eller den blomstertid nu kommer, är ju utan gud. (Men vad konstigt den meningen lät. ) Det jag menar är att de liksom är lite mer fokuserade på äktenskapet utan att de utesluter gud. Katten vad svårt det ska vara att formulera vad jag menar... Hoppas nån förstår.
  • älskarlivet

Behöver man betala något om man gifter sig i en annan församling än sin hemförsamling? Och sen om vi vill ha präst och organist från en tredje församling, kostar det?

• älskarlivet

Det är inte så att kyrkan inte accepterar bara ärmar, men egentligen är det så att man ska täcka axlarna när man är i kyrkan, men tror inte någon håller jättehårt på detta längre!

• älskarlivet

Behöver man betala något om man gifter sig i en annan församling än sin hemförsamling? Och sen om vi vill ha präst och organist från en tredje församling, kostar det?

Svar på tråden Fråga prästerna 5