Inlägg från: Duchess |Visa alla inlägg
  • Duchess

Fråga prästerna 5

En till präst skrev 2008-09-02 21:07:44 följande:

Jag tycker själv det är en fin bön, med visserligen barnslig, men ändå god teologi, med enkla lättbegripliga ord och en mycket känd melodi.
    Nu blir det lite OT, men frasen "..till dem vi innerst är" kan väl inte riktigt sägas vara god teologi om man tror på läran om arvssynden? Svärfar (vår vigselpräst) föreslog att vi istället skulle sjunga "...till dem vi i dig är". Jag höll med honom om att det stämde bättre.
  • Duchess

Jag utgår ju i det här fallet från att alla präster i Svenska Kyrkan tror på arvssyndsläran.

Jeez skrev 2008-09-04 18:10:18 följande:
    Det beror ju på människorsyn...
  • Duchess

Heloise:
    Ett tips är annars att ge en gåva till t ex Hela Världen (Lutherhjälpen och SKM's nya namn) som tack för att prästen viger er. Jag misstänker också att t ex en blomsterkvast, chokladask eller vinflaska funkar fint. Präster brukar gilla det som vanliga människor gillar. Jättemärkligt

• Duchess

Aaah, glömde ju ännu en sak.

Min svärfar är pensionerad präst, men är en av de som rycker in och tar många vigslar under sommaren. Han förväntar sig inte alls några gåvor, men jag vet att han tycker att det är jätteroligt de gånger han får ett tackkort från brudparet. Han har en samling bilder hemma på brudpar han vigt

• Duchess

Jag blir faktiskt ledsen när jag hör sådana saker. Söka efter psalmer utan mycket om Gud och Jesus?

Jag tillhör inte de som menar att man måste vara kristen för att få gifta sig i kyrkan. Däremot tillhör jag de som menar att man måste kunna acceptera att vigseln är en gudstjänst, och inte försöka ducka för allt det kyrkliga. Jag förstår faktiskt inte varför ni vill ha en kyrklig vigsel om du/ni vill slippa allt som har med Gud och Jesus att göra.

Marie88 skrev 2008-09-23 18:44:57 följande:
    Jaså, det vore ju perfekt med en alt. text till den fina låten! Det är precis vad jag söker, en psalm utan mycket om Gud och Jesus m.m. Tack, är väldigt tacksam för förslag!
  • Duchess

Tillägg:

Det finns vissa "före detta" kyrkor som går bra att använda för borgerlig vigsel. Här i Umeå har vi t ex den avsakraliserade Helena Elisabet-kyrkan på Gammliaområdet. Där genomförs både borgerliga och kyrkliga vigslar.

Nej, det är förbjudet enligt kyrkoordningen. Det har hänt av misstag ibland, men det ses inte med blida ögon i kyrkan.
  • Duchess

Jomenkomigennu. Bör inte slipsarna matcha den liturgiska färgen för nästkommande söndag?

Kjell Präst skrev 2008-09-28 13:52:07 följande:

Vilka färger gillar ni Det finns från kyrkans sida inga regler för detta.
  • Duchess

Jag är inte präst, men törs ändå säga att Kjell menade att man kan ackompanjera psalmerna med stråkar istället för orgel. Det är dock ändå församlingen som ska sjunga dem.

nni skrev 2008-09-28 14:07:47 följande:
    Eller så kan man endast ha de på stråk menar du? Vi vill nog ha det sistnämnda alternativet! Går det med endast stråk?
  • Duchess

Jag gissar att jag varit på runt 50 kyrkliga vigslar, och har själv medverkat som solist/pianist vid några av dem. En gång var jag dessutom brud Jag har aldrig varit med om att församlingen inte har sjungit psalmerna. Det är, såvitt jag förstår, obligatoriskt.

Varför vill ni inte att de som är med på vigselgudstjänsten ska sjunga med i psalmerna?

nni skrev 2008-09-28 14:17:56 följande:
    Tack. Men jo jag förstod det att de kan ackompanjeras på stråk istället för orgel/elpiano. Men det här med att sjunga med, jag har nog inte varit med om det. Måste det vara så? Kan man inte endast ha det på stråk?! Därför jag skrev ett inlägg till. :)
  • Duchess

När det gäller musik från CD så finns det enstaka församlingar som tillåter det. De flesta gör det inte. Det handlar dels om akustiken (dvs att det inte låter så bra), men framför allt om synen på vigseln.

En kyrklig vigsel är en gudstjänst. Det som sker i gudstjänsten är något som församlingen skapar där och då, och det gäller även musiken. Att använda något förinspelat går inte riktigt ihop med den tanken.

• Duchess

Vi fick först nej när vi försökte boka kyrkan ett år i förväg. (Vi gifte oss 21 juli förra året). Jag frågade damen på pastors när man kunde boka, och fick då till svar att de var osäkra på om de kunde ha personal på plats mitt i semestertiderna... vilket jag förstår, eftersom det är en liten landsortskyrka.

När hon fick veta att vi hade med oss egen präst och kantor gick det utmärkt att boka Så i mindre församlingar kan personalfrågorna spela en avgörande roll för hur långt i förväg man accepterar bokningar.

• Duchess

Ett tips är att ringa till pastorsexpeditionen i det pastorat som Brunneby tillhör (för det måste tillhöra ett pastorat) och fråga om de har tips på några pensionerade präster i området. Kyrkan skulle inte klara sig utan sina emeriti (pensionerade) under sommaren

• Duchess

Men är det inte just Caroline Krook som gått ut och avrått prästerna i stiftet från att tillåta brudöverlämning? Jag trodde att Stockholms stift var ett av de stift där rekommendationen emot var tydlig...

Kjell Präst skrev 2008-10-31 15:14:46 följande:

Visst kan ni ta en annan präst, behöver ju inte vara från något annat stift, räcker med en annan församling. Normalt har församlingen ingenting emot att man tar med egen präst. Möjligen kan det bli kompicerat om ni ska vigas i en församling som har ett uttalat "förbud" mot brudöverlämning - kanske man då bråkar...men jag tror faktiskt inte det.Men nu kan i alla fall ingen misstänka mig för att försöka bli er vigselpräst - eftersom jag inte tillåter brudöverlämning
  • Duchess

Jag bor inte i Stockholms stift själv, så jag är osäker på hur rekommendationerna ser ut. Det går säkert att hitta nån präst som tillåter brudöverlämning. Men varför är det just den detaljen du vill ha med dig från den brittiska traditionen?

LadyLuck skrev 2008-10-31 15:35:24 följande:
    Det visste jag ej. Kankse är det mer ett råd från henne än "en order". Om du förstår mig rätt. Vi får se vad dom säger. I värsta fall får vi byta präst, kyrka, församling o stift. Allt går att ordna ! :)
  • Duchess

Själv gillar jag melodin på psalm 74, "Du som gick före oss"

Svar på tråden Fråga prästerna 5